Skördare

Ecolog 580 orkeslös

24 inlägg 14117 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ecolog 580 orkeslös

skogsjan695xl  
#459166 Inga felkoder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ecolog 580 orkeslös

JoTh  
#459183 Du hade blåst ledningarna.
Men demontera och kontrollera den elektriska bränsleavstängningskranen som sitter uppe på bränsletanken.
Det brukar kunna fastna barr i den. I annat fall bör du mäta trycket på lågtrycksidan på motorn.
Är en hel del kanaler i filterhållaren på motorn som det kan fastna smuts i.
Bästa sättet för att med säkerhet veta att bränsletillförseln är tillräcklig på MB motorn,
är att koppla in sig vid bränsletempgivaren med en manometer, det blir på lågtrycksidan innan injektorerna.
Dock måste du ha en mätuttagsnippel med M12x1,5 eller M14x1,5 gäng, kommer inte i håg vad det är exakt.
Då kan du se om bränsletrycket dalar vid belastning.
Kan också vara så att förfilterhållaren läcker tjuvluft vid matarpumpen, vid högre belastning speciellt.
Kan även vara så att felet sitter i själva filterhållaren som sitter på motorn.
Låter i alla fall som ett bränslerelaterat fel i första hand.

Användarvisningsbild

Re: Ecolog 580 orkeslös

Perfa76  
#459208
JoTh skrev:Låter i alla fall som ett bränslerelaterat fel i första hand.

Jag är ingen expert på Mercedesmotorn, men om felet var bränslerelaterat (lågt tryck av en eller annan anledning) så borde det satts felkoder? Självklart kan det vara så att trycket är lågt så kort tid att felkod inte hinner sättas.
Jag tror nog ändå mer på att felet sitter på luftsidan och att en laddluftläcka eller havererad turbo gör att motorn inte får luft i den omfattning som krävs och att därför rökbegränsaren får motorn att tappa orken. Lågt laddtryck är det inte alltid som man sätter felkod för eftersom lågt laddtryck är ett normalt och återkommande problem vid drift på låg belastning. Låg laddtryck bör lätt kunna identifieras, men med säkerhet bara om man vet vad laddtrycket borde komma upp till vid något visst körfall.

Jag fattar det som att denna 580D har en Steg 3B motor med SCR/Adblue normalt, men att denna på något sätt har satts ur funktion. Hur har den satts ur funktion? Har motorns normala styrsystem på något sätt ändrats så kan ju även diagnosen för olika fel satts ur funktion.
Vad för teknik har dessa Mercedesmotorer?
EGR?
Common rail?
VNT/VGT turbo?

Användarvisningsbild

Re: Ecolog 580 orkeslös

mb-man  
#459210 Vår 911.3 blev så när innersta lagret på returslangen från aggregatet släppte och satte sig i backventilen som sitter på returen nära hydraultanken. Den var full med nylontrådar och gummi. Men det var ju bara arbetshydrauliken som var påverkad då.

Användarvisningsbild

Re: Ecolog 580 orkeslös

skogsjan695xl  
#459233 Den elektriska bränslekranen är förbikopplad för att se om det gjort skillnad.
Han som kör pratade på att de även kopplade förbi ena filtret.
Eco-logs Ad-blå historia är ju lite rolig, räcker med att rycka säkringen så går maskin lika ändå och inga larm som följd heller.
Jag kör inte denna maskin själv så dåligt insatt vad mercedes har för system, common rail är väll vanligast på motorer idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ecolog 580 orkeslös

kalhuggo  
#459238 Kan ju förstås vara ledskovelskivan till turboregleringen som kärvar, om den går bra ibland så är det ett tips.

Användarvisningsbild

Re: Ecolog 580 orkeslös

Perfa76  
#459259 Ok Skogsjan, om det är så enkelt att sätta Adblue systemet ur funktion på den där maskinen så är det inte EcoLogs förtjänst utan sannolikt Mercedes/MTU som inte har ansett att lagen kräver mer övervakning av systemet på Steg 3B.

Som Kalhuggo är inne på så skulle det kunna vara något fel på turbons laddtrycksreglering, till exempel ledskovelskivan som kärvar om den har VNT/VGT.

Om den har Common Rail, vilket vi tror, så borde fel på bränslesystemet som ger så stor effektförlust knappast kunna ske upprepat utan felkod, tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Ecolog 580 orkeslös

JoTh  
#459331 Anledningen till att jag föreslog att montera ett mätuttag för att säkerställa bränsletrycket är just för att det inte finns någon tryckgivare som presenterar det i MTU/ MB motorns styrsystem.
Sedan kan det givetvis vara en trasig laddluftslang, men då brukar det enkelt avsynas okulärt eller höras om någon lyssnar utanför hytten.
Det är inte heller helt ovanligt att innertuben i returslangen släpper,
och det bör vara enkelt att konstatera genom att lyfta på returfilterlocket i första hand.
Men utan att mäta sig fram har man ingen aning vad gäller bränsletrycket, lika som returtrycket.
Så lämpligen monteras även en tryckmätare på returledningen vid aggregatet om man skall vara säker på returslangen.

Avatar Fallback

Re: Ecolog 580 orkeslös

JoTh  
#459437 Har nu kollat i lite anteckningar och det är M14x1,5 gänga på bränsletempgivaren,som är märkt B10.
Bränsletrycket skall där vara 4,0- 6,5 bar lite beroende på belastning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).