ATV och UTV i skogen

Atv på släp

15 inlägg 14402 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Atv på släp

Rogal  
#460462 Nu börjar det närma sig att köpa en atv. Då kommer vi in på nästa spörsmål. Att få hem den.
Får man på den på ett vanligt släp? Mitt släp är 1250x2750. Kan säga att bredden oroar mig. Eller, hur går man till väga? Hyra biltrailer eller? :smile:



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460467
Rogal skrev:Nu börjar det närma sig att köpa en atv. Då kommer vi in på nästa spörsmål. Att få hem den.
Får man på den på ett vanligt släp? Mitt släp är 1250x2750. Kan säga att bredden oroar mig. Eller, hur går man till väga? Hyra biltrailer eller? [emoji2]

Jag kör min på mitt enaxlade släp, en 4p vagn med tipp. Tipp är bra, lätt köra på och av då.

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

Vardon  
#460474 Har en ramp Sam bakläm istället för att använda tippfinktionen. Tycker det är behagligare.

Har även ett drag bak på släpet för att kunna köra vagn efter. Tar av det innan besiktning dock.

Gör även iordning bra spännband för fastbindning, det underlättar tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Atv på släp

Hema  
#460485 Är det bara en atv, så kolla upp bredden. Men jag har för mig att förra Yamaha grizzly är runt 120cm bred, så den ryms på de flesta kärror.

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

filijox  
#460488 Körde hem min på vanligt 750-släp, 122cm invändigt. ramper är bra att ha, såväl två spännband så hjulingen står stadigt. Fråga säljaren om total bredd på den du ska köpa och om du kan låna dennes ramper för pålastning. När du kommer hem har du ju tid att få av den med plankor/backa intill kulle eller hur du väljer att göra.

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460527 plankor går snabbare än tipp och billigare än ramp :)

ett spännband bak vid kulan sedan winschar man fast den fram...

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460528

Jag är glad att frågan ställdes, svaret är Fullsize Pickup Truck!
Om jag minns rätt så är det 127cm mellan hjulhusen på GMC & Chevrolet.

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460553
Slurfi skrev:

Jag är glad att frågan ställdes, svaret är Fullsize Pickup Truck!
Om jag minns rätt så är det 127cm mellan hjulhusen på GMC & Chevrolet.

Fast du kan inte tippa flaket till marknivån! [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460565
Uvskogen skrev:
Slurfi skrev:

Jag är glad att frågan ställdes, svaret är Fullsize Pickup Truck!
Om jag minns rätt så är det 127cm mellan hjulhusen på GMC & Chevrolet.

Fast du kan inte tippa flaket till marknivån! [emoji1]

Sant, det vore nästan för fantastiskt då. Iofs kunde man hänga på en bakgavellyft kanske?

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

halvproffs  
#460571 Går utmärkt att ha boggievagnen på släp efter atv-n när man transporterar den på släpvagnen
Genar inte mycket..

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

cruisern  
#460583 Har man en större ATV, t.ex en UTV Polaris Ranger midsize, så räcker inte ett "vanligt" släp. Då är bredden kritisk. Jag använde ett släp på 258 x 153 cm. Då hade jag 15 mm fritt på vardera sidor och inget fritt på längden. Fick backa upp för att få till ett acceptabelt kultryck.

1497941284_img_1544.jpg

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460587 Ja det där med normalt är förstås lite inexakt. Mitt släp är 3.2×1.67

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

cruisern  
#460594 Visst var "vanligt" inexakt. För "riktiga" fyrhjulingar krävs det lite större släp

1497944322_img_0289.jpg


1497944163_img_0682.jpg

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460625 Jo mitt första svar till trådskaparem om att jag kör min atv på mitt "normala" släp var ju inte så givande egentligen. [emoji17]

Användarvisningsbild

Re: Atv på släp

halvproffs  
#460638
Uvskogen skrev:Jo mitt första svar till trådskaparem om att jag kör min atv på mitt "normala" släp var ju inte så givande egentligen. [emoji17]


Nog tycker jag att det var givande allt för det var ju om ATV som frågan var ställd, men sen blev det om UTV som är bredare och sen....
En ATV-bredd brukar vara 120-125cm men kolla bredden på din så vet du.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).