Uppvärmning

Hur ska jag värma mina hus?

122 inlägg 58486 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#461068
jannee skrev:Jag rådfrågade en röris för något år sedan om vad han rekommenderad när det gällde uppvärmning av ett hus med vattnenburen värme.
Absolut INTE något luft - vattensystem, de system han hitintills installerat hade haft flera barnsjukdomar och dessa kretskort som strular, dessutom var verkningsgraden inte speciellt hög när temperaturen gick nedåt minus 10 grader.
Antingen borra 2 hål eller gräv ned en slang, fördelen med slang var att verkningsgraden kunde bli bättre ( när det inte behövs :mrgreen: ) sommartid + billigare installation - framförallt om man gräver själv och puttar i slangen.

Idag är vinsterna att göra jobbet själv tydligen inte så stor då man mister ROT-avdraget på hela summan då. Avdraget är lite speciellt för värmepumpar.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#461069
Anders Olsson skrev:
TobiasGå skrev:Hur mycket el gjordes av med tillsammans med vedeldningen?
Känner igen det med för små acctankar, skulle behöva ha eld i pannan dygnet runt vintertid.
Vad är det som man balanserar? utgående-/returtemp, varvtalsreglering?
Var det några problem att gå från högtempererade värmen från vedpannan till lägre vattentemperatur med bergvärmen?
Kördes pelletspannan enbart med el, ingen pellets?


Under 80-talet låg förbrukningen på hela gården på ca 50000 kWh/år med endast lite spannmålsverksamhet på gården och elpanna i huset. (med 5 personer i hushållet dock, mot ~2 idag)
Med vedpannan (1989) kom vi till slut ner mot 13000 kWh för hela gården, när vi lärt oss elda ordentligt och eliminerat el-element. Vi hade då obefintlig verksamhet på gården i övrigt.
1498208407_elfoerbrukning.jpg

När vi installerade värmepumpen monterade jag mätare som mäter boningshus+garage, samtidigt började dom med hästar med uppvärmd sadelkammare, så förbrukningen drog iväg på gården totalt.
År 2012-13 hade vi ett element i garaget som lade till några tusen kWh/år på husets förbrukning (Boningshus+garage under "Huset").
EDIT, förbrukning för hus + garage senare år, ca:
2014 14400 kWh
2015 14500 kWh
2016 15900 kWh
Av det står värmepumpen för ca 10500 kWh en varm vinter och ca 12000 kWh en kall vinter.
Huset ligger norr om Lysekil, på västkusten.

Med värmepump är det viktigt att du blir av med värmen i elementen, eftersom det kostar mer ju varmare vatten du måste skicka ut.
I vårt fall var det framförallt ett element i ett badrum som kan "kortsluta" hela värmekretsen om det är för öppet och skicka tillbaks varmt vatten till värmepumpen.
Jag gick över alla element och kollade så kranarna var lagom öppna (mer öppna länge från pannan) och så vattnet kallnar lika mycket över varje element när pumpen går.

Moderna pumpar med varvtalsstyrning är troligen mindre känsliga för detta, då dom inte måste gå med full effekt när dom är på.

I stora huset var det inget problem, med elementen, dom är rejält tilltagna där och vi har ca 40 grader ut vid 0 grader utomhus.

Vad gäller det mindre huset där vi installerade luft-vatten så var det diverse problem med pelletspannan som gjorde att den i stort sett bara gick på el de senaste åren.
Det huset har ett enrörs-system avsett för oljepanna, så jag var lite tveksam till hur det skulle fungera med luft-vatten, men det verkar okej såhär långt.
Jag ber om att få återkomma med vad förbrukningen blir för det huset när det gått ett år sedan pumpen installerades.
Sist jag frågade brorsan, för någon månad sedan, så var prognosen 13000 kWh (jämfört med 25000 kWh tidigare).
Prognosen sjönk dock för varje månad, så det skulle inte förvåna mig om den landar på 10000 kWh, men det återstår att se.

På min Thermia G3 står alla element öppet för fullt enligt installatörens anvisning. Finns ingen strypning på vare sig golv eller elementvärme.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461071
Ola63 skrev:På min Thermia G3 står alla element öppet för fullt enligt installatörens anvisning. Finns ingen strypning på vare sig golv eller elementvärme.


Bra kommentar, du troligen en modernare anläggning där elementen har en inbyggd strypning som justerats när systemet installerades? I så fall ska det bara vara att öppna vredet fullt överallt.

