Uppvärmning

Hur ska jag värma mina hus?

122 inlägg 58499 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#460148
Anders Olsson skrev:Vi ersatte vedeldning med (allt för små) ackumulatortankar med bergvärme i morsans hus 2010.
Huset är 140 år gammalt och på ca 350 kvadrat.
Tidigare gick det åt ca 35-40 staplade kubikmeter ved per år samt el för varmvatten och när man inte hann elda.

Med värmepumpen (16 kW Thermia + 2 borrhål) går det ca 11000 kWh per år för el och varmvatten (!). Totalt landar hushållselen på ca 15000 kWh per år.
Installationen slutade på ca 140000 kr efter ROT har jag för mig, men då grävde vi själv.
Huset är relativt välbyggt, radiatorerna är stora och jag la ner en del tid på att balansera flödet när pumpen installerades, men jag är ändå förvånad hur snålt det kan gå.

I praktiken drar det inte mycket mer el än det gjorde när vi eldade med ved eftersom varmvattenberedaren sög i sig en hel del och elvärmen gick in om man inte hann elda.
Kontentan är att man kan hugga och sälja veden man skulle eldat och ändå få en slant över när man betalt elen till värmepumpen.

Min rekommendation om du väljer värmepump är att välja en rejält tilltagen sådan. I vårt fall har pumpen aldrig behövt tillsatsel vad jag vet, den klarar att hålla huset varmt utan tillsats ner till -20 grader.
Det innebär också att den bara går ca 2000 timmar per år, vilket borde vara en fördel för livslängden.
I dagsläget skulle jag dock troligen valt en varvtalsstyrd pump då dessa har potential att gå ännu snålare.

Det kan även vara värt att kolla på luft-vatten pumpar då dessa blivit mycket bättre på sistone.
Förra året satte vi in en sådan på 5 kW i brorsans hus, som är betydligt mindre.
Han hade en pelletspanna som gick på el och med den slukade huset ca 25000 kWh per år totalt (!)
Jag vet inte exakt var det landar med värmepumpen, men det verkar bli ungefär hälften detta året inklusive hushållsel.
Det blev en betydligt billigare installation då pumpen kostade 50000 kr, vi installerade den själva (vatten till utedelen, ingen kylbehörighet krävs) och pengarna han fick för pelletspannan täckte alla delar som krävdes för installationen.

Jag skulle personligen inte satsat på ved/pellets annat än som backup i form av kamin eller liknande i dagsläget.
Värmepumparna är för bra för att motivera andra värmekällor som huvudsaklig uppvärmning enligt min mening.

Stämmer bra med min erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

sundelius  
#460207
Anders Olsson skrev:
özach skrev:eldar i vedpanna året runt å trivs med det :grin: även i vedspis från 1940 på vintern ! sprakar mysigt :smile: tycker jag känner mig nyttig av att hålla på med ved ock gamla hus med källare mår bäst av värme i murstock källare å i torpargrund ! hur löser ni ventilationen utan att elda ? Med vänlig hälsning bakåtsträvaren :smile:


Visst, har man redan grejerna, har tillgång till skog och inte räknar sin tid så är vedeldning både en bra källa till motion och ett billigt uppvärmningsalternativ :-)

Ska man köpa nya grejer och i första hand är ute efter billig uppvärmning så är det en annan sak. Då är det i dagsläget stort sett omöjligt att ekonomiskt motivera ved/pellets/flis istället för värmepump till ett vanligt bostadshus.

Om man ska vara efterklok så skulle morsan i vårt fall lyssnat på oss och satt in värmepump långt tidigare. Hennes ena knä är tyvärr slut, vilket troligen delvis beror på att hon jagat upp och ned i källartrappen ett tiotal gånger per dag i 25 år för att passa vedpannan :-(
Så ha sådana saker i åtanke också ni som funderar på ved, någon måste finnas där och hålla igång pannan även om 10 år.

Däremot är det som sagt väldigt lämpligt att ha en vedkamin och några kubik ved som backup eller som stöd när det är riktigt kallt.

Vad gäller temperaturen i pannrummet så har det inte varit några problem i vårt fall.
Värmepumpen har ju varmvattenberedare i sig och avger en del värme, så det blir inte iskallt i pannrummet.
Men man får se till att ventilerna pannrummet är någorlunda stängda och att man lämnar en liten springa i sotluckan så skorsten torkar.
Vi har även huv på båda skorstenarna som hindrar att det regnar in, vilket säkert hjälper.

