Inomgårdsmaskiner

Robotklippare - att tänka på inför köp?

34 inlägg 11558 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Robotklippare - att tänka på inför köp?

Hugin  
#460061 Har sett tidigare trådar om robotklippare, men maskinerna och erfarenheterna utvecklas väl kontinuerligt?
Funderar nu på att hitta en avlösning på det återkommande, enformiga och tidskrävande jobbet (ca. 2 - 3 tim/vecka sommartid).
Har gräsytor som delvis inte sammanhänger (3 st närliggande avskiljda med grusgångar). Alla anlagda sedan hedenhös, delar mest mossa, mycket träd och buskar samt i vissa delar ojämnheter, ex ytliga trädrötter. På flera ställen lutar gräskanten ut mot angränsande grusyta.
Hur beter sig en robot i kanten (klipper den precis ut mot begränsningskabeln, och skall den ligga i mattans yttrkant, eller?)
Ja många frågor, finns nog en uppsjö av erfarenheter och råd ... .

Skulle uppskatta om jag får hjälp med svar på funderingar och övriga råd i almänhet!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Stigen  
#460067 Kan tipsa om Husqvarna 430x!
Haft den tre år och mkt nöjd. Du får ä " binda ihop" alla områden du vill ha klippt. Sedan kan mm lägga två guideslingor till områden längstbort, så hittar den över hela området. Räkna ihop ytan, omkretsen på tomt samt hus och andra hinder som måste "slingas" runt. 3000m2 och 800 meter slinga tror jag är Max på 430x.
Du stället själv in hur långt över slingan du vill att den ska gå, mellan typ 0-30cm om jag inte missminner mig.

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460068 HVAs klippare går över tråden med 30-35 cm.
Man lägger tråden 35 från husvägg, då kör den inte emot utan stannar nån cm ifrån.
30cm ska det vara mot mjuka hinder som häckar.
Har du stenplattor i nivå med gräset lägger man 10cm ifrån, då klipper den ut helt över plattkanten.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

svampbob  
#460073 Jag kör också med 430X och är löjligt nöjd efter ett drygt år. Det går att ställa in hur mycket man vill att den ska klippa ut över slingan. Jag tror jag har ökat till 39 cm nu.

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Sidekicknicke  
#460074 Mitt bästa tips är att inte köpa för liten. En större maskin behöver inte gå lika ofta. Man kan grovt säga att en maskin jobbar 12h per/dag om den går dygnet runt. Resterande 12 är laddtid.
Har själv en 330x, köpt förra året. Funkar kanon.

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Vedproducent  
#460075
Sidekicknicke skrev:Mitt bästa tips är att inte köpa för liten. En större maskin behöver inte gå lika ofta. Man kan grovt säga att en maskin jobbar 12h per/dag om den går dygnet runt. Resterande 12 är laddtid.
Har själv en 330x, köpt förra året. Funkar kanon.

Ja det var bra grovt räknat. Min går cirka 2,5 timme och sen laddar den en halvtimme. Så på 6 timmar om dagen så laddar den cirka en timme och kör 5 timmar. Så det beror nog på vilken maskin och hur bra batterier du har.

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?q

DrW  
#460078 Det viktigaste är att inte fundera för länge utan köpa! Jag har en 11 år gammal husquarna kippare och gräsmattan har sett helt fantastisk ut sedan jag skaffade den. Ett hjul och ett batteribyte är allt som bytts ut.
Planera så att allt hänger ihop så blir det bra!

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

halvproffs  
#460088
svampbob skrev:Jag kör också med 430X och är löjligt nöjd efter ett drygt år. Det går att ställa in hur mycket man vill att den ska klippa ut över slingan. Jag tror jag har ökat till 39 cm nu.


Sama här. Mycket nöjd men det är en hel del pengar för en. Konstigt att det inte är solceller på dom bara. Då skulle klipparna knappt behöva gå in och ladda. Kommer väl så småningom.

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

totte  
#460126 Det var solceller på de första modellerna som Husqvarna hade. Har ingen aning om varför det togs bort. Troligtvis dock en prisfråga, solceller har ju varit ganska dyra.

Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Tosca  
#460159 Varför finns de inte som cylinderklippare, de går väl så ofta att gräset inte hinner bli för långt för en cylinder?

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460161
Tosca skrev:Varför finns de inte som cylinderklippare, de går väl så ofta att gräset inte hinner bli för långt för en cylinder?

Det var en väldigt bra fråga! Cylinderklipparen är ju den bästa för gräset.

Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

tallen100  
#460170
Uvskogen skrev:
Tosca skrev:Varför finns de inte som cylinderklippare, de går väl så ofta att gräset inte hinner bli för långt för en cylinder?

Det var en väldigt bra fråga! Cylinderklipparen är ju den bästa för gräset.

Ett problem kan vara tex kvistar eller kottar, det kan bli stillestånd om ingen ser till den :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

anersimyra  
#460172 Tallkottar då.. :D

Avatar Fallback

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Tosca  
#460177 Hur hanterar de vanliga robotklipparna sånt skräp då?

Användarvisningsbild

Re: Robotklippare - att tänka på inför köp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460213
anersimyra skrev:Tallkottar då.. :D

Typ 100tallkottar då? :D
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).