I vårt fall är radiatorkretsen från 1939 och öppnar man kranarna fullt nära värmepumpen där så orkar inte vattnet fram till elementen är längst bort.

Det är bäst att kolla vad som gäller för den aktuella pumpen dock, varvtalsstyrning på cirkulationspump och på kompressor har gjort att dom gamla tumreglerna inte riktigt gäller på samma sätt längre.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#461075 Jag har element från 1963 och golvvärme från 1994 och 3 element från 1993. 300 kvm med blandad ålder.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461113
Niking skrev:Frågan är ju om man bara ska ha ETT enda uppvärningssystem i framtiden. Man kan ju också kombinera olika värmesystem, så som en luftvärmepump på höst/vår och fastbränsle på vintern. Luftvärmepumpen har ju en hög verkningsgrad, så länge det inte blir kallt utomhus, medan fastbränslet då har en låg verkningsgrad. När det är kallt ute, är det ju precis tvärt om, alltså att luftvärmepumpen har en låg verkningsgrad och fastbränslet har en hög verkningsgrad.
/Niklas


Det är en bra tanke. Du tänker detta främst för att luft/vatten-pumpen skulle bli billigare installation? Vad kostar ett komplett system med värmepump för luft/vatten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461117
Anders Olsson skrev:Under 80-talet låg förbrukningen på hela gården på ca 50000 kWh/år med endast lite spannmålsverksamhet på gården och elpanna i huset. (med 5 personer i hushållet dock, mot ~2 idag)
Med vedpannan (1989) kom vi till slut ner mot 13000 kWh för hela gården, när vi lärt oss elda ordentligt och eliminerat el-element. Vi hade då obefintlig verksamhet på gården i övrigt.
1498208407_elfoerbrukning.jpg

När vi installerade bergvärme monterade jag mätare som mäter boningshus+garage, samtidigt började dom med hästar med uppvärmd sadelkammare, så förbrukningen drog iväg på gården totalt.
År 2012-13 hade vi ett element i garaget som lade till några tusen kWh/år på husets förbrukning (Boningshus+garage under "Huset").
EDIT, förbrukning för hus + garage senare år, ca:
2014 14400 kWh
2015 14500 kWh
2016 15900 kWh
Av det står värmepumpen för ca 10500 kWh en varm vinter och ca 12000 kWh en kall vinter.
Huset ligger norr om Lysekil, på västkusten.

Med värmepump är det viktigt att du blir av med värmen i elementen, eftersom det kostar mer ju varmare vatten du måste skicka ut.
I vårt fall var det framförallt ett element i ett badrum som kan "kortsluta" hela värmekretsen om det är för öppet och skicka tillbaks varmt vatten till värmepumpen.
Jag gick över alla element och kollade så kranarna var lagom öppna (mer öppna länge från pannan) och så vattnet kallnar lika mycket över varje element när pumpen går.

Moderna pumpar med varvtalsstyrning är troligen mindre känsliga för detta, då dom inte måste gå med full effekt när dom är på.

I stora huset var det inget problem med elementen, dom är rejält tilltagna där och vi har ca 40 grader ut vid 0 grader utomhus.

Vad gäller det mindre huset där vi installerade luft-vatten så var det diverse problem med pelletspannan som gjorde att den i stort sett bara gick på el de senaste åren.
Det huset har ett enrörs-system avsett för oljepanna, så jag var lite tveksam till hur det skulle fungera med luft-vatten, men det verkar okej såhär långt.
Jag ber om att få återkomma med vad förbrukningen blir för det huset när det gått ett år sedan pumpen installerades.
Sist jag frågade brorsan, för någon månad sedan, så var prognosen 13000 kWh (jämfört med 25000 kWh tidigare).
Prognosen sjönk dock för varje månad, så det skulle inte förvåna mig om den landar på 10000 kWh, men det återstår att se.