Eller så har mamma förhållandevis bra kondition pga motionen :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460246
sundelius skrev:Eller så har mamma förhållandevis bra kondition pga motionen :smile:


Hade vårt pannrum legat på samma plan, varit vettigt designat och pannan och ackumulatortankarna lämpligt dimensionerade så hade nog motionen kunnat vara hälsosam.
I vårt fall ledde en olämpligt designad anläggning sannolikt till att ett slitet knä blev så kasst att morsan nu bara kan gå korta sträckor med ständig smärta.

Så ni som är lite äldre: Överväg vedeldning endast om det går att få det ergonomiskt och rationellt!
Inga trappor man måste ned för varje gång pannan ska kollas till, ackumulatortank som är tillräckligt stor för att täcka minst ett dygn och helst en dörr stor nog att man kan köra in ved pallvis med maskin.

En vettig kompromiss om man inte har dessa förutsättningar men ändå vill elda är en billigare luft/vatten-pump med innegivare och en kökspanna.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460262 Så här ska min modifierade anläggning bli enligt dialogen med leverantören. Han är för övrigt samma som satte in vedpannan med ackar för sisådär 10 år sen. Genom att luft/vattenpumpen kopplas till samma acktank som vvb-slingan sitter i får jag alltid varmvatten. Elpatron blir överflödig och effekten räcker till att värma huset. Men, det blir förstås onödigt mycket så länge jag eldat med ved för fullt. Men som en lösning längre fram för en mjuk övergång från ved till värmepump verkar det smart. Skulle jag bygga nytt idag så blev det nog ved och luft/vatten pump i kombo. En lämplig balans där det räcker med säg 10 kubik ved per år.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460275 Om du nu ska elda med ved så gäller de att få till en vettig logistik runt hanteringen med.
Mitt pannhus byggdes med fliseldning som tanke men blev aldrig, så jag har pannan i källaren med vedbod ovanpå vilket funkade rätt bra när ved togs in direkt på transportören med klyven framför när allt kapades med motorsåg.
När sen allt körs i vedmaskin har jag haft för liten transportör för att ta de direkt så veden har körts på hög och lastats på tippvagn med grip och sen plockats förhand på transportör.
Med tanke på all ved ska ner genom ett hål i golvet till pannrummet så plockas all ved 2ggr förhand+att den ska in i pannan....

Inför årets sesång fick de bli nytänk med storsäckar med bottentömmning som fylls med gripen hängande i pallgafflarna som sen sätts på pall som jag lätt får in i vedboden och sen kan flytta med en palltruck för hand. Sen var de tänkt att lyfta vid luckan till pannrummet med en kättingtelfer för att tömma ner veden till källaren så nu blir de bara handplock när veden ska in i pannan.
Undra hur mycket skräp jag får ner i pannrummet nu?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Göt  
#460332 Man kan vända på det där lite med att springa i trappen, vardagsrehabilitering är ordet för dagen inom vården och elda med ved är därmed bra för kroppen.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#460956
Göt skrev:Vill komplettera lite det finns ju olika system med vedpannor också en del med mycket elektronik och styrningar och automattändning m.m. en del med så enkelt som möjligt utan rökgasfläkt där det i stort sett är bara el till cirkulationspumparna. Vad som är bäst kan man fundera på min tanke är ju mindre teknik ju mindre som kan krångla. Är man teknikintresserad så ska man ju naturligtvis satsa på mycket teknik.


Vad har man för verkningsgrad på en modern panna utan elektronik? Nuvarande tror jag kråkorna blir lika glada som jag blir i huset, det är inte alls mycket rökkanal (om det heter så?) i pannan. Så säkert bara 50-60% skulle jag gissa..? Men ser inga skyltar på pannan, men kan alltid fota pannan om någon skulle känna igen fabrikatet etc.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

jannee  
#460971 Kanske kan jämföra en panna med en bensinmotor.
En 2 liters bensinmotor utvecklade på 70 talet ca 150 hk, bränsleförbrukning betydligt över 1 liter/mil
I dag kan du med teknikens hjälp plocka ut det dubbla med en förbrukning som kanske bara är 50 % av den ålderstigna modellen.
Dessutom har hållbarheten förbättras betydligt.
Undrar om det inte också är något liknande med värmepannorna.
Man ska inte förringa ny teknik bara för att man är gammal och inte förstår sig på den :oops:

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#460974
Anders Olsson skrev:Vi ersatte vedeldning med (allt för små) ackumulatortankar med bergvärme i morsans hus 2010.
Huset är 140 år gammalt och på ca 350 kvadrat.
Tidigare gick det åt ca 35-40 staplade kubikmeter ved per år samt el för varmvatten och när man inte hann elda.

