Traktorer och processorer

Traktor, kran och aggregat? en djungel!

99 inlägg 29076 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

spink  
#460811 Har ett Jobo st75b sedan 1,5 år tillbaka. Det har fungerat klockrent. Det är ett genomtänkt och välbyggt aggregat och när jag köpte tyckte jag det var prisvärt. Nu har dom ju kommit med riktig längdmätning och det rekommenderar jag att man väljer till. Funkar bra som jag har med men om man backar stammen så tappar man ju mätning. För övrigt har jag monterat det på en mowi p30. Tycker att det var en precis lagom kran. Har den hängande i trepunkten. Hade man valt en större kran hade man behövt ett Jake fäste eller liknade. Man fäller ju ändå mellanzon så det är inte så många träd extra o fälla om du har en 5,7 eller 6,7 lång kran.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460822 Jag gjorde slag i saken ikväll och beställde en jobo med rullmatning och styrsystem med längd dia och kubikmätning. (kubik var inte färdigt men ska bli klart under sommaren)

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

LP576  
#460823 Grattis!

Spännande, hoppas vi får höra framgent hur du upplever aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Jim_90  
#460825 Vet inte om du läst min tråd eller om mina erfarenheter är av intresse men hursomhällst. Under mitt project letade jag runt på aggregat och var mest intresserad av jobos byggkitt men ekonomin gick inte så blev ett gammalt rullmatat istället.

Under resans gång fick jag dock lite erfarenheter.
Jobos aggregat har några positiva saker
1, den greppar trädet vid såglådan och drar trädet igenom kvistknivarna så gångerna som kvistningen slirar så är minimal
2, dess låga vikt kontra kapasitet. 30cm och 240kg utan combi eller flerträdhantering , ett narva s23 på 220kg tar ju bara 23 enligt spec
Datorn kan man tycka är bra när den er simpel eller inte tycka om när den är just så simpel så det är ju ensjälv som bestämmer

Naarva s23 har jag bara hört att en bekant som har en har problem med att den inte fungerar vid olika oljetemperaturer
Det höga flödet kan också vara en del av boven i dramat. Servicegubbarna har ställt in men när maskin blir varmare så börjar den fungera sämre
Positivt är ju vikten och att den är inte hög med sitt slag på 50cm

Tapio har ju funnits länge så dessa borde ju vara längre fram i utvecklingen.
Tapion är tyngre (285kg) än jobo om man skall ha en dylik som jobo men man får ett aggregat som klara lite grövre (35cm)
Tapio 160 är lätt 215kg men tar bara 25cm slaget är 50cm så är också lite lägre

Am 300 är lätt 220kg och klara 30cm och oljebehovet är från 65L/min skrämmande dock uppvisningen på tuben när dom slutar filma vid toppen på trädet
Men fint går dom se malwas klipp på 460 combimaskin

Med mina erfarenhet på mitt bygge delar jag med men är ju inte proffsmaskin direkt.
Byggde med plånboken och inte som jag ville.
Har ett gm 626 aggregat grangärde maskin numera logmax (300kg ). Den matas med en kugghjulspump 45cc plus ena pumpen på kraftuttaget 19cc så oljeflödet ligger på 80L kanske vid 1200 som jag gillar att köra på. Går lungt då för gillar inte höga varv.

Har 180 bar så både flödet och tryck är mindre som rekommenderas (100L/ 180-200bar) så kvistningkapaciteten blir väl lidande där.
Byggde en kran för beg blev för dyrt och ville ha lågt torn för sikten stabiliteten och kort huvudbom för att vara smidig i gallring. Skall klara 35cm men har tagit 32cm som grövst och tycker att det är max vid fällning kvistningen gick bra på den men tog en på 27cm som jag fick kapa första kvistvarvet med motorsåg. Känns som lämpligt åt min lilla traktor större blir för klumpiga och tror att jag törs inte ta dessa på längstaa avstånd . Träden är ju olika i format så man skall inte stirra sig förblint på infobladen.

Så enligt min erfarenhet så är jag inte rädd för rullmatat. Om man inte tar dett billigaste som jag så skall nog dessa gå fint
Men har ju skördaren som hjälp vid gallring springer gärna med motorsågen sålänge nacken pallar (en gammal skada) hade fram den på 4 träd vid en production på uppskattat 30kubik. Man kan ju vilja ha motorsågen som hjälpmedel för skördaren också då är nog stegmatare att rekommendera

Problem med kvist är störst vid björk när man kommer till toppen där vinner nog stegmataren, men med aggregat så tar jag ju mer en jag annars skulle med motorsåg bara för att det går i ett nafs känns ju lite dumt att såga bort kvistar med motorsågen som är lika grov som stammen :lol: .gövre kvistar tyckar jag också är jobbiga.

