Bilar

Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

77 inlägg 18751 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Hema  
#461182
Vedproducent skrev:
Andreas99 skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Var ska effeken som behövs för att snabbladda elbilar komma ifrån?
En laddstation som kan ladda 20 bilar behöver en rejäl högspänninggsledning för att kunna mata fram elen. Samtidigt får gaskraftverk startas för att kunna lämna tillräckligt med ström.

Vad behövs för högspännings ledning för att kunna ladda 20bilar?
Varför behövs det startas gasverk när Sverige de senaste 5 åren har exporterat mellan 10 och 20 twh årligen av de 150-160 thw som produceras i landet?

Det är ju bara okunskap bakom detta. Det förstår man bara genom att tänka lite själv. Ett normalt vindkraftverk tex räcker till att köra en elbil 3 miljoner mil eller då tex 2000 bilar som kör 1500 mil om året. Elkablarna finns så det räcker till dom och då räcker det till laddare också. Vindkraftverk och elkablar dit finns det. Bygg laddarna i närheten av dom. Några extra gasverk behövs inte för elbilarna kommer snarare avlasta elnätet framöver med laddning nattetid och under lågpristid i huvudsak.

Ja för det blåser alltid lika mycket, som behovet är.. Anting ha någon mellanlagring eller inte använda sig intermittent el.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Brickan  
#461183
Nybörjare1 skrev:Fast det där är ju bluff att det skulle vara för klimatets skull.
Sedan kan man ju vilja tro att det är för klimatets skull men det är en annan sak.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... atvarsting

Miljö och klimat är inte samma sak. Miljön kan tjäna på el genom minskade utsläpp av allt det andra som inte är CO2. Även om de skulle orsaka lika mycket CO2-utsläpp. Sedan kan man ju använda solel för tillverkningen och då ser det plötsligt mycket bättre ut - för både miljö och klimat.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461184
Hema skrev:Ja för det blåser alltid lika mycket, som behovet är.. Anting ha någon mellanlagring eller inte använda sig intermittent el.

Nu pratade vi elkablar till laddstolpar och finns det elkablar till vindkraftverk så finns det kapacitet till 20 st laddstolpar också. För övrigt så är ju vindkraftverken överlägsen kärnkraftverken i tid dom producerar el. Men det är bara kärnkraftverkens stora bortfall vid oväntade stopp som skapar problem. Då skenar priset som var fallet tex år 2010 med pris stundtals på 14 kr kWh. Sen vindkraftverken blivit utbyggd så har man klarat av oväntade stopp från kärnkraftverken bättre och priserna har hållt sig på avsevärt lägre nivå de senaste åren.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Gaffe  
#461188 Borde inte ett stort antal elfordon (hundratusentals) kunna fungera som en slags ackumulator och jämna ut toppar i elförbrukningen nu när politikern vill ha mer opålitlig elproduktion.
Dvs elnätet lånar ström från fordon som står parkerade.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461191
Gaffe skrev:Borde inte ett stort antal elfordon (hundratusentals) kunna fungera som en slags ackumulator och jämna ut toppar i elförbrukningen nu när politikern vill ha mer opålitlig elproduktion.
Dvs elnätet lånar ström från fordon som står parkerade.

Ja det är väl det som är målet. Ingen från någon sida säger väl att inga problem finns men det är ju så man vill att det ska fungera. När det målet är nått så har vi ett stabilare elsystem än i dag.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

jannee  
#461197 Lär bli stora förluster när man ska transformera om växelström till likström. I ett senare skede kanske transformera om likström till växelström för att försöka sälja detta till EON eller någon annan eldistributör för ett spotpris :?: .
Redan idag erbjuder eldistributörerna ganska dåligt för strömmen.
Den ström jag idag köper är för mig BILLIGARE än vad EON tar för nätet och distributionen.
Hur ska ekvationen se ut i framtiden, EON kommer troligtvis endast att bara höja sina avgifter vilket kan innebära att det bara bli en förlust att vara en ackumulator :?:

