Verkstan

Kortslutning mf 135

27 inlägg 13863 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kortslutning mf 135

Göt  
#460111 Hej

Idag startade jag 135 an som stått ett tag utan problem körde en bit och la i backen, hade för lite varv så traktorn la av och sedan får jag inte igång den säger bara klick. Tänkte att batteriet var dåligt körde fram bilen och kopplade kablarna säger fortfarande bara klick kopplar förbi batteriet på traktorn men det säger klick ändå. Är det någon som har ett förslag var jag kan börja leta...



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

kalhuggo  
#460112 Har du provat att knacka på solenoiden på startmotorn, det är väl knappast nån oljevakt på den :???:

Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

Vardon  
#460121 Har du kortslutning borde det gnistrar likt ett tomtebloss när du anslutit startkablarna.

En bil behöver inte orka dra igång en diesel.

Mät spänningen på batteriet, bör vara ca 12,5 volt. Det händer att batterier dör.

Sätt en startkabel mellan minus batteriet och motorn så ,ärkerivalen du om en jordklämma är av.

Kör startmotorn med skruvmejsel och se om det blir liv då.

Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

totte  
#460124 Även om en bil kanske inte orkar så skulle startmotorn ofelbart gått runt när den fick ström om resten är friskt. Sätt startkablarna, den ena direkt på startmotorn på godset och tryck sen den andra mot stora polskruven. Om den då inte ens rycker till så är det fel på själva motorn. Om den rör sig så är det antingen fel på solenoiden eller anslutningarna. Kolla alla anslutningar, jordfläta och polskruvar mm. Om det är OK så är det troligast dåliga kontakter i solenoiden.

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

tallen100  
#460125 En bil räcker gott för en 135:a, den startar utan problem på ett 60 ah batteri iaf sommartid.
Prova med mejsel och kortslut direkt vid startmotorn.

Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

Göt  
#460162 knackade lite på startmotorn och försökte igen Startmotorn skramlar och låter fruktansvärt illa och det började röka den drog runt motorn men väldigt sakta . Bröt strömmen är det läge att byta startmotor eller är det nåt annat jag kan göra. är det någon som renoverar startmotorer nu för tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

tallen100  
#460171 Antingen har du någon kortslutning i startmotorn,
eller så är bussningarna glappa/slut = startdrevet kommer snett och det går tungt.
Ta isär den och kolla bussningar och kol och se hur den ser ut invändigt.
Annars är nog det bästa att ringa en skrot, tror det finns en Ferguson skrot i.. Eksjö?
och få en begagnad renoverad startmotor.

Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

Göt  
#460174 Tack för all hjälp 🤗 Jag har beställt en startmotor så fortsättning följer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

kalhuggo  
#460181 Då är det nog inte ens ett utbytesobjekt, säkert lagerras, bara kasta :sad:

Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

Göt  
#462318 Nu är startmotorn bytt men problemet är att det fortfarande säger bara klick, Körde med skruvmejsel på startmotorn och då snurrade den och jag brände upp skruvmejseln. Så ström finns vart kan felet vara. Jordfel? är det någon som har något förslag så är jag väldigt tacksam

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

Erre  
#462319 Du kan sätta en startkabel i starten. (i gods) och om du når till minus på batteriet med den eller i chassit på bra å ren yta.

Har du mätt manöverströmen från tändningslåset?
Den lilla kabeln på starten.

Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

Erre  
#462320 Montera gärna en liten 5 w lampa på den kabeln.
Vrid runt tändningslåset och kolla om lampan lyser starkt.

Bara för att multimetern säger 12 v vid mätning behöver det inte betyda att det finns någon "kraft" i strömmen.
Ampere.

Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

Göt  
#462321 Funderade om jag skulle köpa något mätinstrument vad behöver jag tittade på dom när jag var till Clas Ohlson sist.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kortslutning mf 135

Vardon  
#462323
Göt skrev:Funderade om jag skulle köpa något mätinstrument vad behöver jag tittade på dom när jag var till Clas Ohlson sist.


http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A5nga ... 8#moreinfo

En sån hade nog jag köpt. Rimligt med pengar och användbar. Kan man även häkta på en tråd och se om det går lite ström i den.

Avatar Fallback

Re: Kortslutning mf 135

Nolarn  
#462324 Jag har haft det problemet på min 178. Jag vred för hårt/långt med tändningsnyckeln och klickade det bara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar