ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595589 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

kalhuggo  
#459882 Sätt en sån där gruvbilsvimpel på den :grin:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#459933
ÅsaNisse skrev:Det är ett stort fel med den gröna färgen på Yamaha. De har en tendens att gömma sig väldigt väl i planteringen. Mer än en gång jag fått gå en extra lov för att hitta var jag ställde maskinen. Detta då man också är både trött och törstig och bensinen i röjen slut.


Ha ! Huvudet på spiken. Precis det hände mig ikväll när jag skulle tillbaka till maskinen för att få in lite vätska i kroppen, lyset och vinschen blänkte till så jag hittade åt den, totalkamouflerad parkerad mellan några unga granar.... skrattade lite åt detta. Samtidigt är det skönt också att man inte alltid syns så tydligt :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459968
Robbanhög skrev:Kolla med gooffroad.se dem brukar lösa det mesta [emoji4]


Det gjorde jag, köpte alla fyra damasker fram, ca 1300 kr inkl monteringskona. Tack!

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Robbanhög  
#459969
D Brown skrev:
Robbanhög skrev:Kolla med gooffroad.se dem brukar lösa det mesta [emoji4]


Det gjorde jag, köpte alla fyra damasker fram, ca 1300 kr inkl monteringskona. Tack!

Härligt. Kul att man kan hjälpa till [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

enav16  
#462131
husqvarna_med_sthil skrev:
enav16 skrev:
enav16 skrev:Volvo xc903 :grin: kör jag med. Funderar på en Honda trx fa 500. Vad jag förstår finns inte mycket negativt om dom. Den jag tänker på är från 2007 och med 250 timmar på mätaren. Litet skog, en del gårdspyssel, en del nöje.

Blev en Honda 500 från 2014 med 22 timmar på mätaren, snöplog och rostig saltspridare ingick! Idag blev det köp av en Myreback betesputs från 2010 har stått i en lada sedan den köptes. Knappt inkörd.


Jag har bara varit atv-ägare i några dagar men jag tycker den är suverän även om jag valde annat märke. På med röjsågen och fika sedan åker man ut på röjning utan att behöva kånka ett endaste dugg. Ena dagen drog jag fram en gammal timmerdoning som stått som behövde flyttas, en annan dag for jag och tittade på röjningen jag gjorde ifjol.

Jag är imponerad hur en sådan liten maskin ändå får så bra grepp, kan bära så pass mycket och vara så rolig att åka på, samlat intryck !
Sedan verkar det ju finnas precis hur mycket olika tillbehör som helst även om många av dem är rätt dyra med liten kapacitet jämfört med utrustning till traktorn.



Samma här. Har kört med betesputsen och det funkar kanon. Har börjat få in vanan på att köra fyrhjuling och betesputsen från Myreback tuggar buskar, högt gräs och mindre sly utan problem. Marken öppnas upp och hästarna blir glada. Klart nöjd!

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Gunstein  
#465997
1501414594_fb_img_1500659149182.jpg
1501414524_fb_img_1486238791358.jpg
2011 Polaris 800 - Kranman T1700 på bilde. Ny Kranman T1750 er klar for bruk.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Robertberg  
#466141 Vi har en Honda 420 från 2013, fem växlar + back, fotväxel. Kan man dreva ner den på något vis?
Nu tycker jag den går för fort på ettan för att kunna köra säkert i komplicerad terräng, och att den gör 80 på femman är inget man har nytta av..

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#466159 Jag har använt min Yamaha 450 så mycket sedan jag köpte den att när jag visar timräknaren för kompisar med atv tror de att jag skämtar. Jag åker på den hela tiden... varit och röjt i omgångar, hjälpt till med vägen upp på skogen, kört ner grejer till båten, kört virke till ett bygge på skogen, märkt upp älgpass samt flyttat och byggt... Har haft den att flytta stenar med för en körväg till vintern och säkert en del grejer som fallit mellan minnescellerna.

Hur håken klarade jag mig utan den här lille krabaten tidigare ? Världens bästa köp ! Min trogne häst Bubbas.

Avatar Fallback

Vilken ATV har bekvämt insteg ?

axwell  
#469905 En bekant provsatt min ATV och konstaterade att det kan bli jobbigt för en handikappad att komma på plats.

Har för mig att det finns en(eller flera) ATV som har ett insteg precis som på en moped/Mc-skoter.

Någon som har koll :?:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

kalhuggo  
#469912 Mitt på 90-talet fanns en damcykel, Bombardier Traxter som tyvärr inte tillverkas längre, fin maskin, halvautomat dock ej servo. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

kalhuggo  
#469913 Man behöver f.ö inte vara särskilt handikappad för att tycka det är besvärligt på dagens maskiner, ungefär som att ta sig upp på en häst :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#469915 Det finns UTV:er, som uppfyller de kraven/önskemålen.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

axwell  
#469936
kalhuggo skrev:Mitt på 90-talet fanns en damcykel, Bombardier Traxter som tyvärr inte tillverkas längre, fin maskin, halvautomat dock ej servo. :smile:

kalhuggo skrev:Man behöver f.ö inte vara särskilt handikappad för att tycka det är besvärligt på dagens maskiner, ungefär som att ta sig upp på en häst :smile:


Hema skrev:Det finns UTV:er, som uppfyller de kraven/önskemålen.


Tach alla !
Har ingen aning om det var ungefär samma utförande från första tillverkade till 2005 som är den nyaste Bombardier Traxter jag hittat.

Såg en tråd här på forumet, det blev affär för den TS:en. :ymparty:

En UTV vore nog lämpligare för personen i fråga men ser att dom är bortåt 50 % dyrare.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#470004 I helgen testade jag att spela ihop några stockar av vindfällen när jag ändå åkte på atv´n. Gick över förväntan, hade inte tänkt testa men när jag ändå hade grejerna på plats. Det går så länge det inte tar i något och det är ordentligt kvistat men snart det tar i så åker hjulingen mot stocken istället.
För en styv vecka sedan spelade jag på en mindre festival och vi körde fast med bussen nere i en grässlänt och det enda som fanns att dra med var en can am atv. Gick oförskämt enkelt att ta sig upp med denne dragaren framför.

Atv är bättre och mera användbar än jag hade tänkt, känns bra ! Drog förövrigt upp båten igår kväll, klev endast av för att koppla. Sedan kan jag träna älghundarna då jag själv inte orkar hålla deras tempo i 2 mil en par tre gånger i veckan.

Nu ska jag köpa en vagn till den och utöka möjligheterna.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470029
husqvarna_med_sthil skrev:I helgen testade jag att spela ihop några stockar av vindfällen när jag ändå åkte på atv´n. Gick över förväntan, hade inte tänkt testa men när jag ändå hade grejerna på plats. Det går så länge det inte tar i något och det är ordentligt kvistat men snart det tar i så åker hjulingen mot stocken istället.
För en styv vecka sedan spelade jag på en mindre festival och vi körde fast med bussen nere i en grässlänt och det enda som fanns att dra med var en can am atv. Gick oförskämt enkelt att ta sig upp med denne dragaren framför.

Atv är bättre och mera användbar än jag hade tänkt, känns bra ! Drog förövrigt upp båten igår kväll, klev endast av för att koppla. Sedan kan jag träna älghundarna då jag själv inte orkar hålla deras tempo i 2 mil en par tre gånger i veckan.

Nu ska jag köpa en vagn till den och utöka möjligheterna.

Med en liten och lätt vinschpulka går det än bättre!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).