Traktorer och processorer

Köra traktor

15 inlägg 13591 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köra traktor

maltejonsson  
#460499 Hej! Någon som vet säkert om jag som 14 åring får köra traktor själv till ett skifte som inte är så långt bort?
mvh :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köra traktor

Bison  
#460503 Ja, om du åker raka vägen och inga omkrokar..

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor

Erre  
#460504 Moster ringde polisen och frågade samma sak åt mig när jag var där å jobbade.

Jag fick köra till och från ägorna.

Men det var 20 år sen. :shock:
Så idag?

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor

Vardon  
#460505 Ja det får du

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/

Nån gång har jag för mig det stått om 13 år men jag kan inte hitta det.

Sen när du fyller 15 tar du moppekord (AM) för då får du köra traktor på det från 15 års ålder och du spar 300 kr i dispansansökan :)

Du kan även öva lite samhällskunskap och läsa här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm i körkortslagen. Sök på traktor så hittar du det mesta av intresse.

En kortare sträcka definieras väl ungefär av att ingen märker det om ingenting händer och händer nånting så är 50 m för mycket....

Be att få se försäkringsbeviset för traktorn bara, bara för att lära dig att kolla det ibland... så du har trafikförsäkring på vägen.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor

eqlazer  
#460510 Dock får inget arbete utföras av den som är minderårig enligt AFS 2012:3, förutom vid vissa undantag. I princip betyder det att man måste gå lantbruk-/skogsbruksgymnasie för att kunna börja tidigare.
Sen att det inte går till så i verkligheten är en annan sak, men det är föräldrarnas/arbetsgivarens ansvar om något händer.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor

Bison  
#460511 Han ska nog bara flytta traktorn åt mamma, resten är nöje :)

Avatar Fallback

Re: Köra traktor

eqlazer  
#460512 Jo, lite hyckleri är det allt när man pekar på regler om detta... :)

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor

Göt  
#460635 läste lite i AFS en och om den minderårige gör arbete på eget initiativ räknas det inte som arbete står till och med i början https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2012-3.pdf
Vi är nog många som har hjälpt till hemma på gården. Var rädd om dej och använd den skyddsutrustning som finns

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor

Vardon  
#460637
eqlazer skrev:Dock får inget arbete utföras av den som är minderårig enligt AFS 2012:3, förutom vid vissa undantag. I princip betyder det att man måste gå lantbruk-/skogsbruksgymnasie för att kunna börja tidigare.
Sen att det inte går till så i verkligheten är en annan sak, men det är föräldrarnas/arbetsgivarens ansvar om något händer.


Nja...
2§ allmänna råd: Föreskrifterna gäller om någon låter minderåriga utföra arbete. Föreskrifterna gäller inte mot
den minderåriga själv om denne utför arbete på eget initiativ.

Se således till att komma på allt själv som behöver göras :-)

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor

Aqualize  
#460849
maltejonsson skrev:Hej! Någon som vet säkert om jag som 14 åring får köra traktor själv till ett skifte som inte är så långt bort?
mvh :grin:

Ja du får köra. Däremot kan jag inte tro att du kommer undan att faktiskt veta trafikreglerna (som är applicerbara). Som sagt AM-kortet kan vara ett alternativ vid 15-års ålder så du kan börja plugga lite redan nu.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor

jannee  
#460854 Tror inte farbror blå accepterar att en yngling under 15 år framför en traktor på allmän väg, dessutom utan att inneha gällande behörighet = traktorkort som man TIDIGAST kan erhålla vid 15 års ålder. Mitt svar blir ett obetingat NEJ.
Å andra sidan, det ingen vet om far de heller inte illa av.
Problemet uppstår vid en eventuell kollision, du som är under 15 går straffri medan tanten troligtvis får böterna - problem med försäkringsbolag, en självklarhet.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor

totte  
#460932 "För traktor a och äldre traktorer (enligt ovan) gäller traktorkort, körkort med AM-behörighet eller högre. Gäller det kortare sträckor på väg, till eller från en arbetsplats, mellan en gårds ägor eller liknande krävs inget körkort för traktor a." https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/