Just nu står elpatronen för ca 16'000 - 18'000 kWh + en hel del ved..
Jag tror jag får be någon se över elementen och rören, för de är antingen anpassade till olja/ved och jag antar att detta uppvärmningssystem också består av ett rör som matar vidare. Men kanske går bra ändå?
Det jag blivit rekommenderad är just en varvtalsstyrd pump. De kanske kostar lite mer, men drar mindre el och håller bättre?
Prognosen är alltså någonstans 10'000 - 13'000 kWh för luft/vatten-systemet? Det låter bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461119 Du kan kika exempelvis på polarpumpens hemsida angående priser.
Strax under 100000 kr med VVB, installation och moms, efter ROT är väl en uppskattning för en normalstor anläggning: https://www.polarpumpen.se/luft-vatten- ... lit-ecodan

Jag kan dock inte säga hur pålitliga installationspriserna på den sidan är då vi installerade våran pump själv.
Tänk också på att pumparna med vatten fram till utedelen (som är enklare att installera då dom inte kräver kylcert) är en frysrisk.
Man SKALL ha frostskydd i ratiatorsystemet enligt manualen till dessa, vilket vi hällde i, men många installatörer slarvar med detta.

Huruvida bergvärme är bättre beror mycket på var i landet huset finns (minns inte om du skrivit det) samt om hur långt du har till berggrund (blir dyrt om du måste fodra hålet). Jordvärme är intressant om du har lämplig mark intill huset.

Att tänka på är förstås också att kostnaden när du en gång behöver ersätta bergvärmepumpen är relativt låg eftersom du bara behöver byta innedelen. Kolla här för priser på själva innedelen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3853122
Luft/vatten blir troligen en helt ny installation i det fallet, vilket åtminstone i dagsläget blir en del dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461120
Anders Olsson skrev:
Ola63 skrev:På min Thermia G3 står alla element öppet för fullt enligt installatörens anvisning. Finns ingen strypning på vare sig golv eller elementvärme.


Bra kommentar, du troligen en modernare anläggning där elementen har en inbyggd strypning som justerats när systemet installerades? I så fall ska det bara vara att öppna vredet fullt överallt.

I vårt fall är radiatorkretsen från 1939 och öppnar man kranarna fullt nära värmepumpen där så orkar inte vattnet fram till elementen är längst bort.

Det är bäst att kolla vad som gäller för den aktuella pumpen dock, varvtalsstyrning på cirkulationspump och på kompressor har gjort att dom gamla tumreglerna inte riktigt gäller på samma sätt längre.



Då gäller det att hitta en installatör som vet vad den pratar om och inte bara är här för att tjäna så mycket pengar som det bara går.. Så den inte bara säger att "det går bra"...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461123
Ola63 skrev:
jannee skrev:Jag rådfrågade en röris för något år sedan om vad han rekommenderad när det gällde uppvärmning av ett hus med vattnenburen värme.
Absolut INTE något luft - vattensystem, de system han hitintills installerat hade haft flera barnsjukdomar och dessa kretskort som strular, dessutom var verkningsgraden inte speciellt hög när temperaturen gick nedåt minus 10 grader.
Antingen borra 2 hål eller gräv ned en slang, fördelen med slang var att verkningsgraden kunde bli bättre ( när det inte behövs :mrgreen: ) sommartid + billigare installation - framförallt om man gräver själv och puttar i slangen.

Idag är vinsterna att göra jobbet själv tydligen inte så stor då man mister ROT-avdraget på hela summan då. Avdraget är lite speciellt för värmepumpar.


På vilket sätt är avdraget för värmepumpar speciellt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461124
Ola63 skrev:På min Thermia G3 står alla element öppet för fullt enligt installatörens anvisning. Finns ingen strypning på vare sig golv eller elementvärme.



Har du en-rörssystem eller två-rörssystem?

Jag har en-rörssystem, men sett att det i lägenheter jag bott i har två-rörssystem. Om de med två rör är anpassade till lägre temperatur, eller är det någon annan anledning till att det är två rör?

Men med moderna system susar det så fruktansvärt i rören, vad beror det på? För små rör i förhållande till flödet? Eller låter moderna system alltid så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461126
Anders Olsson skrev:Du kan kika exempelvis på polarpumpens hemsida angående priser.
Strax under 100000 kr med VVB, installation och moms, efter ROT är väl en uppskattning för en normalstor anläggning: https://www.polarpumpen.se/luft-vatten- ... lit-ecodan

Jag kan dock inte säga hur pålitliga installationspriserna på den sidan är då vi installerade våran pump själv.
Tänk också på att pumparna med vatten fram till utedelen (som är enklare att installera då dom inte kräver kylcert) är en frysrisk.
Man SKALL ha frostskydd i ratiatorsystemet enligt manualen till dessa, vilket vi hällde i, men många installatörer slarvar med detta.

