Traktorer och processorer

Byta lantbruksdrag mot dragögla

24 inlägg 17659 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta lantbruksdrag mot dragögla

Chrester  
#459341 Hej!

Har en traktorn med hitchkrok som jag ämnar dra en balpress med. Balpressen är dock försedd med lantbruksdrag. När jag köpte pressen drog jag den i en hålbom i hydraularmarna(säkrade med kätting så den inte kunde sjuka) men nu när jag ska använda pressen vill jag givetvis koppla den korrekt. Bifogar bild på hur pressen ser ut idag. Finns det färdiga dragöglor med "standardfästen" så jag kan skruva av och skruva på eller är det lättast att svetsa på en ögla?

Bild




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459357 Hur ser hitchkroken ut när du släpper ner den?
Ofta brukar det vara en sprint eller två som går att plocka bort och
då kan man vända på hitchen och har där ett gaffeldrag.
På en Ford vi hade så häktade man på lantbruksdraget/gaffeldraget utanpå hitchkroken, du kanske saknar den delen?

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Göt  
#459373 Vad är det för traktor du har

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Chrester  
#459389 MF375 -94.
På den sitter kroken fast i en större del vilket inte gör det smidigt att byta.
Eller missar jag något?


Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

eqlazer  
#459396 Tänk bara på att när du använder hitchkroken så kommer leden närmre bakaxeln och pressen följer inte traktor och sträng lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Göt  
#459449 Pressen ska nog inte sitta i hitch kroken utan i lantbruksdraget, Det borde finnas en bom till draget med traktorn brukar vara ett kombidrag så att det finns möjlighet att ha ett sådant är nog med som original på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Göt  
#459573 Här kommer en bild på lantbruksdragsdelen som oftast brukar gå att sätta fast tillsammans med hitchkroken kanske du fick ett sånt med eller så får du höra med någon traktorskrot
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4247

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Chrester  
#459587 Tack Göt!
Det verkar rimligt att de skall gå att sätta dit ett sånt drag och det ser även ut så i manualen jag har till traktorn. MEN verkligheten säger nått annat vad jag kan se. Skickade bilden på draget till Gunnars maskiner i Åsarp. Han jag pratade med hade visat bilden för samtliga i verkstaden och ingen hade sett ett liknande drag? Jag har köpt traktorn av en kommun så vet inte om de kan ha gjort nån specialbeställning? Har även skickat bilden till GJ maskin som säljer MF och hoppas på ett svar där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Göt  
#459593 Det hör ihop till hitchen på ferguson du sänker ner den och det där sitter över hitchkrocken . Finns olika varianter på traktorer.

Om inte annat kan du väl höra med någon traktorskrot.

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459633
1497380693_hitch.png

Riktade upp och förstorade bilden.
Kan man våga tro att du köpt en finsk traktor?
Det kan vara så att den är importerad och byggd för nån annan marknad än den Svenska.
Eller så har de bara rationaliserat bort lantbruksdraget.
Kan du släppa ner kroken 30cm och fota?

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Chrester  
#459640 Tog en bild men varför i hela friden vrids den när jag laddar upp den? Otroligt störande.


Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Fredrik Reuter  
#459657 Chrester:
Du använder en helt fristående tjänst (forumbilder-se) och Skogsforum har inget med denna tjänst att göra. Testa gärna att ladda upp bild här på Skogsforum om det krånglar.

Avatar Fallback

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

valtra mega  
#459681 Ser ut som hitckrokar brukar se ut i Finland mitt råd förläng bommen lite och lägg dit en dragögla .
Jag har lantbruksdrag till traktorn men vägrar att använda en sån idiotkonstruktion

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459689
Chrester skrev:Tog en bild men varför i hela friden vrids den när jag laddar upp den? Otroligt störande.


Bild

Tack för bilden, vad jag kan se så är detta ingen normal svensk hitch med både jordbruksdrag och krok.
Mina kunskaper i ämnet är uttömda, nån annan kanske har råkat för liknande frågeställning och kan svara.

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459690
1497387446_image.jpeg


Funkar fint att spara den liggande bilden på datorn och vända den rätt här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).