Föryngring

Vad har hänt mina tallplantor

11 inlägg 10295 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad har hänt mina tallplantor

morco  
#458752 Planterade våren -16 och bestämde mig för att peta ner 600 tall istället för bara gran. När jag nu gick ut för att bekriga ormbunken så en stor del av tallen ut som på bilden. Fjolårsbarren är täckta med något skit, någon som kan säga vad det är och om plantorna kommer klara sig?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vad har hänt mina tallplantor

morco  
#458754 Verkar inte som jag kan ladda upp bilden med telefon, tar en sämre upplöst bild imorgon.

Ser ut som någon gulvit svamp på nästan alla barr....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har hänt mina tallplantor

Ferguson system  
#458772 Jeg har ett forslag til en mulig kandidat, men det er vanskelig å si sikkert uten å ha sett bilder.

Pine scales, eller Chionaspis pinifolieae på latinsk.
Små krek som overvintrer i skall på nålene på furu. Aktive i mai - juli. De suger næring direkte fra nålene med små wire lignende rør, som til slutt vil føre til at nålene blir gule og dør. Skallet er ovalformet og laget av vokslignende ekskrement.

Kjennetegn: Flekkete hvite eller kremhvite nåler, hvor nålene etterhvert vil falle av.

Ei furu som er frisk vil mest sansynlig overleve et angrep, med mindre den blir angrepet over flere år, eller at planta/treet er svekket fra før.

Chionaspis pinifolieae har mange naturlige fiender som f.eks parasittvepser.

Plantevernmidler som inneholder Acetamidprid, Bifenthrin, Cyfluthrin, Dinotefuran, Paraffinic olje, Lambda - cyhalothrin, Neem olje, Permethrin eller Pyriproxyfen er effektive.

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt mina tallplantor

morco  
#458815 Tack för svar Ferguson, det sista du nämner med permetrin är intressant för de ska ha varit behandlade mot snytbagge och det är väl just permetrin? Ska ladda upp en bild när jag kommer till en dator. Jag såg förövrigt detta redan i början av april och jag tycker det ser ut som någon form av svamp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har hänt mina tallplantor

jannee  
#458832 Nog 10 år sedan Permethrin fick användas till skogsplantor, å andra sidan var detta medel ej skadligt för plantor.

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt mina tallplantor

Värmlänning  
#459035
jannee skrev:Nog 10 år sedan Permethrin fick användas till skogsplantor, å andra sidan var detta medel ej skadligt för plantor.

Det förbjöds 2004 om jag minns rätt

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt mina tallplantor

morco  
#459201 Då ska vi se om jag kan få med en bild, som ni ser är det duktigt krut i plantorna, satte dem förra påsken.

Med bilden som ledtråd, vad är det för skit på fjolårsbarren och är de skadligt för plantorna??

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har hänt mina tallplantor

Värmlänning  
#459202 http://www.slu.se/centrumbildningar-och ... a/diagnos/

Se om du kan få några svar där

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt mina tallplantor

morco  
#459207 Tack Värmlänning för riktigt bra länk!! Mycket otäckheter på den sidan, och trots detta vågar folk äga skog....

Blåsrost verkar stämma in väldigt bra med när jag upptäckte det och hur plantorna nu ser ut, verkar ju dock vara en någorlunda harmlös historia.

Tråkigare när jag idag gick över hela beståndet och det visar sig att något djur och jag misstänker rådjur gått och käkat av de växande toppskotten på en betydande del av föryngringen. Jag lägger ner mycket tid med att spruta trico och knyta fårull och frystejp på toppskotten sensommar och höst och så händer detta!! att det ska vara så djävla svårt att få en tall ett bli 4 meter hög.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt mina tallplantor

sundelius  
#459214
morco skrev:Tack Värmlänning för riktigt bra länk!! Mycket otäckheter på den sidan, och trots detta vågar folk äga skog....

Blåsrost verkar stämma in väldigt bra med när jag upptäckte det och hur plantorna nu ser ut, verkar ju dock vara en någorlunda harmlös historia.

Tråkigare när jag idag gick över hela beståndet och det visar sig att något djur och jag misstänker rådjur gått och käkat av de växande toppskotten på en betydande del av föryngringen. Jag lägger ner mycket tid med att spruta trico och knyta fårull och frystejp på toppskotten sensommar och höst och så händer detta!! att det ska vara så djävla svårt att få en tall ett bli 4 meter hög.

Lider med dig och känner igen frustrationen 😈

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt mina tallplantor

Trocadero  
#459405 Öka avskjutningen på både älg och rådjur.
En annan "lösning" är att få en vargflock på markerna. Inte roligt egentligen, men effektivt om man vill minska betesskadorna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).