Inomgårdsmaskiner

Robotklippare - att tänka på inför köp?

34 inlägg 11552 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460215 Inget vidare, kvistar o annat skräp tar hårt på dom små knivarna.
Cylinderklippare är ju normalt mindre energikrävande än vanliga rotorklippare.
Har en Toro som klipper 150cm brett med 5 hästars motor.
Stiga Parken dryga metern med 12 hästar.

Dock tror jag robotarnas rotor är betydligt mer lättdriven än en cylinder. Är ju bara en lätt skiva med några rakblad på.

Magnus M

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460230 En viktig sak är ju att först ta bort (eller avgränsa) stenar, stubbar etc. som roboten kan köra rätt in i. Kan bli rätt mycket jobb om du är stenrik på ett fel sätt, kan jag intyga av egen erfarenhet...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

sundelius  
#460234 Kämpa på Niking :-bd

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

totte  
#460239
Niking skrev:
anersimyra skrev:Tallkottar då.. :D

Typ 100tallkottar då? :D
/Niklas


:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

tallen100  
#460240
Niking skrev:
anersimyra skrev:Tallkottar då.. :D

Typ 100tallkottar då? :D
/Niklas

tallkottar är nog det allra värsta för en cylinderklippare, kilar sej fast och sen är det klippt... ja inte gräset då förstås :d

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

totte  
#460241 Cylinderklippare kräver mer effekt initialt. Det går åt en hel del att få valsen att gå runt. Däremot så tar det inte särskilt mycket mer när den sen klipper. Rotorklippare i stort sett tvärtom, en klippare som inte klipper har ju nästan inget motstånd utöver lite luftmotstånd för kniven. När den sen träffar gräset så går det fort åt rätt mycket effekt när gräset blir lite långt.

Robotklipparen bygger på att den hela tiden klipper så lite i taget så effektbehovet blir ganska lågt och rotorn har som sagt mycket liten egenförbrukning av energi. Betänk att rotorklipparen till mycket stor del inte klipper alls. Den passerar ju ständigt fram och åter över ytor som den nyss passerat.

Skulle man bygga robotklippare med cylinder så skulle den behöva ett mycket mer avancerat styrsystem som fick den att köra ett exakt mönster med minimal dubblering. Och som sagt inga tallkottar.

Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Tosca  
#460250
totte skrev:Skulle man bygga robotklippare med cylinder så skulle den behöva ett mycket mer avancerat styrsystem som fick den att köra ett exakt mönster med minimal dubblering. Och som sagt inga tallkottar.

Skulle det verkligen behövas, förutom att cylindern har högre svängmassa borde den väl kunna täcka in området på samma sätt som rotorn gör genom att att "irra" runt?

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

totte  
#460361 Problemet är att den med all sannolikhet drar mycket mer energi på "tomgång", mycket opraktiskt då att den får irra runt planlöst och behöva laddas ofta, slöseri med energi och kraftigt åldrande för batteriet. De små lätta rotorerna på vanliga drar nära noll när de inte möter gräs som skall klippas.

Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460375 Det jag funderar över, är robotklippare så pass tillförlitliga att man ka ha den "i sommarstugan", dva man kommer dit var 14:e dag och då är det nyklippt och fint. Eller står den och slirar i ett hörn och gräset är knähögt...

Min bensinklippare har rostat upp nu, och jag skall imorgon köpa en batteridriven klippare. Vågar inte robot än i sommarstugan.

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460385 Jag läste om flera som använder dem i sommarstugor. Går att ha en app som visar om den är igång om nu det skulle hjälpa? Vid fellarm kan man ju be någon i närheten hjälpa den.
Är det en enkelt klippt gräsmatta hade jag nog vågat testa.

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460434 Min fru och robotgräsklpparen är inte vänner längre

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

DrW  
#460437 Vi är ofta bortresta i flera veckor i stöten och det går för det mesta bra. Är dock bra att ha en granne som kan titta till den då och då då saker händer ibland!
Min far hade tvättat bilen och dragit ut slangen över gräsmattan. Blev en fin vattenspridare av den slangen! Rackarns vassa knivarna till klipparen, skar små fina snitt i slangen.

Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

saekb  
#460441 Har också funderat på detta. Problemet är väl också om det är en komplicerad trädgård med mycket rabatter, buskar och fruktträd. Framåt september brukar frukten så smått börja rasa ner. Kan man låta roboten köra in i hus, träd, staket och buskar utan att den tar skada? Då skulle man slippa åtminstone dessa begränsningsledningar.

Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460443 Nefallna grenar, traktorer, bilar och divested traktorredskap är jag orolig för om den klarar.

Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

saekb  
#460448 och inbrottstjuvar som den kan fördärva skorna på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).