Sågverk (mindre)

Solosåg M8 mått problem

21 inlägg 9841 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solosåg M8 mått problem

Blivande snickare  
#461207
MartinH skrev:Om jag kommer ihåg rätt så ska man använda bark-/stockstöd i ändarna av stocken för att undvika att ändarna slår, böjer ned sig. Dessa håller stocken i samma position.

Man sågar då från samma håll hela tiden, vänder alltså inte blocket 180 grader.

Har jag fel här, men så kommer jag ihåg det.

Mvh
MartinH

Som en som sågar varje dag kan jag säga med säkerhet att om stocken vill vrida sig så hjälper det inte att spänna fast den, oavsett hur.
Finns stockar såklart dom som inte vrider sig men finns dom som vill bli propellrar också.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

MartinH  
#461209 Det är något sådant här jag menar man ska använda då det är längre stockar som ska sågas, stockstöd:
Det står: "Sågstödet har en stödhylla som ställs i steg på 1/4 tum, som Solosågens stockhyllor. Du får snabbt extra stöd i rätt nivå var som helst efter linjalen. Användbart som stöd i sidled vid korta eller krokiga ämnen. Dämpar vibrationer när långa stockar sågas.".

Hemsida:
http://www.logosol.se/inspiration/logos ... dJkInrglGE

Har inte provat just denna variant av stockstöd själv men det borde fungera.

Nu tänker jag inte på dom som vill vrida sig, det är säkert svårare att hantera utan på de som är långa och vill hänga ned.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8 mått problem

Blivande snickare  
#461214
MartinH skrev:Nu tänker jag inte på dom som vill vrida sig, det är säkert svårare att hantera utan på de som är långa och vill hänga ned.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Okej, ja det är en helt annan sak! :smile:
Ursäkta, missförstod lite :oops:

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

MartinH  
#461233 Det är lugnt. Jag är medveten att jag är ute på lite tunn is här då jag inte har så mycket erfarenhet av Solosågen.

Men har upplevt den som en robust produkt som fungerar bra. Sedan är det alltid bra att olika synpunkter dryftas.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

Malte Frisk  
#461353
Mowi850 skrev:Hejsan har nu kommit igång att såga med mitt solosåg och har en fundering. Jag har varit väldigt noggrann när jag ställt in sågverket men det kan skilja 2mm mellan dom olika ändarna. Är detta godkänt eller hur ser det ut hos andra solosågare här på forumet? Och kan det även bero på spänningar i stocken?


Hej! 1mm är en acceptabel diff mellan ändarna. Det ska alltså gå att få det något bättre. Större avvikelser kan bero på en rad olika saker. Bäst att du ringer in och pratar med Andreas eller Mattias.

/Malte Logosol

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

Mowi850  
#461355
Malte Frisk skrev:
Mowi850 skrev:Hejsan har nu kommit igång att såga med mitt solosåg och har en fundering. Jag har varit väldigt noggrann när jag ställt in sågverket men det kan skilja 2mm mellan dom olika ändarna. Är detta godkänt eller hur ser det ut hos andra solosågare här på forumet? Och kan det även bero på spänningar i stocken?


Hej! 1mm är en acceptabel diff mellan ändarna. Det ska alltså gå att få det något bättre. Större avvikelser kan bero på en rad olika saker. Bäst att du ringer in och pratar med Andreas eller Mattias.

/Malte Logosol

Tack ska göra detta när jag mår bättre.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).