Med värmepumpen (16 kW Thermia + 2 borrhål) går det ca 11000 kWh per år för el och varmvatten (!). Totalt landar hushållselen på ca 15000 kWh per år.
Installationen slutade på ca 140000 kr efter ROT har jag för mig, men då grävde vi själv.
Huset är relativt välbyggt, radiatorerna är stora och jag la ner en del tid på att balansera flödet när pumpen installerades, men jag är ändå förvånad hur snålt det kan gå.

I praktiken drar det inte mycket mer el än det gjorde när vi eldade med ved eftersom varmvattenberedaren sög i sig en hel del och elvärmen gick in om man inte hann elda.
Kontentan är att man kan hugga och sälja veden man skulle eldat och ändå få en slant över när man betalt elen till värmepumpen.

Min rekommendation om du väljer värmepump är att välja en rejält tilltagen sådan. I vårt fall har pumpen aldrig behövt tillsatsel vad jag vet, den klarar att hålla huset varmt utan tillsats ner till -20 grader.
Det innebär också att den bara går ca 2000 timmar per år, vilket borde vara en fördel för livslängden.
I dagsläget skulle jag dock troligen valt en varvtalsstyrd pump då dessa har potential att gå ännu snålare.

Det kan även vara värt att kolla på luft-vatten pumpar då dessa blivit mycket bättre på sistone.
Förra året satte vi in en sådan på 5 kW i brorsans hus, som är betydligt mindre.
Han hade en pelletspanna som gick på el och med den slukade huset ca 25000 kWh per år totalt (!)
Jag vet inte exakt var det landar med värmepumpen, men det verkar bli ungefär hälften detta året inklusive hushållsel.
Det blev en betydligt billigare installation då pumpen kostade 50000 kr, vi installerade den själva (vatten till utedelen, ingen kylbehörighet krävs) och pengarna han fick för pelletspannan täckte alla delar som krävdes för installationen.

Jag skulle personligen inte satsat på ved/pellets annat än som backup i form av kamin eller liknande i dagsläget.
Värmepumparna är för bra för att motivera andra värmekällor som huvudsaklig uppvärmning enligt min mening.


Hur mycket el gjordes av med tillsammans med vedeldningen?
Känner igen det med för små acctankar, skulle behöva ha eld i pannan dygnet runt vintertid.
Vad är det som man balanserar? utgående-/returtemp, varvtalsreglering?
Var det några problem att gå från högtempererade värmen från vedpannan till lägre vattentemperatur med bergvärmen?
Kördes pelletspannan enbart med el, ingen pellets?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

jannee  
#460984 Jag rådfrågade en röris för något år sedan om vad han rekommenderad när det gällde uppvärmning av ett hus med vattnenburen värme.
Absolut INTE något luft - vattensystem, de system han hitintills installerat hade haft flera barnsjukdomar och dessa kretskort som strular, dessutom var verkningsgraden inte speciellt hög när temperaturen gick nedåt minus 10 grader.
Antingen borra 2 hål eller gräv ned en slang, fördelen med slang var att verkningsgraden kunde bli bättre ( när det inte behövs :mrgreen: ) sommartid + billigare installation - framförallt om man gräver själv och puttar i slangen.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#460989
jannee skrev:Kanske kan jämföra en panna med en bensinmotor.
En 2 liters bensinmotor utvecklade på 70 talet ca 150 hk, bränsleförbrukning betydligt över 1 liter/mil
I dag kan du med teknikens hjälp plocka ut det dubbla med en förbrukning som kanske bara är 50 % av den ålderstigna modellen.
Dessutom har hållbarheten förbättras betydligt.
Undrar om det inte också är något liknande med värmepannorna.
Man ska inte förringa ny teknik bara för att man är gammal och inte förstår sig på den :oops:



Så länge man inte väljer helt fel panna så verkar många vara nöjda med nya tekniken.

