Skördare

Trasig D4 burk.

63 inlägg 25031 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

OlaE  
#45885 Saken är ju den att många entreprenörer köper nya maskiner - för att få nytta av garantin och möjligheten att snabbt få ut en reperatör i skogen så fort det händer något lite otrevligt.

Finns inte någon reperatör, som representerar ett välkänt märke, som inte använder deras original-grejer.
Sen huruvida de kan laga felet, är en annan femma. :lol:

För den delen, är det nog inte alltför många entreprenörer som kan särskilt mycket om datorer och teknik, min f.d. chef, ägde 2 skördare och har 3 förare till dem, men kan inte köra själv, för det är för avancerat tycker han.

En finsk entreprenör jag känner som kör här nere på Södra i Skåne, monterade in ett DASA4 system i sin äldre Caterpillar 550, tror det kostade honom 100 000.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

totte  
#45899 Det är ju ett känt faktum att bilfirmor inte klarar sig på förtjänster från försäljning, det är alldeles för små avanser, det som drar in pengarna är att kränga överdyra reservdelar och ta hutlöst betalt för reparationer, allt underblåst av diverse genomlobbade bestämmelser om garantier och helbilsgodkännanden och annat som i slutändan kostar kunderna vanvettiga pengar.

En firma i min hemtrakt i Småland gjorde avgassystem åt Volvo på 60-talet. Vissa stämplades med Volvo-märket och blev originaldelar, andra stämplades inte och gick till fristående butiker, där dom såldes för ugefär halva priset, exakt samma.

Skulle tro att det är i stort sett detsamma i maskinbranschen.

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45910 Någon som har en trasig burk de vill sälja? Kunde tänka mig att ge lite pengar bara för att stilla min nyfikenhet.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#45912 Jag har en för sådär 30k :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45913 Nja, en 500-1000 kanske?

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#45915 Om saker och ting går som planerat så åker jag ned med burken och förhoppningsvis kan vara med när de monterar isär den och felsöker.
Så förhoppningsvis tar jag lite bilder då 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45923 jag har haft en lånedator /D4) från rottne men det är nog 1,5 år sen, vet du när dom slutade med att låna ut en dator medan man har sin egen på rep?
på själva skärmen sitter det ju något plastliknade som man trycker på (pekskärm) min sån börja bli lite repig har du lust att fråga vad det skulle kosta att byta när du ändå är nere på dasa?? mvh
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ursäkta redigeringen Nicklas, tryckte tydligen på ändra post istället för att citera dig :oops:
Många knappar att hålla reda på :lol:
Mvh Ferdinand

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45930 Har sett ett antal burkar liggandes på eco-logs service-center, frågade deras service kille vad som var vanligaste felet på d4.
Han tyckte (trodde) att hård-disken var största boven. Var inte helt ovanligt att den skakade sönder.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#45937
Niklas H20 skrev:jag har haft en lånedator /D4) från rottne men det är nog 1,5 år sen, vet du när dom slutade med att låna ut en dator medan man har sin egen på rep?
på själva skärmen sitter det ju något plastliknade som man trycker på (pekskärm) min sån börja bli lite repig har du lust att fråga vad det skulle kosta att byta när du ändå är nere på dasa?? mvh
Jodå, kan ta och fråga vad pekskärmen kostar.
Angående bytessystem så tror jag de har det på nyaste modellen av D4. Den där det är separat skärm och dator.
Kan luska lite djupare i den frågan också vartefter.

Misstänker det är modellen jag har som är för gammal. Vad jag fattade så här de bara bytessystem på senaste varianten av D4.
Kan luska lite med rottne efter helgerna.
Angående skärmen ska jag ta och höra mig för när jag kommer till dasa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45972
Mangan skrev:Någon som har en trasig burk de vill sälja? Kunde tänka mig att ge lite pengar bara för att stilla min nyfikenhet.


Hej!

DASA har jag aldrig jobbat med, men här kommer två bilder på Valmet MAXI generation 1. Som du kan se är det en ganska enkel maskin. Jag vet inte hur andra skogsmaskinsdatorer står sig i jämförelse. Har för mig att MAXI:n på bilderna är en 486DX4/100MHz med 8MB RAM. Det sitter en 10MB flashdisk in den (!) som innehåller all programvara. Den har diskettstation, PCMCIA-slot och fyra COM-portar. Det är DOS på den och Valmet-programvaran startas direkt vid uppstarten.

Bild


Bild


Jag öppnade MAXI:n för att BIOS-batteriet dött. Det gjorde att man fick felmeddelanden som behövde kvitteras vid varje uppstart. Det är ett vanligt PC-BIOS-batteri i en sån här burk, inga större problem att byta det själv.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45992 Det där med laptop kontra industri-PC: Givetvis är det så att en laptop inte är gjord för att användas ens i minusgrader. En industri-PC med utökat temp-område klarar även att köras i 30 minusgrader. Det gäller främst pekskärmar och liknande som ofta kräver lite värme för att fungera korrekt.

För min del förstår jag inte vad en pekskärm har i skogsmaskin att göra. Lär, som någon faktiskt skrivit, bli repig och skitig efter ett tags användning. Borde gå att ha menyer likt IQan har med knappar runt skärmen.

För att leta på alternativ tror jag man skall söka på industri-PC.

Eftersom jag är nyfiken undrar jag om ni tycker Dasa (D4) fungerar bra?

//.D

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45993
Anders Olsson skrev: Det sitter en 10MB flashdisk in den (!) som innehåller all programvara.



Om nu DASA har mycket problem borde man välja en flashdisk, som inte har några rörliga delar och inte kan skaka sönder. I dag finns det dessutom solid state drives (SSD) som är ännu bättre, men kostar en del. Frågan är vilka temperatur områden som gäller för de. Burken skall hoppa igång även om det varit minus 30 hela natten.

//.D

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45995 Vad jag vet har alla pc baserade skördardatorer förvärming innan uppstart

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46001 angående dyra prylar. vi hade en stöttålig liten skitlaptop när jag gjorde lumpen, som vi använde i fält. Inget avancerat alls,vanligt windows, inga konstiga program och slö som tusan. Visst var det lite stöt och fukttålig men ingen extremt ( vi hade inga problem att göra sönder den iaf :lol: ) denna lilla fula gröna sak kostade nätta 250 000 :surp: !!! enbart för att den var militärgrön vill jag påstå.

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46002 Jo, förvärmning är modellen. För många är sedan jobbade jag med en liten basstation som skulle sitta utomhus. Alla delar i den var 0 till 70 grader (om jag minns rätt).

För att klara värmen så var skalet utformat som en stor kylfläns. För att klara kylan, så satt det värmare i den. Och eftersom skalet var en stor kylfläns, så måste värmaren brassa på något enormt... :-)

När apparaten väl är igång, så är egenuppvärmning oftast tillräcklig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).