Verkstan

MB trac 900 turbo plötsligt inga växlar (LÖST)

6 inlägg 5289 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MB trac 900 turbo plötsligt inga växlar (LÖST)

JohannesG  
#460917 I Tisdags när vi körde balar hände plötsligt något som man inte vill skall hända. Helt plötsligt finns inga lägen i huvudväxelspaken, ingen växel hemma någon stans och växeln är i friläge. Hög/låg/back är dock normal, men det hjälper inte när den andra är i friläge.

Lyfter locket där spaken går ner i lådan och känner på staget där nere som går lätt att flytta med fingret. Ringer och pratar med Swedmog som säger att kan du röra på staget där med fingrarna så är det längre in som felet är (vilket jag redan misstänkt men bäst att ta det lättaste först). Troligen är det ett rörstift som gett sig säger han, det låter ju hoppfullt.

Bogserar hem traktorn och nästa dag fäller vi hytten. När hytten är fälld syns genast vart felet är. Swedmog hade helt rätt, ett rörstift har gått av och tryckt upp en plugg i locket på växellådan. Tack och lov låg pluggen kvar, och till min stora förvåning låg även en del av det trasiga rörstiftet kvar. Efter att gjort rent runt och på locket var det bara att skruva loss detta. Hålet som sitter på samma rad som spakarna på upphöjningen i mitten har en M10 gänga, där bör man skruva i en skruv med bricka eller annat handtag så är det lättare att lyfta locket då det nästan väger jämnt här. Förutom skruvarna runt locket behöver några luftledningar till splitten lossas. Lyfter upp locket som innehåller hela växellänkaget och bär detta till en arbetsbänk där det trasiga rörstiftet försiktigt men bestämt kan avlägsnas och ersättas med ett nytt. Sedan är det bara att montera allt igen. Noga är att gafflarna kommer rätt. Råkade lyfta upp locket med 1an låg vilket gjorde det svårare att hitta rätt läge igen, alla växlar bör vara i neutral så man lätt hittar i med locket igen. Och glöm inte packning på tub. Jobbet med växellådan tog knappt en arbetsdag allt som allt.

Jag passade på att ordna lite andra saker när hytten ändå var uppe, man slutar inte förundras över vad tidigare ägare hittat på: Spaken för iläggning av kraftuttaget har skramlat och varit väldigt glapp så den var ju enkel att åtgärda nu. Felet var där att någon tidigare ägare haft loss denna och sedan tappat bort skruv, bricka och yttre O-ring (O-ringar för att minska vibrationer). Det skall sitta en M10 skruv med karosseribricka, men det som sitter där är en M8 med vanlig M10 bricka , inte undra på att det satt löst. När jag sedan tar bort lite skit som låg på ramen vid slangarna till styningen, vad hittar man där? Jo där ligger Originalskruven komplett med Bricka och O-ring. Jaja, den får en fin plats på hyllan, orkar inte byta ut Skruv bricka och O-ring jag nyss monterat, det jag monterat är ju samma som original, bara annat fabrikat.
Men det mest förunderliga jag såg under hytten är att någon kapat hål i hyttgolvet med vinkelslip, mäter ut vad de ville komma åt, jaha främre knuten på bakre PTO-axeln. Tänk att göra så mycket förstörande jobb när det går att fälla upp hytten. Och då har man nästan hur mycket plats som helst! Det sagt är det absolut inte så att jag alla gånger gör allt perfekt...

Lite bilder från operationen. Passade även på att ta lite bilder av hur det ser ut under hytten för den som är nyfiken. Blev ingen bra bild på det trasiga rörstiftet, men på det nya. Vet åtminstone några här på forumet som kommer uppskatta denna tråd. Och vem vet vem som kanske snubblar över samma problem i framtiden och behöver hjälp, och då finns denna tråden här!







   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: MB trac 900 turbo plötsligt inga växlar (LÖST)

JohannesG  
#460920 Hu! Så mycket har jag nog inte skrivit på en gång sedan jag slutade gymnasiet, om jag ens lyckades med det då! :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: MB trac 900 turbo plötsligt inga växlar (LÖST)

ananders  
#460922 Skönt att det inte krävdes några dyra reservdelar.

Användarvisningsbild

Re: MB trac 900 turbo plötsligt inga växlar (LÖST)

JohannesG  
#460923
ananders skrev:Skönt att det inte krävdes några dyra reservdelar.

Ja verkligen, kändes dyrt i början när man inte visste riktigt vad som hände, som tur var jag på en åker och inte på väg. Ett rörstift kostar inte många kronor, nästan gratis. Bara arbetstiden, men räknar man på vad en verkstad skulle tagit för samma jobb blir även den nästan gratis.

   TS
Avatar Fallback

Re: MB trac 900 turbo plötsligt inga växlar (LÖST)

Blivande snickare  
#460927 Föredömligt berättat och dokumenterat! :-bd

Avatar Fallback

Re: MB trac 900 turbo plötsligt inga växlar (LÖST)

Blondin 750  
#460928 Bra dokumenterat, nyttig info! Det är alltså i locket som magin händer, alltså mekanikern viftar med sitt trollspö...och vips så går det bättre. :D Och du som lyckades få till fyra växlar när de flesta nöjer sig med bara en...... :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).