ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595506 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

kalhuggo  
#457898 Har gått från Arctic 500 -06 med 28" däck och kittad variator till en splånkans KingQuad 750 med 27" däck, bumpers, lågt monterad bakwinsch och 10 mm hasplast under hela maskin + a-armar. Det som imponerar är så klart servostyret samt att den tar säkert 1/4 mindre soppa, kanske ännu mindre, styr mycket snävare och är underbar att sitta på.
Har nu svåra drömmar om en Kranman t 1750 med alla tbh.
Men det får nog stanna vid drömmar :grin:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#457944
husqvarna_med_sthil skrev:Efter långt funderande och även testat en del olika maskiner så har jag bokat mig en träff för en provkörning av en Yamaha 450. Om det känns bra tänkte jag slå till.

Samtidigt funderar man ju på om man skulle gått på lite hårdare men det tillkommer ju den utrustning man vill ha och då är det väl en vagn och en hasplåt i läge 1 och det kostar ju det också.

Låter spännande. Två tips, ska du köra i skogen, så en boggivagn och låsbar diff på maskinen. Samt gärna om vagnen saknar drift och terrängen är kuperad, att vagnen inte är så stor. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#457946
Hema skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Efter långt funderande och även testat en del olika maskiner så har jag bokat mig en träff för en provkörning av en Yamaha 450. Om det känns bra tänkte jag slå till.

Samtidigt funderar man ju på om man skulle gått på lite hårdare men det tillkommer ju den utrustning man vill ha och då är det väl en vagn och en hasplåt i läge 1 och det kostar ju det också.

Låter spännande. Två tips, ska du köra i skogen, så en boggivagn och låsbar diff på maskinen. Samt gärna om vagnen saknar drift och terrängen är kuperad, att vagnen inte är så stor. Lycka till!


Tack ! Sitter precis och ska iväg på jobbet, sedan bär det iväg till butiken och förhoppningsvis en affär på en atv.
Maskinen har låsbar diff men det lär inte bli så mycket körning i skogen annat än att transportera mig själv och utrustning men det kan ju hända att man vill göra någon åtgärd på sommaren ibland och då kan ett visst behov uppstå men då är det mindre grejer eller någon enstaka stam osv.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#458010 Blev bara ett enda långt velande, den ena hade servo och den andra var utan servo, skiljer tio emellan dem. Vad är servo värt i verkligheten ? Ni som testat bägge sorter, vad tycks ?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

kalhuggo  
#458015 Jag är helfrälst i alla fall, skulle inte välja bort det. Ena handen på styret i stenig terräng utan problem, helt utvilad i armarna efter en långtur :-bd

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#458020 Ja det är väl kanske lika bra, jag har ju ingenting för att vara snål egentligen. När man sitter där om några år kanske man börjar ångra sig om man inte tar servo nu när man väl ska handla...

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

kalhuggo  
#458022 Om du skulle ta en utan servo och sen provköra en med så tror jag du skulle ångra dig bittert.
Visst, 10 loppor kan låta dyrt men det är fan värt det :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#458023
kalhuggo skrev:Om du skulle ta en utan servo och sen provköra en med så tror jag du skulle ångra dig bittert.
Visst, 10 loppor kan låta dyrt men det är fan värt det :smile:


Sova på saken jag ska men det är nog lika bra att ta den med servo kanske då. Ska ringa på onsdagmorgon och då tänkte jag ha bestämt mig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458026 Servon är bra som dämpare också när man stöter i en sten eller så. Spar på handlederna.
Men också om du blir att köra med tung vagn och behöver lasta ner fronten. Blir tungstyrt utan.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#458032 Ju mera jag tänker och funderar på det står det klart att en servo nog tjänar sitt syfte trots allt. Får nog bli så.
Tack för tips och råd... behövde få lufta det lite innan jag bestämde mig.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#458042 Även vid backning är det smidigt att kunna styra med en hand. Samt andrahandsvärdet.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Robertberg  
#458099 Ja ska man backa med vagn, ha bägge händerna på styret och samtidigt vrida hela kroppen för att kunna se bakåt. Jobbigt.
Då tror jag servostyrning och ha en hand på styret är bra :)
Senast redigerad av Robertberg tis 06 jun 2017, 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

4bikes  
#458105
Robertberg skrev:Ja ska man backa med vagn, ha bägge händerna på styret och samtidigt vrida helt kroppen för att kunna se bakåt. Jobbigt.
Då tror jag servostyrning och ha en hans på styret är bra :)

Beste argumentet for servo etter min mening. (Grizzly med ESP)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

stektlök  
#458108 Servo.
Gärna japanskt.
Fullsize å minst 500 cc.
Det är receptet för ett roligt och bekymmersfritt ägande och räjsande i skogen :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

svampbob  
#458109 Är det någon fler än jag som har fått en förfrågan från skatteverket ang beskattning för privatkörning med terränghjuling?

Jag fick ett brev för ett par veckor sedan med tusen frågor avseende kontroll av arbetsgivaravgifter avseende förmån av fri terränghjuling. Tror dom att jag åker på ica och handlar med med Avestavagnen kopplad efter?
Det kändes bra att kunna visa att intäkterna via hjulingen var mycket större än utgifterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).