Största problem tycker jag är att få ner träden men är ju oerfaren på skördare (byggde ju för att fåprova) hitta luckor att fälla i gav ådii tips och det hjälpte :grin: men tror att med större och klumpigare kran blir det svårare och hade jag kranen högre upp hade jag lättare kunnat lyfta trädet ännu högre och mata fram innan trädet tar i marken. (Syns i mina videoklipp)





Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Jim_90  
#460826 Grattis barkspade :ymparty: du blir nog supernöjd och roligt att höra att finns med längd diam och kubikmätning.
Sist jag var på besök på syketec så fanns int ens riktig längdmätning.

Videoklipp och recension på rullmatningen kommer jag vänta på :-bd

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460829 Kan tillägga att iaf Arbron ändras sig från kall till varm olja på de viset att med kall olja behövs längre öppningspuls till kvistknivarna än varm olja och kör jag med den långa öppningspulsen med varm olja tappar jag nästan de grövre stammarna.
Detta är inställbart i de olika styrsystemen Arbro har och är viktigt för att de ska funka bra

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#462156 Ett stort tack till er alla som hjälper en velligpetter med sina funderingar 🤗 riktigt fin film du fått ihop @jim_90, och bra med så mycket info om de olika aggregaten!

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#462159 Nu är det inte så att jag lagt tråden åt sidan, utan jag har tagit med mig det som är skrivit och stött och blött det fram och tillbaka. Tyvärr har jag svårt att bestämma mig, så jag tog en tur till närmsta ÅF och pratade om en M75 moheda kran med nisula 325, jakefäste och hela den där biten som hör till. Traktorn som jag har tillgänglig är en valmet 6600.
"går icke" fick jag till svar av ÅF. Men när jag väl var där tog jag tillfället i akt att hitta alternativ...

Fick en offert på en moheda M121 4WD med M50 kranen (räckvidd 6,9m) och ett naarva s23c med eget hydraulsystem.

Ja, jag vet det är en vändning i en helt annan riktning. Men känner att jag vill gå igenom detta alternativ innan jag kastar bort tanken, den största funderingen är hur det fungerar att gallra med vagnen framför sig...söker just nu som en mindre galning på nätet, men främst forumet som är ett fantastiskt ställe att hämta god info och bra idéer från :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

JohannesG  
#462164 Och varför skulle inte det gå? Känns ibland som om de inte vill sälja när man pratar med dem.

@Seb macahan har gallrat med vagnen framför. Finns någonstans i hans tråd om Tapio 350.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#462169 Tja, ÅF främsta argument som jag inte kunde dementera var att nisulas 325 var allt för tungt (410kg) och full arm ut med M75 i sidled skulle få traktorn att välta :sad: . En 5m kran skulle fungera, men då blir det så mycket att fälla i mellanzonerna vid gallring att det inte känns riktig användbart tycker jag.
Trots att naarva är en stegmatare oh betydligt långsammare än nisula, kan man ha en något längre kran (7m Max enligt ÅF) och på så vis tror jag att tidsvinsten mellan de två aggregaten blir marginell i en första gallring. Iaf så liten att det inte försvarar den betydligt högre kostnaden det innebär med att välja nisula aggregatet.

Tack för tipset @JohannesG! Ska gå in och kolla igenom lite vad Seb skrivit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462174 Om de går eller ej hänger även på hur mycket du är beredd att vikta traktorn ned

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

stegmaster  
#462178 Verkar inte vara några problem med dubbelutskjut kran och Nisula 325 på denna valmet 6400.



Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

källefall8  
#462179 Med stödben som på videon borde det inte vara ngr problem

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462187 Nu är jag kanske inte en vän av stödben på traktormonterad kran men när ÅF vill sätta Narvan på vagnens kran så antar jag att stödbenen måste användas iaf och om de sitter på vagn eller traktor kan kvitta.
Tror lite att ÅF gör de lätt för sej att sälja en färdig enhet än att ta in en gammal traktor och börja montera en massa utrustning som dom kanske inte riktigt har koll på hur de ska lira ihop....
Vad väger en M75?

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Jim_90  
#462195 Vad har hänt med nisula 325 när dom fått dom att väga 410kg??? Nisula är 285kg och naarvan 235kg så tror inte du kan ha mycket längre kran med naarvan tyvärr.. har själv aggregat på 300kg och kran på 6,5m traktorn är 2800kg orginal. Kran längs ut i sidled så är den lätt på motsatta bakhjul. Tror inte du får problem med din valmet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).