Det finns ingen angiven åldergräns för att köra traktor.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor

Aqualize  
#463288
jannee skrev:Tror inte farbror blå accepterar att en yngling under 15 år framför en traktor på allmän väg, dessutom utan att inneha gällande behörighet = traktorkort som man TIDIGAST kan erhålla vid 15 års ålder. Mitt svar blir ett obetingat NEJ.
Å andra sidan, det ingen vet om far de heller inte illa av.
Problemet uppstår vid en eventuell kollision, du som är under 15 går straffri medan tanten troligtvis får böterna - problem med försäkringsbolag, en självklarhet.

http://www.landlantbruk.se/uncategorize ... id-ratten/
Farbror blå får nog ge sig om en 14:e-åring är på väg till/från ett skifte ("som inte är så långt bort" som Malte skrev).

Däremot som du säger blir det problem med försäkringen, åtminstone hos länsförsäkringar, vid olycka på vägen.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor

Jonasnilsson  
#584742 Jag blev då stoppad av polis när jag var 10 år och körde jordbrukstraktor med en vält efter vägen. Detta var dock -00. Men ja va ju bara och körde mellan ägorna och hjälpte till med jordbruket. Samt att dom inte kunde se att jag gjort några trafik brott. Så de var bara köra vidare.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor

Aqualize  
#584990 2+ år trådlyft av Jonas.
Men jag tänkte komplettera mer (utan att läsa om den):
Jag läste på om detta i somras efter diskussioner på facebook. Förutom lagen för trafiken så har man arbetsmiljöverket och deras föreskrift om minderårigas arbetsmiljö (AFS 2012:3) samt lite lättsamare foldern "Så får barn och ungdomar arbeta".

Barn under 13 år ("Yngre barn") får endast utföra väldigt lätta sysslor i företag utan anställda. De listar saker som enklare matning av djur eller rensa ogräs. Långt ifrån traktorkörning.
Förutom under utbildning och praktikplats får personer som först efter genomförd gymnasieutbildning inom ämnet (eller då de blir 18 år, vilket torde ske först) inte köra traktor med kraftuttagsredskap.
7.Arbete med maskiner och anordningar där risken för personskador vid kontakt med deras rörliga eller bearbetande delar vid korrekt användning inte är försumbar eller där det finns risk för att allvarlig personskada uppstår vid felaktig användning.För ungdomar gäller förbudet inte maskiner eller anordningar där riskerna är förebyggda genom tekniska skyddsåtgärder så att farliga rörliga delar inte är åtkomliga. Maskinerna ska vara så konstruerade så att rörelsen automatiskt stannar innan man kan komma in i riskområdet.

Visst kraftuttagsaxlar kan skyddas men t.ex. en hövändare stannar inte bara för att man sticker in handen till rotorn.
Vidare:
9.Arbete som förare eller operatör av följande:a)Traktorer eller vagnar med vinsch, last-, skördar-eller grävaggregat eller frontlastare med redskap. Traktorer med annan lyftanordning än trepunktskoppling.

Vet inte om de menar en frontlastare utan redskap (som inte används) är okej eller om frontlastaren måste tas av.

Att köra transport till och från gärden (e.x. balar eller spannmål) är ju själva arbetet just transporten och undantas inte från krav på traktorkort (eller något körkort).

Så det är väl vält typ vält och harv kvar... Om man har rätta åldern inne.
Jag skulle tro att det är Arbetsmiljöverket som är tillsyn och kontroll av dessa, dvs. polisen kan inte stoppa det hela (men säkert rapportera till dem och de gör någon kontroll - vilket nog ska till lite för att de ska göra det). Så för vad polisen kan hävda kan det nog gå bra med en vält efter vägen även om man är lite för ung för arbetsmiljöverket.

Don't kill the messenger, men i många diskussioner om vad man får köra så tänks det bara på undantag för traktorer (Traktor A) från att ha traktorkort/körkort och inte resten som lantbrukaren skulle kunna åka dit på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).