Om det skulle bli en vedpanna så blir det ju definitivt den senaste tekniken. Jag gillar exempelvis inte alls att all ved brinner samtidigt som i min panna. Utan kommer att välja en panna som förgasar veden. Självtändande och självsläckande. Hög effekt, stort vedmagasin och en stor acctank (3000 - 4000 liter) med rejäl isolering. Kanske i kombination med solel eller solvärme?

Me kanske bara blir dyrt och man ska satsa dessa pengar på flis/pellets/VP?
Men jag är lite fast vid att jag behöver höga vattentemperaturer till elementen? Kanske serva vattenburna systemet först och se?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#460994
jannee skrev:Jag rådfrågade en röris för något år sedan om vad han rekommenderad när det gällde uppvärmning av ett hus med vattnenburen värme.
Absolut INTE något luft - vattensystem, de system han hitintills installerat hade haft flera barnsjukdomar och dessa kretskort som strular, dessutom var verkningsgraden inte speciellt hög när temperaturen gick nedåt minus 10 grader.
Antingen borra 2 hål eller gräv ned en slang, fördelen med slang var att verkningsgraden kunde bli bättre ( när det inte behövs :mrgreen: ) sommartid + billigare installation - framförallt om man gräver själv och puttar i slangen.


Jag tror heller inte på luft/vatten, i alla fall inte till detta huset. Behöver mer kräm på vintern.

Men kanske att lagra solvärme på sommaren med hjälp av ASES och sedan utvinna denna värmeenergi på vintern..? Framtida önskan vore som så att kunna lagra in all el och värme mha solen, för att klara sig året runt.
Men det är nog inget realistisk lönsamhet i det den närmaste tiden.. =)) :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461011 Frågan är ju om man bara ska ha ETT enda uppvärningssystem i framtiden. Man kan ju också kombinera olika värmesystem, så som en luftvärmepump på höst/vår och fastbränsle på vintern. Luftvärmepumpen har ju en hög verkningsgrad, så länge det inte blir kallt utomhus, medan fastbränslet då har en låg verkningsgrad. När det är kallt ute, är det ju precis tvärt om, alltså att luftvärmepumpen har en låg verkningsgrad och fastbränslet har en hög verkningsgrad.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461012
TobiasGå skrev:Hur mycket el gjordes av med tillsammans med vedeldningen?
Känner igen det med för små acctankar, skulle behöva ha eld i pannan dygnet runt vintertid.
Vad är det som man balanserar? utgående-/returtemp, varvtalsreglering?
Var det några problem att gå från högtempererade värmen från vedpannan till lägre vattentemperatur med bergvärmen?
Kördes pelletspannan enbart med el, ingen pellets?


Under 80-talet låg förbrukningen på hela gården på ca 50000 kWh/år med endast lite spannmålsverksamhet på gården och elpanna i huset. (med 5 personer i hushållet dock, mot ~2 idag)
Med vedpannan (1989) kom vi till slut ner mot 13000 kWh för hela gården, när vi lärt oss elda ordentligt och eliminerat el-element. Vi hade då obefintlig verksamhet på gården i övrigt.
1498208407_elfoerbrukning.jpg

När vi installerade bergvärme monterade jag mätare som mäter boningshus+garage, samtidigt började dom med hästar med uppvärmd sadelkammare, så förbrukningen drog iväg på gården totalt.
År 2012-13 hade vi ett element i garaget som lade till några tusen kWh/år på husets förbrukning (Boningshus+garage under "Huset").
EDIT, förbrukning för hus + garage senare år, ca:
2014 14400 kWh
2015 14500 kWh
2016 15900 kWh
Av det står värmepumpen för ca 10500 kWh en varm vinter och ca 12000 kWh en kall vinter.
Huset ligger norr om Lysekil, på västkusten.

Med värmepump är det viktigt att du blir av med värmen i elementen, eftersom det kostar mer ju varmare vatten du måste skicka ut.
I vårt fall var det framförallt ett element i ett badrum som kan "kortsluta" hela värmekretsen om det är för öppet och skicka tillbaks varmt vatten till värmepumpen.
Jag gick över alla element och kollade så kranarna var lagom öppna (mer öppna länge från pannan) och så vattnet kallnar lika mycket över varje element när pumpen går.

