Verkstan

Sågverksbygge med matematiska problem

16 inlägg 8769 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverksbygge med matematiska problem

Tomas M  
#458783 Jag har gett mig i kast med att bygga en timmersåg med sågsvärd och elmotor(7.5kw 2800rpm) typ bamsesågen.
Mitt problem är storleken på remskivorna mellan motor och svärd.
Finns det någon vänlig själ här på forumet med en liknande såg som vill hjälpa mig med vad utväxlingen bör vara.
Gjorde en uträkning utifrån att kedjedrevet skulle göra 8000rpm och fick fram utväxlingen 2,86,låter det rimligt?
Vilken storlek är det på tex bamsesågens remskivor?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458799 Hur fort ska den gå, 25 m/s?

Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Elektro  
#458819 8000/2800 = 2.86, verkar rimligt.

Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Tomas M  
#458836 Ja hastigheten hoppas jag ska hamna på ca 22msk,men om det slutar på 25 och det funkar vore väl ingen nackdel, bara remskivorna får plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Mats_Orberga  
#458837 Jag har för mig att det på skördare brukar vara ungefär 40 m/s i kedjehastighet. Mer hastighet ger inte märkbart snabbare kap. De sågar tvärs fibrerna och det kan ju finnas någon annan hastighet som är optimal för klyvsågning. Om du kan ta reda på vilken det är så lägg dig så nära den som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Tomas M  
#459188 Gjorde lite matte övningar med en formell för kedjehastighet som jag hittade här på forumet.
Om jag tänker ha en hastighet på 8000rpm på spindeln så blir det 133varv/sek.
Jag har ett drev med 8 tänder(3/8) så 8x133=1064
Så:1064x0,0166:17.6msk
Det är lite långsamt för ett kedjesågverk va? Jag har bara sågat med bandsågverk tidigare och det är ju något helt annat,fast även där har jag hållt på och dribbla med olika remskivor,ett tag gick den nästan dubbelt så fort än vad den borde...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Elektro  
#459199
th skrev:Formeln finns i th - Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet) :

Hastigheten = Kedjedelning i tum x 2 x 0,0254 (m/tum) x Antal tänder på drevet x Max rpm / 60

Obs att kedjedelningen inte är 0,375 för en 3/8-kedja utan 0,366


Jag hänger inte riktigt med på hur du räknar men om jag använder formeln ovan får jag 19.8m/s.

Annars kan du ju mäta diametern på drevet till centrum på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Tomas M  
#459209 Ja du ser,den uträkningen låter bättre,det bara snurrar i huvudet av alla siffror.Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Tomas M  
#468849 Några uppdaterings bilder på att arbetet fortskrider.Kanske även kan vara inspiration för någon.
Även svetsat ett kärl för kedjeoljan som jag inte monterat ännu.Nästa steg blir väl att hänga på kedjan,men jag drar mig lite för det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

DED  
#724426 Intressant bygge! Har länge funderat på nått liknande.
Vilka storlekar på remskivor använde du till slut? Och vilket drev till kedjan?

Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Tomas M  
#724689 Ja den gjorde sitt jobb! På motorn 210mm skiva och det andra 70mm, med två kilremsspår. Men den gick nog lite onödigt fort, kändes som det blev en väldig belastning. Håller på att bygga om den och har tänkt växla ner den en aning. (Det är annars fint med frekvensomvandlare på sågvärk har jag upptäckt). kedjedrevet är 3/8 köpte svärd och drev från logosol om jag inte minns fel, och kedjespännar "klossen" från bamsesågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

DED  
#724732 Ok, bra att veta! Vad var det för varvtal på elmotorn du använde? De brukar väl vara på 1440 eller 2900?
Ja förstår att frekvensomvandlare är bra till det här 👍

Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Tomas M  
#724870 2900varv. Motorn var på 7.5kw, Bytt den nu till 5.5kw för att spara vikt och säkringar, om jag skulle ta sågen till någon annanstans där det inte finns lika bra el som hemma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

hobbysnickaren  
#724878 Har du några mer bilder på sågverket. Samt hur har du löst kedjespänning och drivremsspänning på ditt hemmabyggda elkedjesågaggregat. Funderar på att bygga något liknande som komplement till mitt b1001 bandsågverk. Behöver bygga för att kunna skiva upp upp till 150 cm o diameters träd.

Användarvisningsbild

Re: sågverksbygge med matematiska problem.

Torbjörn Johnsen  
#724884 Här finns en video på stort kedjesågverk som C-G Marinder i Västergötland byggt:
Hembyggd kedjesåg som klarar 180 cm sågsnitt

Jsg har för mig att han fick en del hjälp av Kenneth Karlsson på KAMEK i Kvänum. Han verkar ha mycket kunskap och fixar smarta lösningar. Vet inte hur aktiv han är idag dock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).