lör 21 mar 2009, 01:31#53998
Har kört en hel del nu, (1-2 dagar i veckan) och har gjort slut på drygt 1 liter oblandad Arborol. Köpte mig en 5 liters dunk för det är Arborol jag kommer att fortsätta köra med.
Lite synpunkter:
En nackdel är att man behöver blanda det. Ni vet, sen på morgonen och så skall man lasta bilen och .... oja jag måste blanda mer arborol också... Men med lite rutiner så funkar det bra. Jag blandar det i 50cl petflaskor och så har jag satt streck på dem för att se var 1 dl är, 2 dl osv. Sen en tratt hängande på rätt ställe och arboroldunken vid handfatet i källaren så går det rätt snabbt.
Några gånger (kanske 3-4) har kedjan gått torr. Jag vet inte riktigt varför. En gång har det varit skit i hålet men de andra gångerna har det inte varit så. Mina funderingar till varför det blivit så är fäljande:
* Jag har kört väldigt hårt någon gång, kapat i ek med 18'' svärd utan kvistning i mellan.
* Kapat med sågen upp och ner, alltså med tanklocken nedåt, under lång tid. Då måste oljan pumpas uppåt.
* Isklumpar i arborolen. Men det tror jag egentligen inte på. Jag har haft i 1/5 glykol och det har inte varit kallare än -5.
* Lite gammal vegoljan sitter kvar och stoppar arborolen.
Den luktar annorlunda och jag upplever att det luktar mer när jag precis har tankat. Min slutsatts är att när jag precis har tankat så kommer det fram mer smörja. Och när när det bara är lite kvar i tanken så kanske sågens oljepump får svårt att pumpa fram det bla pga att arborolen är så lättflytande.
Som ni märker spekulerar jag en massa.
I stort är jag nöjd med produkten och kommer att fortsätta med den.
Mvh Martin
- alla träd är möjliga -