Motorsåg och handhållet

Kap o klyvkedjefrågor ms660

12 inlägg 6691 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kap o klyvkedjefrågor ms660

Sne4  
#459985 Nu har jag suttit och grottat ner mig i kedje och delningsdjungeln men fick nog lite vilse där..
Jag läste igenom s gamla trådar jag hittade här, men fick inte rätsida på allt tyvärr.
Inlägget blir nog lite långt tyvärr, hoppas ni orkar läsa igenom :roll:

Förutsättningar är att en ny ms660 klon är beställd, denna är tänkt att användas till klyvning (ej så frekvent) och att kapa/fälla grova granar. 20-25" svärdlängd skulle räcka väl. Till mindre träd finns några sågar i 45 kubiksklassen.

Logosol verkar rekommendera Stihls 3/8 lågprofilkedja pmx.
Denna ska visst även gå att köra på vanligt 3/8 drivhjul.
1. Håller ni med om detta?
-anledningen till frågan är att då borde det bara vara att köpa ett ringdrev 3/8 och byta krans och om sågen orkar sätta dit ett 8 tands krans istf 7 tands picco micro drev Bra/dåligt?
2. Vanliga Picco Micro kedjan rekommenderas till avsevärt mindre sågar i kaputförande. Någon som haft problem med hållbarheten på den (klyvutförande) i kombination med större såg?
(I en äldre tråd här så rörde diskussionen att köra .404 istället för 3/8 för att slippa kedjebrott på en ms660)
3. Oregon har ju även klyvkedjor i "vanlig" 3/8. Någon som har jämfört - vad tyckte ni om alternativen.
4. Hur brett blir spåret egentligen på olika kedjor = hur mycket material som avverkas, jag lyckades inte hitta någon bra sammanställning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

JensSkoog  
#460096 Med Stihl PMX 1.3 mm, 3/8 blir spåret 4-4,5 mm. Nu klyver jag inte mycket, men PMX kedjan funkar hyfsad bra på min MS361 med 7 kuggs drev. Sågar mjukt och ger "hyvlad" resultat.
Vet inte hur 8 kuggs skulle funka på MS 660 men det kan väl vara lite brutalt. Annars vet ju Logosol att det de rekommenderar duger.

Användarvisningsbild

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460098 Det är inte en Stihl MS660 det gäller, det får man inte glömma.
Har inte mycket bra erfarenheter av klonade såg modeller, heller inte kina såg i allmänhet så du får nog vänta o se när den kommer.
Du har kanske tur o får en som går o testa?

Ang Kedja så är Stihls klyvkedja lite rubustare byggd i ramen och håller lite bättre än oregons.
Med motor som orkar dra brukar svagaste länken bli kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

johan eriksson  
#460141 Mange: hade inte du en kund som förbrukade mycket kedjor med en Dolmar 7900? Har han kommit till rätta med problemet, eller hur funkar det för han idag?

Användarvisningsbild

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460180 Han slängde varenda Oregon kedja han hade och kör Stihls klyvkedja. Tröttnade på att komma och få dem lagade.
Den håller mycket bättre för han.

Avatar Fallback

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

Palakangas  
#460183 Oregon klyvkedjor är vanliga kedjor som slipats om. Så de är rejält nedslipade när de är "nya". Stihl är mycket bättre och billigare i längden.

Användarvisningsbild

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460221 Oregons 91R är lite klenare i själva ramen. Sidolänk och drivlänk/nit är lite stabilare på Stils.
Ska man ha nåt kraftigare finns ju de större kedjorna i super 70 serien.

Användarvisningsbild

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

Sne4  
#460228 Tackar, då vet jag. Stihlkedjor får det bli. Jag tänkt i första läget bara beställa en kapkedja. Klyv får vänta tills det är dags och sågen är väl inkörd.

Precis som du skriver Mange gäller det att få ihop den först och att den går bra och tillförlitligt. Ingen riktig stihl, men förhoppningsvis tillräckligt nära.
Just den här modellen verkar ha fått de allvarligaste missarna korrigerade enligt några amerikanska forum, men, men.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

JensSkoog  
#460235 Du får berätta hur det går, @Sne4 :wink:

Avatar Fallback

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

skogshasse  
#460245 när jag hade bamsesågen så köpte jag bara stihls kedjor

Användarvisningsbild

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

Sne4  
#460256 Uppdatering kommer, men det kan ta ett tag tills jag får tid för lite terapiarbete i garaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kap o klyvkedjefrågor ms660

Tosca  
#477770 Har du varmgarage är terapitiderna här nu.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).