Skogsnyheter

Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om våld

14 inlägg 6403 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om våld

Torbjörn Johnsen  
#457027 Tyska 23-åringen Charlotte Arnswald ville enligt nyhetskanalen Svenska YLE prova på att leva i vildmarken själv och livnära sig på vad naturen ger. Hon fick tillstånd av en markägare i Norra Savolax i Finland och slog sig ner i ett vindskydd på fastigheten. Efter att YLE gjort ett inslag och en artikel om den tyska "eremiten" började en hatstorm i sociala medier där man öppet hotade med våld och diverse andra hemskheter mot den tyska tjejen. Oklart varför. Folk försökte ta reda på vart hon fanns och till slut blev situationen ohållbar och hon valde att flytta tillbaka till Tyskland.
Man kan ju fundera över vad det är i den här situationen som triggar igång folk så till den milda grad att man börjar hota en person som väljer att leva lite udda?

Här finns båda artiklarna. Dels den sista om att hon åker tillbaka hem:
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/ ... er-hat-och

Samt den ursprungliga artikeln (på finska men går att läsa hjälpligt med google translate)
http://yle.fi/uutiset/3-9631434



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457030 Hm, vill man leva som eremit i naturen, får man nog strunta i att uppdatera sig på diverse sociala medier...

Dock bra att hon hade frågat markägaren om lov och fått tillstånd.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

röjar kalle  
#457032 Antagligen vill dom mota Olle i grind innan hela Finska skogen är full av andra med samma intresse.Finns nog en hel del som skulle vilja flytta ut i vildmarken.

Användarvisningsbild

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

Torbjörn Johnsen  
#457035 Det framgår inte direkt i artiklarna varför hon blev hotad. Någon av våra finska medlemmar som har hört mer om det här fallet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

Chemgineer  
#457037 Även jag blir nyfiken. Att vissa säkert inte vill ha fler som bestämmer sig för att "flytta ut i skogen" ett tag kan jag tro på, men om alla gjorde som hon har ju markägarna möjlighet att helt enkelt neka (om de vill) så det argumentet borde det ju inte vara. Eller?

Avatar Fallback

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

tallen100  
#457038 Helt sjukt såna idioter det finns :shock:
Varje människa ska ha rätt att leva som dom vill så länge det inte skadar någon annan.

Avatar Fallback

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

Blivande snickare  
#457039 Jag hade inte läst om det här före nu. Och skamfullt är det ju som finländare..

Men som det står i en kommentar på svenska yles sida så framgår det inte i den ursprungliga finska artikeln att hon bor på privat mark i en privat såkallad "laavu".

Men ändå, det är ingen orsak att starta en hatstorm men tyvärr är det inget ovanligt i här mer. Vi har ju till och med ett visst politiskt parti som uppmuntrar till det..
Suck och dubbelsuck. Jag blir så trött.
Ena dagen gnälls det om att inga turister hittar hit och sen när en äntligen gör från ett så pass stort land som tyskland dessutom så jagar man bort henne.. :roll:
Hon skulle säkert ha gjort bra PR för den finska naturen i tyskland och fått hit turister som kunde ha gjort bra ekonomi för den finska naturturismen. Guidade turer, övernattningar och vandringsleder med suvenirer. Men det tänkte inte stolpskotten på så man fortsätter klaga..

Avatar Fallback

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

jannee  
#457042 Finns motvalls kärringar lite varstans, vilket som är fel eller rätt ska jag låta vara osagt. Erfarenhetsmässigt ska man ändå vara lite försiktig med just tyskar. Ge man dem fingret tar de gärna hela handen o.s.v.
För övrigt är tyskar oftast ett trevligt folk men de är också väldigt måna om sitt privata revir. Ex är att man som chaufför omedelbart blir bortmotad (allmän väg) om man stannar utanför någon tysks hus. Samma om man har en parkeringsplats intill en tysks parkeringsplats, nåde dig om du skulle skotta upp ett ynka litet snökorn på hans plats.
Det kan t.o.m räcka med att du parkerar din bil lite för närma hans ruta - nää du ska allt stå EXAKT i mitten på din ruta, därmed basta 😡

Kan vara något liknande som grannarna är rädda för.
http://www.expressen.se/kvallsposten/ma ... uristerna/

Avatar Fallback

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

tallen100  
#457043 Det har väl blivit lika illa överallt, ingen får sticka ut och vara lite "annorlunda" längre.
Förr fanns det väl något original i varje by, men sånt finns det inte plats för nu..
Idag måste allt och alla vara lika, tycka lika, tänka lika, trångsynthet och dumheten har tagit över.

Håller för övrigt med jannee, dom kan vara svåra.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

loppan  
#457056 Det finns mycket människor med psykisk ohälsa.
För dessa har nätet blivit ett utmärkt forum att kanalisera sitt hat mot allt och alla.
Tydligen kan man hata någon som bor i skogen med.
Psykvården borde byggas ut i stället.

Avatar Fallback

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

skogsjournalist  
#457059 Apropå folk som bor i skogen, kan jag rekommendera en fin bok av en kille jag har intervjuat, Markus Torgeby: Löparens hjärta. Dels får man hans berättelse om hur han överlevde på väldigt lite i en skogskoja (ja, han hade tillstånd att bo där), dels får man en knuff ut med löparskorna på.

Avatar Fallback

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457063 Jag vet inte hur lagarna ser ut i Finland men är dom som här i Sverige så kan det bli väldigt svårt att bli av med ovälkomna gäster på sin egen mark. Då har jag full förståelse för problemet. Tillåter man en så kommer det fler som inte frågar. Har detta skötts snyggt så skulle hon skulle inte blandat in media utan bara levt som hon ville. Hon får väl provar att bo i Ryssland. Där finns säker stora skogar som hon kan gömma sig i.

Avatar Fallback

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

adahlm  
#457179 Hörde om detta nu först här på sf. Läste lite om detta på det forum som det påstådda hotet hade kommit upp men det verkade nog mera som några nördars små påhitt om att leta upp "laavun" och skrämma bort henne...
Dessutom verkade det vara som om det inte kommit fram info om markägarlov och brännvedsanvändning i den ursprungliga nyheten - som sedan retade upp folk som brott mot allemansrätten osv..

Tror nog inte att hon stack iväg bara för det här, tror nog mera att hon tröttnade på livet i skogen..

Avatar Fallback

Re: Tysk eremit tvingas bort från finsk skog efter hot om vå

Blivande snickare  
#457472 https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/ ... osade-bort

Här förklarar hon varför hon åkte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).