Små skogsmaskiner och övriga maskiner

8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

69 inlägg 53421 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

nu kanske

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24090 Den här tråden är intressant men jag tror inte på idén att ha ett midjestyrt fordon med vagn bakom, blir som sagt väldigt svårt att backa plus att jag tror den får svårt att komma över ett dike.

Jag ser en stor marknad för en maskin likt alstor men som inte kostar som en bättre traktor med vagn och kran. Vad är det igentligen som är så jävla dyrt?

Några önskemål som jag ser det:

Gå att frakta med bil så max 1500 kg.
Ta sig fram överallt.
Lastkapacitet som en alstor ungefär.
Beståndsgående naturligtvis.
Pris under 150000 kr.
Möjlighet till kran och band.
Permanent 6 eller 8-hjulsdrift.

Skulle man inte kunna sälja den som byggsats, a la IKEA?
Svetsa chassit i Estland eller nåt annat billigt land sen plocka ihop allt man behöver i lämpligt förpackade lådor. Sen kan köparna tillbringa sommaren med att skruva ihop prylarna. En bra beskrivning så borde även kleti och peti klara av det.

Jag tror den svenska industrin inom detta område måste tänka i lite nya banor för snart kommer dom kinesiska kopiorna och även om dom är skit så är det något som folk har råd med.

Avatar Fallback

Re: nu kanske

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24095
Anders_S skrev:Jag tror den svenska industrin inom detta område måste tänka i lite nya banor för snart kommer dom kinesiska kopiorna och även om dom är skit så är det något som folk har råd med.


Så sant, så sant. Det är ju en här tex som är nöjd med sin Linhai för att köra ut ved. (Bucketman)

I fallet Alstor/Vimek mm så är 'problemet' antagligen att det är otroligt små volymer, och mycket handarbete vid monteringen.

Helt klart måste motorn och drivlina vara en standardprodukt. Vad kan man göra med en kinestraktor utan framaxlen och en driven vagn med midjestyrning, tex? I den ändan skulle jag börja, ung. som skotaren föddes för 40 år sedan eller vad det var. Man kan få en fyrhjusdriven traktor på 25 pållar för 40.000:- idag. Det borde gå att få dit en vagn bakom det där. Vilkten blir förstås ett problem.

Men jag kan inget om mekanik heller, så... :-)

Edit: Kolla in denna, bra början på en miniskotare? Av med framaxeln, koppla hydraulstyrningen till midjan och dit med en vagn med extra pump från PTO som driver en 4m/400kg kran och hydraulmotor på vagnen (rulldrift). Går säkert att beställa ihopsättning i Kina från specifiaktioner. Sälj till mig!

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24106 Och kan man slippa allt detta handarbete (utfört i Sverige) så borde priset kunna komma ner avsevärt. Motor borde inte vara så dyrt och använder man en mekanisk drivlina så borde inte heller den bli så dyr, kollar man runt lite så kanske den redan finns att köpa.

Kinagrejor ska man nog akta sig för. Vi har alla sett repotagen om kinesiska fyrhjulingar med fett i växellådan istället för olja....

Små volymer är helt klart ett problem och anledningen till det är helt klart priset.
En fyrhjuling har för liten kapacitet och har en förmåga att paja så därav marknaden. En fyrhjuling är också onödigt "fin" som jag ser det samtidigt som den inte är tillräckligt. Minimastern är för dyr samtidigt som Alstorn är bättre.

Korrigering för 150000 kr så borde man kunna få kran med på köpet.

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24520
"i alunda där jag bor så kommer det innom en snar framtid att byggas en skotare som ser ut som en alstor på anabola"



Jag skulle inte tro att mactracken har en sportkeps mot Alstor. Styrförmågan kan inte bli någe vidare heller då det inte kan finnas så mycke vikt på framdäcken, ja menar det finns ju inget där fram, motorn sitter bak!

Ca. 100.000:- för traktordelen och ca. 125.000:- för skogsvagnen var priserna ungefär när jag frågade om den.


För 116000 kr får jag en 12 tons skogsvagn med ramstyrning och en 7 meters kran dock utan drift.
En driven vagn med kran till en fyrhjuling får man väl för 70000 kr om jag inte minns fel (rätta mig om jag har fel).
Denna är lite större men 50 papp till!!
[/quote]

Avatar Fallback
MJ  
#24633 Intressant.

Nu ett inläggg från en novis. Jag såg på Elima en vagn med kran dragen av hästar. Borde det inte gå att utvekla den för en billigt penning till motordrift?

Tyvärr så verkar tillverkaren av den "Elmia-vagnen", Niklassons ATV Häst, inte finnas på nätet. Hittade dok Tegmyr.se. Denna såg tyvärr betydligt klenare ut. Har även sett en åtta hjuligvagn men den var ännu klenare.

En fråga från mitt håll: Är det stor skilnad på en 6 hjulig lösning och en 8 hjulig lösning vad det gäller fram komlighet?

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24730
En driven vagn med kran till en fyrhjuling får man väl för 70000 kr om jag inte minns fel (rätta mig om jag har fel).


vagn med drift och kran kostade visst 89 kkr men ändå det är långt kvar.
http://www.blocket.se/vi/14560424.htm?ca=14_s

Avatar Fallback
Pjatte  
#25284 6 hjul eller 8 hjul på fast mark ingen större skillnad, men när det börjar bli lite blött så e det värre med 6 hjul, blir lite svårt att banda runt om

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36968 Blev det något bygge eller?

Avatar Fallback

Re:

Harald  
#45741
Pjatte skrev:det går just nu lite för långsamt, pratade med mats här för ett tag sedan, och då sa han att han hade 3 st mactrac:ar att bygga, så det skulle kunna ta lite tid, men om ca 1 månad så skulle han lägga ner lite mera tid på maskinen, detta var i mitten på februari.
har lyssnat lite mer med dom på loglander-försäljarna, priset på 1,2 miljoner ska väl kunna få mats att reagera lite fortare, visserligen e ju det en ganska skaplig skillnad på maskinerna i sig, men 1,2 milj. ska nog bli ganska svårt att slå.


Inga nyheter om det nya projektet ?
Går just nu igenom vad marknaden kan erbjuda i form av miniskotare.

Avatar Fallback

Re: 8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

Rotröta  
#46402 Pgo-jim det var jag som körde med en vimek 606 i storvreta så är det nån som vill veta något om vimek hör av er har kört jävligt många timmar med 606or .

Användarvisningsbild

Re: 8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46448 JAG SKULLE SATSA PÅ EN VIMEK,
ALSTOR HAR FÖR SMÅ HJUL ....

Avatar Fallback

Re: 8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

Rotröta  
#47330 Alstor och vimek kan man inte jämnföra fick ta över ett jobb där en alstor skotat ris det var en brant slänt ,det alstorn hadde kört ut på en vecka körde jag ut på 7 timmar. De enda jobben där det är lämpligt med en alstor är där det blött där går de faktist bra

Avatar Fallback

Re: 8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90483 hur gick det me denna "nya" skotare då? å vad hände med scorpionen? nån som har nån sån föresten???

Avatar Fallback

Re: 8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

calle336  
#90587 Scorpionen tikllverkas av PergoNova och finns visst bara i 8ex enligt försäljaren. Å de verkar som de bara tillverkas på beställning. Mer vet inte jag ang denna.

Avatar Fallback

Re: 8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90599 Det här är väll ett bra pris? http://www.blocket.se/varmland/Scorpion ... m?ca=5&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).