Traktorn i skogen

Landini

20 inlägg 12749 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Landini

Bax  
#458887 Det annonseras ju (Rosenqvist) ganska flitigt om Landini traktorer just nu, skogsutrustade dessutom.
Vad är Landini för ett märke? Jag har aldrig hört om det [emoji848]
Kvalitet?
Skräp?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Landini

miffoweiron  
#458966
Bax skrev:Det annonseras ju (Rosenqvist) ganska flitigt om Landini traktorer just nu, skogsutrustade dessutom.
Vad är Landini för ett märke? Jag har aldrig hört om det [emoji848]
Kvalitet?
Skräp?

Provsatt på elmia och de verkade vara en fin traktor. Den med lika stora däck fram och bak hade sjukt bra markfrigång.

Avatar Fallback

Re: Landini

LP576  
#458968 Cool maskin! Portaler bak? Var vändradien som på en County eller hade den möjligen fyrhjulsstyrning?

Avatar Fallback

Re: Landini

LP576  
#458973 Kollade på hemsidan. Verkar i grunden vara en radodlingstraktor för höga grödor. 79,5 cm markfrigång!

Användarvisningsbild

Re: Landini

ananders  
#458974 Landini är italiensk och har funnits i Sverige sedan slutet av 90-talet med något avbrott.

Blev också förbluffad över frigången.

Nej det är inte fyrhjulsstyrning.

Avatar Fallback

Re: Landini

miffoweiron  
#458980 Frågan är ju hur vändradien är. Tror det satt 30tums däck på

Avatar Fallback

Re: Landini

LP576  
#458985 Det framgick inte av hemsidan vad jag kunde se. Undrar varför? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Landini

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459325 Tror att MF ägt Landini sedan 50-60-talet, vet inte om det ingår i AGCO idag, de använde MF 600-seriens hytter på en del modeller.

Avatar Fallback

Re: Landini

alias  
#459328
ananders skrev:Landini är italiensk och har funnits i Sverige sedan slutet av 90-talet med något avbrott.

Blev också förbluffad över frigången.

Nej det är inte fyrhjulsstyrning.


Visst var det bra markfrigång på traktorn med fyra lika stora hjul (dock ej utrustad med svenskt drag), men om man kollade på någon av traktorerna med normalstora hjul bak resp. fram så stod det klart att deras hitchlösning stjäl en del höjd (ca 10-12 cm enl. min skattning).

Precis som på Same och Lamborghini så bör man nog beställa med skogsdrag (om det finns att välja till) för att tjäna höjd under draget.

I övrigt en helt OK hytt att vända runt i för mig som är 1,82 m lång med långa ben och storlek 43/44 i kängor.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Landini

Bax  
#459337 Om AGCO äger dom, borde då Rosenqvist vara ÅF?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Landini

Göt  
#459375 MF avyttrade nog landini när de gick upp i ACGO. Vad jag förstår så görs Landini och Mc Cormik i samma fabrik.

Avatar Fallback

Re: Landini

LP576  
#459400 Landini ingår inte i AGCO men i den Italienska koncernen med det snarlika namnet ARGO tractors tillsammans med bl a McCormick (som såvitt jag förstår utgår från det som var CaseIH:s engelska del). Verkar använda Perkinsmotorer.

Sannolikt satsar Rosenquist maskiner på skogsombyggda Landini när de ej längre har agenturen på Deutz Fahr, som Ölmstad konverterade. Undrar om Ölmstad även fixat den vändbara förarplatsen på Landinin på Elmia?

Avatar Fallback

Re: Landini

mikael_s  
#459409 Sitter det inte Deutz motor i Landinin? Har för mig det sas så men kan ha blandat ihop det...
Höga under var de men draget såg inte optimalt ut.

Användarvisningsbild

Re: Landini

Göt  
#459445 Läste någonstans att det sitter Deutz motorer i dom nyaste Mc Cormiktraktorerna också

Användarvisningsbild

Re: Landini

Kse  
#459468 Kikade lite snabbt på dem och fick ett bra intryck, hytten kändesrejäl och ombonad. Satt väl en Deutz motor i den.
1497307732_img_7413.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).