Bilar

Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

77 inlägg 18756 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461418 Sen gör de skillnad när husen är byggda, hus byggda före 80talet hade lite annan ingång, lite ventilation mindre hissar uppvärmning genom olja

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461422 Vad var det för kran? Vilket bygge och vems maskin var det?
Har under tio år åkt runt och byggt kranar satt dom i orter i storlek från Tibro och uppåt. Många gånger där de förtätar och bygger hus på en parkering i ett område som byggts på 50-60talet. Tror de flesta orter med en bensinmack idag oxå har eller har haft en industri som det finns rejäla kablar till. Så jag tror inte att det hade varit något problem i Ryd heller.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461429
Fredrik N skrev:Av den erfarenheten jag har så går det inte åt mer ström under bygget än det gör när det bor folk i en fastighet.
Det är möjligt att det gör det under vissa korta perioder.
Men ser man under längre tidsperiod, som byggtiden och lika lång tid efter så går det åt mer när fastigheten är bebodda.

Ja jag vet inte vad du har för erfarenhet så det är möjligt att du har rätt. Ska ta och fråga ett gäng platschefer nu fram till semestern hur de gör. Har hört många gånger att de har fått säkra upp för kranen, men jag kan ha tolkat det fel.
Vad jag vet är att de enda gångerna som det är problem att få fram ström är när det ställs självresandes 63amp kranar på brobyggen.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461431
gnisten83 skrev:Sen gör de skillnad när husen är byggda, hus byggda före 80talet hade lite annan ingång, lite ventilation mindre hissar uppvärmning genom olja

De husen förbrukar mer eller mindre med energi idag än de som byggs nu?

Åker du upp till Växjö så ser du ett gäng kranar ståendes på hus med 4 till 7 våningar + en på 19 våningshuset. Alla dom som har sin sväng uppe i luften är säkrade med minst 100amp. Av de andra där har inte jag sett någon som kopplas in med mindre än 63amp, men jag kan ha missat någon liten.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461436
Andreas99 skrev:Vad var det för kran? Vilket bygge och vems maskin var det?
Har under tio år åkt runt och byggt kranar satt dom i orter i storlek från Tibro och uppåt. Många gånger där de förtätar och bygger hus på en parkering i ett område som byggts på 50-60talet. Tror de flesta orter med en bensinmack idag oxå har eller har haft en industri som det finns rejäla kablar till. Så jag tror inte att det hade varit något problem i Ryd heller.

Ja du när platschefen ville ha 63A uttag till kranen så fanns inte den där och nu när vi har lagt potentialutjämning har jag inte brytt mej mer om kranen än att den lyfte ner materialet i gropen till oss så vi slapp bära ner de för de branta kanterna ner till bottenplattan på kraftverket.
I detta fallet byggs en ny turbinhall och in och utloppskanal.
300ton armering skulle visst ner i hålet till platta o väggar mm :mrgreen:

Kraft i samhället finns väl alltid men kanske inte just i hyreshusen, när de sattes in hiss i ett par 70tals hus för några år sen fick de grävas in grövre servis

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461445 Precis lyft och byggmaskiners t50 alt t80 på fridafors bruk. En liten kran, deras största kranar lyfter ca 15ton på 40m den som står där 1000kg om det är en t50. De har 45 stycken som är större än den och ca 25 i den storleken eller något mindre.

Ja det kan jag tänka mig att de fick. Jag misstänker dock att de hittade det ute i gatan och inte behövde gräva till ställverket?
Framtidens eventuella snabb laddningsstationer hamnar kanske på andra ställen än mackarna som byggdes förr. Men det jämnar nog ut sig med att de knappt få bygga nya mackar inne i byarna idag.
Ström för att normal ladda under natten tror inte jag det behövs så mycket nya kablar i gatorna till. Skulle nog gå att sätta laddningen på timer i de hyreshus/bostadsrätter där det kan vara ett problem. För de flesta borde ju det fungera utmärkt om man bara kan ladda mellan 9.00 till 15.00 och 22.00 till 6.00 tex. Då är det ingen rusning i huset direkt. Någon kommer säkert i kläm men det skulle säkert gå att ladda någon enstaka bil under de tiderna oxå.

Hade inte du kunnat normal ladda din bil på gården och kommit ut till en full laddad bil varje dag. Med en elbil med 35mils räckvidd hur ofta hade du behövt uppsöka en snabbladdare isåfall?