Moderna pumpar med varvtalsstyrning är troligen mindre känsliga för detta, då dom inte måste gå med full effekt när dom är på.

I stora huset var det inget problem med elementen, dom är rejält tilltagna där och vi har ca 40 grader ut vid 0 grader utomhus.

Vad gäller det mindre huset där vi installerade luft-vatten så var det diverse problem med pelletspannan som gjorde att den i stort sett bara gick på el de senaste åren.
Det huset har ett enrörs-system avsett för oljepanna, så jag var lite tveksam till hur det skulle fungera med luft-vatten, men det verkar okej såhär långt.
Jag ber om att få återkomma med vad förbrukningen blir för det huset när det gått ett år sedan pumpen installerades.
Sist jag frågade brorsan, för någon månad sedan, så var prognosen 13000 kWh (jämfört med 25000 kWh tidigare).
Prognosen sjönk dock för varje månad, så det skulle inte förvåna mig om den landar på 10000 kWh, men det återstår att se.
Senast redigerad av Anders Olsson fre 23 jun 2017, 20:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#461067
TobiasGå skrev:
Anders Olsson skrev:Vi ersatte vedeldning med (allt för små) ackumulatortankar med bergvärme i morsans hus 2010.
Huset är 140 år gammalt och på ca 350 kvadrat.
Tidigare gick det åt ca 35-40 staplade kubikmeter ved per år samt el för varmvatten och när man inte hann elda.

Med värmepumpen (16 kW Thermia + 2 borrhål) går det ca 11000 kWh per år för el och varmvatten (!). Totalt landar hushållselen på ca 15000 kWh per år.
Installationen slutade på ca 140000 kr efter ROT har jag för mig, men då grävde vi själv.
Huset är relativt välbyggt, radiatorerna är stora och jag la ner en del tid på att balansera flödet när pumpen installerades, men jag är ändå förvånad hur snålt det kan gå.

I praktiken drar det inte mycket mer el än det gjorde när vi eldade med ved eftersom varmvattenberedaren sög i sig en hel del och elvärmen gick in om man inte hann elda.
Kontentan är att man kan hugga och sälja veden man skulle eldat och ändå få en slant över när man betalt elen till värmepumpen.

Min rekommendation om du väljer värmepump är att välja en rejält tilltagen sådan. I vårt fall har pumpen aldrig behövt tillsatsel vad jag vet, den klarar att hålla huset varmt utan tillsats ner till -20 grader.
Det innebär också att den bara går ca 2000 timmar per år, vilket borde vara en fördel för livslängden.
I dagsläget skulle jag dock troligen valt en varvtalsstyrd pump då dessa har potential att gå ännu snålare.

Det kan även vara värt att kolla på luft-vatten pumpar då dessa blivit mycket bättre på sistone.
Förra året satte vi in en sådan på 5 kW i brorsans hus, som är betydligt mindre.
Han hade en pelletspanna som gick på el och med den slukade huset ca 25000 kWh per år totalt (!)
Jag vet inte exakt var det landar med värmepumpen, men det verkar bli ungefär hälften detta året inklusive hushållsel.
Det blev en betydligt billigare installation då pumpen kostade 50000 kr, vi installerade den själva (vatten till utedelen, ingen kylbehörighet krävs) och pengarna han fick för pelletspannan täckte alla delar som krävdes för installationen.

Jag skulle personligen inte satsat på ved/pellets annat än som backup i form av kamin eller liknande i dagsläget.
Värmepumparna är för bra för att motivera andra värmekällor som huvudsaklig uppvärmning enligt min mening.


Hur mycket el gjordes av med tillsammans med vedeldningen?
Känner igen det med för små acctankar, skulle behöva ha eld i pannan dygnet runt vintertid.
Vad är det som man balanserar? utgående-/returtemp, varvtalsreglering?
Var det några problem att gå från högtempererade värmen från vedpannan till lägre vattentemperatur med bergvärmen?
Kördes pelletspannan enbart med el, ingen pellets?

För min del som gick från havreeldning till ytvärmepump så kan jag bara säga att allt bara blev bättre. Jag kommer in i november innan elräkningen blir högre nu än förr då jag hade en elvarmvattenberedare som matades med varmvatten från pannan. Skulle aldrig någonsin byta tillbaks till någon form av biovärme igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).