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461203
jannee skrev:Lär bli stora förluster när man ska transformera om växelström till likström. I ett senare skede kanske transformera om likström till växelström för att försöka sälja detta till EON eller någon annan eldistributör för ett spotpris :?: .
Redan idag erbjuder eldistributörerna ganska dåligt för strömmen.
Den ström jag idag köper är för mig BILLIGARE än vad EON tar för nätet och distributionen.
Hur ska ekvationen se ut i framtiden, EON kommer troligtvis endast att bara höja sina avgifter vilket kan innebära att det bara bli en förlust att vara en ackumulator :?:
Då får man vara sin egen ackumulator. Då slipper tex jag att betala 2,44 kr kw/h för elen som det varit senaste året. Lär bli en bra affär för många. Speciellt alla vedeldare som förbrukar 4-5000 kwh el per år i hushållsström. Ser ju riktigt positivt ut om du frågar mig :wink:

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Hema  
#461208
Vedproducent skrev:
Hema skrev:Ja för det blåser alltid lika mycket, som behovet är.. Anting ha någon mellanlagring eller inte använda sig intermittent el.

Nu pratade vi elkablar till laddstolpar och finns det elkablar till vindkraftverk så finns det kapacitet till 20 st laddstolpar också. För övrigt så är ju vindkraftverken överlägsen kärnkraftverken i tid dom producerar el. Men det är bara kärnkraftverkens stora bortfall vid oväntade stopp som skapar problem. Då skenar priset som var fallet tex år 2010 med pris stundtals på 14 kr kWh. Sen vindkraftverken blivit utbyggd så har man klarat av oväntade stopp från kärnkraftverken bättre och priserna har hållt sig på avsevärt lägre nivå de senaste åren.

Nu tillhör både kärnkraft och vattenkraft kategorin baskraft, där den senare agerar reglerare. Sol och vind tillhör inte kategorin baskraft. Geotermisk energi tillhör dock kategorin baskraft. Utan baskraft kommer elintensiva företag se sig om efter bättre platser.

Vad ska ladda både fordon och värma hus/byggnader på vinterns långa kalla nätter, om man nu eftersträvar att ta bort kärnkraften?

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461210
Hema skrev:
Vedproducent skrev:
Hema skrev:Ja för det blåser alltid lika mycket, som behovet är.. Anting ha någon mellanlagring eller inte använda sig intermittent el.

Nu pratade vi elkablar till laddstolpar och finns det elkablar till vindkraftverk så finns det kapacitet till 20 st laddstolpar också. För övrigt så är ju vindkraftverken överlägsen kärnkraftverken i tid dom producerar el. Men det är bara kärnkraftverkens stora bortfall vid oväntade stopp som skapar problem. Då skenar priset som var fallet tex år 2010 med pris stundtals på 14 kr kWh. Sen vindkraftverken blivit utbyggd så har man klarat av oväntade stopp från kärnkraftverken bättre och priserna har hållt sig på avsevärt lägre nivå de senaste åren.

Nu tillhör både kärnkraft och vattenkraft kategorin baskraft, där den senare agerar reglerare. Sol och vind tillhör inte kategorin baskraft. Geotermisk energi tillhör dock kategorin baskraft. Utan baskraft kommer elintensiva företag se sig om efter bättre platser.

Vad ska ladda både fordon och värma hus/byggnader på vinterns långa kalla nätter, om man nu eftersträvar att ta bort kärnkraften?
Uppvärmningen av hus kan ju inte vara något problem i vårt skogrika land. Ladda fordon klarar vi gott med solel och vindkraft även vintertid. Det är inga jättestora solpaneler ens vintertid som krävs i januari för att få ut tex 300 kwh som räcker till cirka 150 mils bilkörning. Nuvarande vattenmantlade braskamin som är 19 år gammal och nya solpaneler på en takhalva av mina två maskinhallar räcker tex för mig alla månader och så säljer jag överskottet.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Nybörjare1  
#461219
Andreas99 skrev:
Nybörjare1 skrev:Fast det där är ju bluff att det skulle vara för klimatets skull.
Sedan kan man ju vilja tro att det är för klimatets skull men det är en annan sak.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... atvarsting

