Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490508 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Tony E  
#457437
Grålle52 skrev:Hur ser fästet ut som klämmer fast den lilla siktrutan nedåt? Jag ingenting där så ska jag stänga rutan får jag tejpa den stängd. Ngn som har bilder på hur det egentligen ska se ut? Verkar vara en trekantig plåtbit och två bultar??
Hittade en bild på datorn där man iallafall ser en liten bit av fästet :roll: detta är på en 6300 från -93. Kan se om jag kan ta bättre bilder till helgen om ingen annan har att lägga upp.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#457451 Just den plåten som sitter där när du inte har alla kablar in!

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Tony E  
#457452
Grålle52 skrev:Just den plåten som sitter där när du inte har alla kablar in!

Den plåten är skruvad från utsidan och hindrar inte rutan från att gå innåt. om du klickar på bilden jag la in i föregående inlägg så ser du en liten röd pil jag ritat där sitter en liten plåtbit med en fingerskruv som håller rutan på plats.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#457456 Åhå. jag trodde allt satt ihop från utsidan

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#457616 Ställer om denna frågan igen, någon som har nån idé om vad det kan vara?

Robertberg skrev:Efter att vi bytte den elektriska huvudströmbrytaren så tappar nu traktorn kalibrering en av hastighetsmätaren varje gång man slår av strömmen, klockan nollställs dock inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra121A  
#457823 Jag vill minnas att de tidiga årsmodellerna med hastighetsmätare var knepiga, ja hade en 6400 - 95 med samma bekymmer. Då var det bara att byta själva lådan som satt uppepå panelen, den fick spunk varje gång man stängde av huvudströmmen o tappade minnet. Kan det finnas en särskild strömförsörjning för minnet som ska vara kopplad förbi brytaren ? Ibland finns det en särskild säkring på den ledningen....

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#457825 Hmm, våran är ju sen -02 så känns som att det borde vara ändrat på våran?
Men iallafall helt klart värt att kolla upp! Funkar hastighetsmätaren om den säkringen är trasig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#461725 Säkert många som gjort men, att fixa så ratten går att få fram ett hack eller två till framåt ökar utrymmet väldigt när man sitter bakåt och vill kunna sträcka ut bena! :-bd

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#461829 Hur stort ingrepp är det @aggesund? Slipar man bort en stoppklack?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#461838 ja enkelt sagt kan man säga så! ''Gaffeln'' som håller ratten går imot en järn bit som sitter svetsad. så jag tog bort gaffeln och slipade bort ca 0.5-1cm på gaffeln. Det gjorde att ja kunde få fram ratten 2 hack till och stolen 3-4 hack till bakåt! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#461868 Hur ser ni något uppåt ut bakrutan, när ni sitter så langt fram i hytten???
Ni kanske har skogshytten, eller??
Själv er jag endast 175cm lång, och sitter mycket lengre bak. Er säkert 10cm mellan stolen och ratten, och då sitter jag med benen rakt ner, så det er precis lagom för min del.
Tur att det någon gång kan vara en fördel att inte vara så lång. :smile:


Edit, rettade fel i första linjan. (ska vara fram och inte bak som jag först skrev)
Senast redigerad av stegmaster fre 30 jun 2017, 08:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#461870
stegmaster skrev:Hur ser ni något uppåt ut bakrutan, när ni sitter så langt bak i hytten???
Ni kanske har skogshytten, eller??
Själv er jag endast 175cm lång, och sitter mycket lengre bak. Er säkert 10cm mellan stolen och ratten, och då sitter jag med benen rakt ner, så det er precis lagom för min del.
Tur att det någon gång kan vara en fördel att inte vara så lång. :smile:


Ja det går väll att diskutera, ja har inte skogstak men hade vart gött att ha de :grin: Men att böja rygg och nacke lite då och då när man kör med kran funkar bättre än att sitta med böjda ben/knän hela dagarna för mig iallafall :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#461874
aggesund skrev:Men att böja rygg och nacke lite då och då när man kör med kran funkar bättre än att sitta med böjda ben/knän hela dagarna för mig iallafall :smile:

Absolut. :-bd
Sen jag själv er relativt kort kan jag ha sitsen lite mer bakåt, och fortfarndet sitta bra med raka ben.
Detta er ju den stora skillnaden mot Valmet 665 (tillsvarnade A serien) jag körte med förr. (Här kunne man inte reta ut benen ordentlig.)
Sen er det ju inte fel med en komfortabel luftstol heller. 8)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Blondin 750  
#461946 #aggesund Kan du fixa en närbild på din rattspinnare som sitter bak? Från utsidan lite underifrån helst.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#461958
Blondin 750 skrev:#aggesund Kan du fixa en närbild på din rattspinnare som sitter bak? Från utsidan lite underifrån helst.


inga problem, men du får formulera dig lite mer specifikt så ja vet vad som ska finnas med på bilden ? :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).