Huruvida bergvärme är bättre beror mycket på var i landet huset finns (minns inte om du skrivit det) samt om hur långt du har till berggrund (blir dyrt om du måste fodra hålet). Jordvärme är intressant om du har lämplig mark intill huset.

Att tänka på är förstås också att kostnaden när du en gång behöver ersätta bergvärmepumpen är relativt låg eftersom du bara behöver byta innedelen. Kolla här för priser på själva innedelen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3853122
Luft/vatten blir troligen en helt ny installation i det fallet, vilket åtminstone i dagsläget blir en del dyrare.



Hus i Sörmland. Det borde inte vara allt för långt till berggrunden, ser berget i dagen några meter från huset. Och tittat på brunnsregistret i området och där är det någonstans 1-4 meter till berget i genomsnitt kanske. Så det ska ligga inom det djup som brunborrarna angett ingår i priset.

Eg ingen lämplig mark inom närhet för jordvärme.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461128 Lite nackdelen med bergvärmepump är dock kanske att dessa två hus som ska värmas ligger drygt 100 meter ifrån varandra fågelvägen, med lite berg som hindrar också tror jag.

Kan man försvara en investering i bergvärme i vardera hus kontra fliseldning med kulvert? Troligen blir flisinstallationen dyrare ändå? Och sedan var flis dyrare per kWh?? Så i så fall kanske inte.. Hur mycket yta måste man värma för att det ska vara någon ide att titta på flis?



Ursäkta om jag missat att svara på någons av era senaste inlägg. Svarsknappen krånglade lite ibland, upptäckte jag först efter ett tag, troligen skit bakom tangentbordet... ^#(^ :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461130 Tänk också på att du ska ha ett visst avstånd mellan brunnar/borrhål/avlopp: http://www.bergvarmeinstallation.n.nu/p ... gvarmepump
Båda gångerna dom borrat (energihål + brunn) hos oss så har som gladeligen pekat ut en plats precis intill avloppsbrunnen :shock:
Fick tjata för att hitta alternativ plats, i fallet med vattenbrunnen blev min nya plats godkänd efter att dom gått med slagrutan där :shock:

Kort sagt, brunnsborrare brukar kunna få till ett bra hål men det är bra att hålla ett öga på vad dom gör.
Ofta ska det gå snabbt och lätt och dom den plats som är lättast att komma åt och som orsakar minst grävning.

Du får troligen lägre pris på borrningen om du borrar för två hus samtidigt, men hur mycket det landar på jämfört med fliseldning och kulvert vågar jag inte svara på.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461141
TobiasGå skrev:
Niking skrev:Frågan är ju om man bara ska ha ETT enda uppvärningssystem i framtiden. Man kan ju också kombinera olika värmesystem, så som en luftvärmepump på höst/vår och fastbränsle på vintern. Luftvärmepumpen har ju en hög verkningsgrad, så länge det inte blir kallt utomhus, medan fastbränslet då har en låg verkningsgrad. När det är kallt ute, är det ju precis tvärt om, alltså att luftvärmepumpen har en låg verkningsgrad och fastbränslet har en hög verkningsgrad.
/Niklas


Det är en bra tanke. Du tänker detta främst för att luft/vatten-pumpen skulle bli billigare installation? Vad kostar ett komplett system med värmepump för luft/vatten?

Ingen aning, ta in offerter från några olika rörmokare, så får du en fingervisning.

Å har du ett hus med öppen planlösning, kan ju även luft/luft vara ett alternativ.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Hema  
#461190 Min tanke med uppvärmningen är att det ska va vattenburet och hålla länge. Visst man skulle kunna komplettera med vp och/eller solfångare, både för luft och vatten.

Då jag har skog på min fastighet och det än sålänge alltid funnits träd som ska tas ned eller tas om hand är det enklast för mig att använda ved.

Jag vill gärna ha ett system som funkar skapligt under strömavbrott och då kanske man får tumma lite på effektiviteten. Att välja en panna utan en massa elektronik, som kräver el och att leveratören finns kvar när något krånglar.

Min tanke är att ha ett pannrum 5-10m från huset och sedan kulvert upp till ackumulatortank på vind/övervåning. Hoppas att detta går att lösa med självcirkulerande eller något lättpumpat 12v-system.

Funderar på golvvärme, men känner för dåligt insatt i alla alternativ. Sedan är det även en annan sak att behöva ta hänsyn för ventilation om elen går. Jag har svårt o se hur ett lågenergihus kan fungera utan el.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).