Som jag har skrivit innan.
De jämför tillverkningen av ett batteri från gruvan och hela vägen tills det sitter i en bil mot utsläppen min bil gör av en färdig produkt i tanken.
Hur mycket miljöpåverkan har en liter jag tankar redan gjort på vägen från att pumpas upp i Mellanöstern tills jag pumpar den i min bil?

Sen avslutas artikeln med att forskaren själv säger att det inte är fel att satsa på el bilar men att man kan göra batteritillverningen bättre. Minns inte exakt vad det stod.


Jo jag vet. Det var väl mer för vedproducents skull jag la upp den då det inte är för klimatets skull vi köper elbilar som han verkar tro.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461225
Nybörjare1 skrev:
Andreas99 skrev:
Nybörjare1 skrev:Fast det där är ju bluff att det skulle vara för klimatets skull.
Sedan kan man ju vilja tro att det är för klimatets skull men det är en annan sak.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... atvarsting

Som jag har skrivit innan.
De jämför tillverkningen av ett batteri från gruvan och hela vägen tills det sitter i en bil mot utsläppen min bil gör av en färdig produkt i tanken.
Hur mycket miljöpåverkan har en liter jag tankar redan gjort på vägen från att pumpas upp i Mellanöstern tills jag pumpar den i min bil?

Sen avslutas artikeln med att forskaren själv säger att det inte är fel att satsa på el bilar men att man kan göra batteritillverningen bättre. Minns inte exakt vad det stod.


Jo jag vet. Det var väl mer för vedproducents skull jag la upp den då det inte är för klimatets skull vi köper elbilar som han verkar tro.

Köper vi dom för att dom är så mycket bättre menar du? Mig kvittar det vilket för alla vet vilken väg det går. Eller ja kanske inte riktigt alla. Finns alltid några som fattar först när det hänt. Ang artikeln så är den kommenterad tidigare och om du har läst den så gäller det batterier som är tillverkade tidigare i historien. Inte nuvarande och framtidens batterier. Men bakåtsträvare finns det alltid. Men även med dom siffrorna så gör det klimatnytta då de allra flesta bilar körs mer än 5000 mil eller uppåt 20000 mil i det extrema fallet! Gott så, ha det! Blir nog en ny Tesla snart!

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461297 Hittade samma utredning i en annan artikel. Där de intervjuade forskarna lite mera. Lyckas inte länka den. Mest motor var det som hade den iallafall.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461300 Det var kanske den här artikeln?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... lverkning/

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461330
Mangan skrev:Det var kanske den här artikeln?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... lverkning/

Precis. Där ser man hur två olika journalister kan vinkla samma forskning på två helt olika sätt.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

röjar kalle  
#461349
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Lär bli stora förluster när man ska transformera om växelström till likström. I ett senare skede kanske transformera om likström till växelström för att försöka sälja detta till EON eller någon annan eldistributör för ett spotpris :?: .
Redan idag erbjuder eldistributörerna ganska dåligt för strömmen.
Den ström jag idag köper är för mig BILLIGARE än vad EON tar för nätet och distributionen.
Hur ska ekvationen se ut i framtiden, EON kommer troligtvis endast att bara höja sina avgifter vilket kan innebära att det bara bli en förlust att vara en ackumulator :?:
Då får man vara sin egen ackumulator. Då slipper tex jag att betala 2,44 kr kw/h för elen som det varit senaste året. Lär bli en bra affär för många. Speciellt alla vedeldare som förbrukar 4-5000 kwh el per år i hushållsström. Ser ju riktigt positivt ut om du frågar mig :wink:

3400kwh om året \:D/ Vedeldning det är grejer det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).