Verkstan

Bromsbyte Zetor

17 inlägg 9966 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bromsbyte Zetor

husqvarna_med_sthil  
#459356 Ja då hade dagen kommit som jag inte längtade efter. Bromsrep/byte på Zetorn. Började med att jag tappade höger styrbroms och strax därefter även vänster... pedalerna går mot golvet utan motstånd eller bromseffekt. Undra var man ska börja. Tänkte beställa rephandboken men den var naturligtvis slutsåld.

Någon som varit med om samma som kan och vill bespara mig onödig felsökning ? Jag vet inte var jag ska börja.

Tur det är mitt i sommaren med gott om tid, varmt och skönt ute.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bromsbyte Zetor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459360 Det är lite svårt när man inte vet om den är ifrån 1965 eller 2005 :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bromsbyte Zetor

rokon  
#459361 Jodå nog har jag hunnit med det på zetorn, och några år senare även kopplingen.
Bromsoljan har väl börjat sippra ut vid bromscylindern där bak vid bakaxeln nu vet jag inte hur det ser ut på din. Men på 4340 sitter de lätt åtkomliga baktill på traktorn under en liten svart plastkåpa. Jag har bytt rubbet då delarna är billiga och även huvudbromscylinder samtidigt, den satt trångt till.
Att du nu har tappat bromsverkan beror på luft i systemet, men ingen rök utan eld som man brukar säga. Luften kommer sig av otäthet som oftast börjar på grund av slitna gummitätningar på bromscylinderns kolv varvid olja läker ut. Har man inte gjort något åt bromsarna de senaste 10 åren är det lika bra att skaffa nya bromscylindrar där bak samt även ny huvudbromscylinder.
Senast redigerad av rokon mån 12 jun 2017, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bromsbyte Zetor

husqvarna_med_sthil  
#459362 Oj fan... sitter mest här och våndas över det kommande arbetet... Det är en 5245 -85á. Bromsen försvann först på höger styrbroms och sedan på vänster och nu går pedalen i botten. Ska kolla så jag inte har läckage men det borde synas. Ja jag vete tusan var jag ska börja.

Rokon : Ja det är nog bara att beställa prylarna, 2 slavcylindrar samt huvudcylinder, det är väl det ? Ska kolla efter läckage likväl.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bromsbyte Zetor

husqvarna_med_sthil  
#459363 Sitter det eländigt till eller går det hyfsat att byta cylindrarna och lufta ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bromsbyte Zetor

rokon  
#459364 Om det sitter någon slang där i bromssystemet så byt de med. Annars så ska de räcka. Olsson i ellös beställde jag från

Avatar Fallback

Re: Bromsbyte Zetor

husqvarna_med_sthil  
#459365 Tack för hjälpen ! nu har jag fått mig en start. Ja det blir Olssons när jag också ska ha lite andra prylar därifrån.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bromsbyte Zetor

rokon  
#459366 Jag vet inte hur de Sitter på din, men på min är det jättelätt. Men huvudcylindern då måste man veta knepet att komma åt den

Avatar Fallback

Re: Bromsbyte Zetor

husqvarna_med_sthil  
#459367
rokon skrev:Jag vet inte hur de Sitter på din, men på min är det jättelätt. Men huvudcylindern då måste man veta knepet att komma åt den


Misstänkte det :-ss Ja jag ska ta att söka åt prylarna hur de sitter nu i helgen så får man se hur man ska ta det på bästa sätt.

edit: kanske man kan testa att byta cylindrarna först och vänta med huvudcylindern. Undra om man kan se om de är slut eller tar in luft ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bromsbyte Zetor

rokon  
#459372 Om de är slut så finns där ett oljeläckage, samt ofta små svarta smutspartiklar i bromsoljan de kan du se i behållaren där du fyller på. Det är små gummfragment från kolvtätningarna. Huvudcylindern kan kan bli otät utan att det märks på utsidan så beställ hem den i alla fall. Funkar det med byte av slavcylindrarna kan du ju lägga den på hyllan så länge.

Avatar Fallback

Re: Bromsbyte Zetor

husqvarna_med_sthil  
#459395 Kan man byta slavarna utan demontering av hjulen eller är det demontering som gäller för att komma dit ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bromsbyte Zetor

rokon  
#459399 På min Zetor lätt åtkomligt med hjulen kvar, endast demontera den lilla plastkåpan så finns de åtkomliga därunder. Jag har skivbromsar och det kanske du med har?

Avatar Fallback

Re: Bromsbyte Zetor

husqvarna_med_sthil  
#459404 Jag vet inte :shock: Jag måste ta en titt vad instruktionsboken säger. Har aldrig behövt göra något åt bromsarna har alltid bara fungerat. Har haft traktorn i min regi sedan -13. Har inga minnen av att min far eller morfar hade några problem men jag vet att den varit på service men inte vad som gjorts.
Finns det något bra sätt att se detta ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bromsbyte Zetor

rokon  
#459410 Det verkar som 5245 finns antingen med trumbromsar eller skivbromsar det beror väl då på traktorns tillverkningsnummer när de gick över till skivbroms.
Bromsoljans renhet säger en del, samt när du har demonterat slavcylindrarna då tar du ut kolven ur dem och kollar hur mycket korrosion det fins där, ingen korrosion = ovanligt då har det servats annars är det som brukligt och då skall allt bytas.

Avatar Fallback

Re: Bromsbyte Zetor

husqvarna_med_sthil  
#459653 Tittade på traktorn idag när jag kom åter från röjningen och det ser ut som man kommer åt utifrån men jag måste nog kanske lyfta hytten i bakkant, kanske går ändå. Sedan hittade jag något på höger sida traktorn men tre anslutningar för bromsrör... men det verkar inte vara huvudbromscylindern, jaja det får bli detektivarbete till helgen då jag aldrig behövt greja med bromscylindrar förr !

Tur det finns folk som kan, vet och vill hjälpa till här på sf. :-BD

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).