Skogsröjning

Rolig upptäckt i skogen

9 inlägg 11144 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rolig upptäckt i skogen

F.eriksson  
#457910 Gick en runda i skogen i helgen som var och såg att det var ljusare än vanligt längre bort mot gränsen.
Väl framme så såg jag att nästan all björk men även en del granar var nertagna på mitt :roll:
Någon har röjt på grannens mark men har även gått in på mitt och röjt ca 700 m2.
På grannens sida var det bara en liten fläck där träden har kommit upp lite mer pga en storm lucka.
Fick kontakt med ägaren som tyckte att det var för jä.... , han har anlitat ... För att ta hand om skogen eftersom han inte hinner med det själv.

Finns det någon mer i detta avlånga landet som har råkat ut för samma sak??



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Rolig upptäckt i skogen

kalhuggo  
#457914 Händer säkert titt som tätt, när vi avverkade åt nls och norra fick man i regel ägna en halv dag åt att reda ut igenvuxna rågångar på varje nytt objekt 😡

Användarvisningsbild

Re: Rolig upptäckt i skogen

F.eriksson  
#457921
1496607196_20170603_174924.jpg
Rågången var och blev mer röjd samt märkt med käppar som dom har röjt jämte.
Ligger även gamla stängsel stakar på 10- 15 cm längsmed gränsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rolig upptäckt i skogen

kalhuggo  
#457924 Då var det ju så klart klantigt, antingen av uppdragsgivaren eller av röjarna själva 😡

Användarvisningsbild

Re: Rolig upptäckt i skogen

rokon  
#457926
1496607337_dsc02391.jpg
F.eriksson skrev:Gick en runda i skogen i helgen som var och såg att det var ljusare än vanligt längre bort mot gränsen.
Väl framme så såg jag att nästan all björk men även en del granar var nertagna på mitt :roll:
Någon har röjt på grannens mark men har även gått in på mitt och röjt ca 700 m2.
På grannens sida var det bara en liten fläck där träden har kommit upp lite mer pga en storm lucka.
Fick kontakt med ägaren som tyckte att det var för jä.... , han har anlitat ... För att ta hand om skogen eftersom han inte hinner med det själv.

Finns det någon mer i detta avlånga landet som har råkat ut för samma sak??

Bilden ovan inlägget jag svarat på är min.
Jag hoppas jag skall klara mig då jag nu är klar med alla mina rågångar, de är 3,5 till 4,5 meter breda finns även en del som är bredare, men de är gjorda av skördare. Själv har jag fixat ca 7 km. Här manuellt och lunnat ut med traktor i januari- februari. Hälsningar rokon

Användarvisningsbild

Re: Rolig upptäckt i skogen

kalhuggo  
#457928 Snyggt jobbat :smile: Det är viktigt med en fysisk gräns, ska man börja dribbla med gps blir det snabbt diskutioner

Användarvisningsbild

Re: Rolig upptäckt i skogen

rokon  
#457933 tack, före björkhögstubben närmast i bild så går en körväg av sämre sort, vägbanken är gjord av dikesgrävningen som är 5 meter bred och sträcker sig bakom stubben och till skogen och det diket är djupt och utan dagens fina slänter, utan mer som ett U. Jag fyllde det med snö från 200 meter väg som jag tog i traktorskopan, Armerade med björkris och granris det var kring 0 strecket då så snön var lite kram och gick att packa. Så nästa dag kunde jag köra över där.
Otroligt vad mycket snö det gick åt, jag höll på hela dagen och lite till, det här var några år sedan, 2 januari vill jag minnas så dagarna är då väldigt korta.

Användarvisningsbild

Re: Rolig upptäckt i skogen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457936 Det närmsta jag varit med om är efter Gudrun då någon var långt in på våra marker och kapade loss vindfällen.
Vi hade våra misstankar, men fick väl egentligen aldrig reda på vem det var.
Det hela var ju egentligen inte så farligt, då vi ju ändå skulle kapa loss det själva, men slapp det... :-bd

Avatar Fallback

Re: Rolig upptäckt i skogen

Värmlänning  
#459030
rokon skrev:
1496607337_dsc02391.jpg
F.eriksson skrev:Gick en runda i skogen i helgen som var och såg att det var ljusare än vanligt längre bort mot gränsen.
Väl framme så såg jag att nästan all björk men även en del granar var nertagna på mitt :roll:
Någon har röjt på grannens mark men har även gått in på mitt och röjt ca 700 m2.
På grannens sida var det bara en liten fläck där träden har kommit upp lite mer pga en storm lucka.
Fick kontakt med ägaren som tyckte att det var för jä.... , han har anlitat ... För att ta hand om skogen eftersom han inte hinner med det själv.

Finns det någon mer i detta avlånga landet som har råkat ut för samma sak??

Bilden ovan inlägget jag svarat på är min.
Jag hoppas jag skall klara mig då jag nu är klar med alla mina rågångar, de är 3,5 till 4,5 meter breda finns även en del som är bredare, men de är gjorda av skördare. Själv har jag fixat ca 7 km. Här manuellt och lunnat ut med traktor i januari- februari. Hälsningar rokon

Så skall en rågång se ut! Snyggt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).