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461446 Tesla har ju länge pratat om att ha batterier för lagring inbyggda i superchargern. Då laddas superchargerns batterier när dom inte används och kan på så sätt avlasta elnätet och minska beroendet av infrastrukturen på elen och uppsäkringsstorlek. Det blir väl än mer aktuellt när man går till 350 kW laddeffekt med plats för upp mot 100 bilar. Då börjar det bli belastning på elkablarna om det laddas samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

tallen100  
#461447 Bara 35 mils räckvidd :-o , 35 mil med dieseln så har det gått åt ca 17-18 liter och då har man ca 35-40 liter kvar i tanken... = fulltankad bil i många dagar utan att du behöver "tanka" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461453
tallen100 skrev:Bara 35 mils räckvidd :-o , 35 mil med dieseln så har det gått åt ca 17-18 liter och då har man ca 35-40 liter kvar i tanken... = fulltankad bil i många dagar utan att du behöver "tanka" :mrgreen:

Ja 35mil skulle jag klara mig bra på. Bara jag kan använda dom utan att behöva snålköra.
Efter 35mil så har jag nästan alltid kommit fram dit jag ska och har inget problem med att bilen står på laddning under dagen eller natten. Är det mer än 35mil så skulle jag kunna ta smällen och äta/pausa medans bilen snabbladdas.

Vad har du för bil och typ av körning? Jag tyckte att min partner var snål men den är ju inte i närheten av din bil. 0.65-0.7 ligger jag på.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

tallen100  
#461461 Tittar man på vad tex en Volvo v70 D3 ska dra enligt pappret så ska den ligga under halvlitern i förbrukning.
Gäller flera märken i mellan och storbilsklass, sen om det är så i verkligheten är en annan sak :mrgreen:
Men tror ni så stenhårt på elbilens förträfflighet och räckvidd med outslitliga batterier o.s.v, så tror jag hellre på dieseln, även om förbrukningen inte är så låg som det påstås så vet jag att bara man tankar så går bilen, och det går snabbt att tanka den :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461475 Teknikens värld körde 4 elbilar i nr 13 till dom stannade i normal körning, Renault Zoe kom 27,3 mil, hyundai
Ioniq 21,3, BMW i3 19,3 och Nissan leaf 17,9mil.
För min hade de räckt enkel resa till de mesta men laddning för att ta mej hem sambon hade inte jublat när hästsläpen ska med på längre äventyr

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461491
tallen100 skrev:Tittar man på vad tex en Volvo v70 D3 ska dra enligt pappret så ska den ligga under halvlitern i förbrukning.
Gäller flera märken i mellan och storbilsklass, sen om det är så i verkligheten är en annan sak :mrgreen:
Men tror ni så stenhårt på elbilens förträfflighet och räckvidd med outslitliga batterier o.s.v, så tror jag hellre på dieseln, även om förbrukningen inte är så låg som det påstås så vet jag att bara man tankar så går bilen, och det går snabbt att tanka den :mrgreen:

Nä det är det med deras driftsäkerhet, batteriernas hållbarhet, att det inte finns någon mindre skåpbil med mitt räckviddsbehov och inköpspriset som avskräcker mig. Tänker att när det är dags att byta partner så har de fått några år på sig att visa vad de går för. Då ska jag kolla närmre på om jag vågar mig på en och isåfall skulle det bli på leasing. Köpa en ny elbil skulle jag nog inte våga.

Men laddningen har jag svårt att se som ett problem även om alla vardags bilar skulle bytas ut mot elbilar de kommande 25åren.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461493
gnisten83 skrev:Teknikens värld körde 4 elbilar i nr 13 till dom stannade i normal körning, Renault Zoe kom 27,3 mil, hyundai
Ioniq 21,3, BMW i3 19,3 och Nissan leaf 17,9mil.
För min hade de räckt enkel resa till de mesta men laddning för att ta mej hem sambon hade inte jublat när hästsläpen ska med på längre äventyr

Nä dagens elbilar har för dålig räckvidd och är väl inga bilar man drar hästtransporter med. Men det kanske kommer något som fungerar till det i framtiden.
Men om du hade en firma bil som du kunde köra 35mil med och som de betalade dig för att ladda hemma på natten. Hade du då klarat nästan alla dina jobb utan att behöva snabbladda den under dagen?

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461494 Kör sällan ens aldrig 10mil om dagen i jobbet men de lär dröja innan de blir en eldriven firmabil.
De blir till att ro runt i en dieseleldad vivaro 10år till

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

halvproffs  
#461496 [quote= Tänker att när det är dags att byta partner så har de fått några år på sig att visa vad de går för. Då ska jag kolla närmre på om jag vågar mig på en och isåfall skulle det bli på leasing.. .[/quote]

:grin: =)) :-ss :-o Att du vill/kan leasa en partner det hade jag inte en aning om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).