Skogsmiljö och Trädlära

Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig???

9 inlägg 9034 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig???

Braneby  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1936 Hallå alla skogsnissar!
Finns det någon som har egna erfarenheter av Tallstekeln? Jag har fått dessa objudna gäster i ett tallbestånd som är ca 30 år gammalt. Det verkar inte för tillfället vara någon större fara då bara någon procent av "det gröna" är uppätet, men jag vet ju inte hur länge de små rackarna håller på och äter...
Vi har fått ett litet väderomslag med ganska mycket regn i ett par dagar efter en längre period torka. Är detta hämmande eller utvecklande för "den lilla Satan"?

m.v.h från norra Värmland!



   TS
Avatar Fallback

Re: Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459997 Upptäckte också dessa larver idag. De äter inte årsskotten, men plantor på ca 1 m höjd kan se helt kala ut. Jag tror de gynnas av milda vintrar och brist på predatorer som möss och sorkar.
Här är en dagsfärsk bild på eländet.
1497612306_dsc_0108[1].jpg

Användarvisningsbild

Re: Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460053 Det kommer bli stora skador av stekeln i år. Tyvärr i samma område som sist. de äter fjorårsskott men vid riklig svärmning går även årsskottet åt.
Att ni hade de i Värmland var nytt för mig så skicka över detta till skogsstyrelsen för de behöver veta detta på tidigt stadie.
I östra Småland är detta ett faktum redan nu och det bör finns rovflugor kvar sedan förra angreppet så det borde inte bli lika kraftigt som förra gången ca 2010.
Vad som händer med tallbeståndet är 10-30 % minskad tillväxt och försämrad vitalitet så indirekta angrepp av märgborre och blå praktbagge i äldre bestånd. oftast är angreppen i 5-35 års bestånd.

Avatar Fallback

Re: Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig?

Amatörhuggare 62  
#460072 Såna har vi gott om här.
En kompis 16000 tallplantor.
Är bara stammen kvar på.
Man tillockmed hör Hur dom
Kalasar .
Dom satt på varann.
Och längs min skogsväg.
I ett lite äldre bestånd, såg tallarna
Väldigt kala ut.
Måste undersökas !

Användarvisningsbild

Re: Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460090 Återhämtar sig tallen eller är skadan fatal?

Användarvisningsbild

Re: Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig?

Torbjörn Johnsen  
#460097 Jag vet inte om det bara är en skröna eller om det stämmer: när man kommer i närheten av tallsteklarna så "ställer" dom sig rakt ut. Det stämmer för det har jag själv sett och enligt en lärare vi hade på skogsinstitutet ska det vara för att mer se ut att tillhöra tallbarren och inte bli uppäten. Sen sa han också att om man smäller till ordentligt (klappar i händerna, typ) så ramlar dom ner på backen. Kanske läge att testa några smällar i luften med hagelbrakarn och se om det stämmer? Det borde ju i så fall bli ett visst svinn av larver innan dom klättrar upp igen. Kanske dom inte ens kan överleva på backen? Någon som testat?

Användarvisningsbild

Re: Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig?

Fredrik Reuter  
#460642 Skogsstyrelsen går idag ut med information om de omfattande angreppen av röd tallstekel i södra och mellersta Sverige.

Råd till skogsägare: Ta reda på om angreppen är av röd tallstekel. Om så är fallet, sitt still i båten, tallen klarar sig.

https://via.tt.se/pressmeddelande/omfat ... Id=1560588

Avatar Fallback

Re: Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460661 Jag prövade att skaka ner dem på några träd och idag ser det ut som att de inte kröp upp igen.

Avatar Fallback

Re: Röd tallstekel! Har någon erfarenheter att dela med sig?

barbarossa  
#632129
Torbjörn Johnsen skrev:Jag vet inte om det bara är en skröna eller om det stämmer: när man kommer i närheten av tallsteklarna så "ställer" dom sig rakt ut. Det stämmer för det har jag själv sett och enligt en lärare vi hade på skogsinstitutet ska det vara för att mer se ut att tillhöra tallbarren och inte bli uppäten. Sen sa han också att om man smäller till ordentligt (klappar i händerna, typ) så ramlar dom ner på backen. Kanske läge att testa några smällar i luften med hagelbrakarn och se om det stämmer? Det borde ju i så fall bli ett visst svinn av larver innan dom klättrar upp igen. Kanske dom inte ens kan överleva på backen? Någon som testat?
.hej vad jag sett så slipper dom ej tillbaka upp i trädet efter man ruskat ner dom äckliga kräken

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).