Öppna kategorin

Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

51 inlägg 17398 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451294
Elfving skrev:När man läser referensen som Ananders funnit låter det klokt att se över dessa inställningar!
Tycker ändå att "kollisionsslitaget" på knivarna verkar större än det borde vara? Finns där kanske frigång i kuggen (dvs nedslitna drev) som gör att knivarna inte nödvändigtvis möts i samma position hela tiden?
Håll den ena stilla och rör den andra tallriken så långt det går åt varje riktning. Hur stort "spel" finns då?

Skall kolla glappet, återkommer.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Micke r  
#451295 Ja det har du ju rätt i[emoji3]
Lossa nr 2 så kan du ju vrida nr 1

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451298 Vad bra, ja det underlättar om man slipper lossa hela balken.
Antar att balken måste tömmas på olja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Micke r  
#451303 Ett oljebyte är ju aldrig fel..

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451332
Micke r skrev:Ett oljebyte är ju aldrig fel..

Nä det skadar ju inte, men det gjordes i fjol och har inte kört så mycket så tycker inte det är nödvändigt att göra detta innan årets slåtter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Micke r  
#451349 Är det som jag har för mig så kan man lyfta upp lagerhuset med axeln o drev. Utan att behöva dela balken

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#451351 Det står inget om att dela balken i instruktionsboken, så det behövs inte. Men om jag förstår bilderna rätt sitter det en skruv på undersidan, så jag funderar på om oljan rymmer den vägen. Men men, det lär jag ju märka. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#454624 Igår skruvade jag loss andra tallriken och dess halslager. Verkar som att det inte bara var en kugg fel utan att det måste sitta i exakt rätt läge för att det ska stämma. Att lossa första tallriken är mycket mer jobb med så det vill jag slippa om det är möjligt. Har provat mig fram och tror jag hittat rätt läge, det får framtiden utvisa. Och fungerar det inte nu misstänker jag nästan att knivarna är för långa. För efter det jag kan se så står det helt vinkelrätt och lika stort avstånd mellan knivarna både framför och bakom balken. Återkommer någon gång i slåttertider.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#460752 Efter att ha slagit årets förstaskörd måste jag tyvärr säga att problemet kvarstår. Kanske något bättre. Kollade noga på de inköpta knivarna och det står "kniv passa Taarup" kanske inte universalknivar passar denna modellen. Får testa att kapa av knivarna på andra tallriken och se om det fungerar då.

Ett annat problem är att den ibland lämnar lite strimmor här och var. Några förslag på vad som kan vara felet? Alla knivar var vassa.

Lite film:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

ananders  
#460817 Att maskinen lämnar kvar strimmor kan bero på att att maskinen inte klarar av att kasta gräset bakåt när den huggit av det.
Hade det problemet med en kverneland på förra stället jag jobbade på och maskinstastionen som slår åt min arbetsgivare har också den tendensen. Och visst de kör också kverneland.
Och vad jag kommit fram till är att det uppträder främst vid tunn eller späd gröda.

Jag har heller inte sett det fenomenet hos något annat märke.

Jag har för mig att det funnits någon form av kastvingar att fästa på tallrikarna. Vad jag kan se så har du det redan.

Trevlig film också, den väckte åter min abstinens och längtan efter att få köra och slå gräs igen. Fullkomligt älskade den uppgiften. :YMDAYDREAM:

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#460818 Okej det var ju intressant, men inte jätterolig läsning. Jag har märkt att ju högre och kraftigare gröda samt desto fortare man kör ju bättre slår den.

Jo jag har ju redan kastvingarna på.

Håller med, slå gräs är ett av de roligare jobben.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

ananders  
#460820
JohannesG skrev:Okej det var ju intressant, men inte jätterolig läsning. Jag har märkt att ju högre och kraftigare gröda samt desto fortare man kör ju bättre slår den.


1+ på det.

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Traktordave  
#460834 @johannesG: Snyggt kört!

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Erre  
#460836 Och som vanligt. Snyggt filmat med!! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

JohannesG  
#519554 Kom på att jag glömt uppdatera här. Kortade av knivarna något på de två första tallrikarna och efter det har de inte tagit i varandra, så det problemet är löst.

Vad gäller att den slår ojämnt går det bättre om jag vinklar maskinen mer framåt. Även om detta inte är helt i harmoni med instruktionsboken. Blir inte 100%, men i alla fall helt okej resultat. Blir även lägre stubb på detta viset, men man får se upp för stenar, man är ju stenrik så att säga. Jo vi plockar sten, men vissa kryper upp ur marken eller missas vid plockning.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).