Traktorn i skogen

Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

36 inlägg 23275 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#457252 Hej vänner! Nu har jag äntligen varit och skruvat av taket, Det ser faktiskt ut som att där är en del förberett, där finns bla annat en svart kabel (fanns ju en svart kabelände även vid termostaten), där finns också en kontakt med tre st poler -som skulle kunna vara från fläktens tre hastigheter? Här kommer lite bilder!

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#457372 Ikväll klurade jag lite på elen. Jag har konstaterat att den svarta oanvända kabeln som jag trodde gick mellan där ac pumpen sitter och där vredet till ac:n sitter verkligen går där mellan när jag sumrar den. Jag mätte även på den oanvända under hyttaket med tre uttag, jag bedömer att den är X15. Brun har ström vid alla tre fläkthastigheter, Grön tvåans & treans hastighet och vit bara treans hastighet. Dock vet jag inte om jag måste se till att få med dioder när jag köper vredet, eller om jag kan använda den bruna för att ge signal ut i den svarta till ac-pumpen?( de andra två jag ringat in på bilderna är bara till en extra bakgrundsbelysning för vreden. Man ser också på bilderna här ovan (nån är uppochner) att där finns plats för förångaren i "fläkthuset", där finns dock inga urttag för förångarens rör, men där är förberett hål att för att avleda kondensvatten. Så nu är det bara att börja jaga grejer! :ymparty:

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#457808
lerbo skrev:Jag har ac i min 6200 kan försöka få iväg några bilder, men ang elsystemet har jag ingen aning.


Lerbo! Om du ev kan ta nån bild på kompressorn med infästningen, nån bild på kilrepspännaren och kolla om du har en kabel på torkfiltret, och vart den kabeln går isf så skulle jag bli glad! :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Robertberg  
#457811 Du får gärna komma och kolla på våran 6300 -02 om du vill, så kan du fota och luska själv. Om du inte vet om nån traktor närmare än Torsås? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Kse  
#457820 Jag monterade en separat ac enhet på skotaren, två hål i takluckan med hålsåg och en strömkabel.
Monterat på en timme.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457821 Liten bild där torkfiltret och den tryckgivarn syns

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

lerbo  
#457853 Ursäkta för sent svar här kommer några bilder kommer flera
20170604_164118.jpg
20170604_164046.jpg
20170604_163901.jpg
20170604_163851.jpg

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#457895
gnisten83 skrev:Liten bild där torkfiltret och den tryckgivarn syns


Tack för bra bilder! Hur är det med kabeln till tryckgivaren, ligger torkfilterbrytaren i serie innan kompressorn, så typ om filtret är täppt slår brytaren ifrån och kompressorn startar ej?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#457897
Kse skrev:Jag monterade en separat ac enhet på skotaren, två hål i takluckan med hålsåg och en strömkabel.
Monterat på en timme.


Intressant! Vad var de för märke, och var fick du tag i en sån? :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457903
Johanhe3 skrev:
gnisten83 skrev:Liten bild där torkfiltret och den tryckgivarn syns


Tack för bra bilder! Hur är det med kabeln till tryckgivaren, ligger torkfilterbrytaren i serie innan kompressorn, så typ om filtret är täppt slår brytaren ifrån och kompressorn startar ej?

De ser ut så i elschemat

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#457907
gnisten83 skrev:
Johanhe3 skrev:
gnisten83 skrev:Liten bild där torkfiltret och den tryckgivarn syns


Tack för bra bilder! Hur är det med kabeln till tryckgivaren, ligger torkfilterbrytaren i serie innan kompressorn, så typ om filtret är täppt slår brytaren ifrån och kompressorn startar ej?

De ser ut så i elschemat


skumt, i mitt elschema kan jag inte se torkfiltret, så tackar för din hjäp!
Har du även kanske en förklaring på hur själva tempinställningen fungerar? vredet inne i hytten slår ju till ström och kompressorn laddar, men vad känner av när lagom kyla kommer? jag menar hur vredet liksom hänger ihop med tempen? eller sitter den ihop med expansionsventilen, som i sin tur har en givare efter förångaren? Eller sitter det en tempgivare via vredet som i sin tur pulserar ut ström till kompressorn vid för hög temp? (kändes som en krånglig frågeställning, men du kanske förstår vad jag menar ändå!) 🙏 :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457923 Nja de är bara en tryckgivare för hela systemet som sitter i torkfiltret (s19 i elschemat)
Har faktiskt inte funderat på hur vreden egentligen fungerar men på en vanlig AC i en bil (inte ecc/acc) är att när kopplingen på kompressorn är påverkad ger kompressorn kyla sen får men reglera kylan i fordonet med Fläkt hastighet och ev dra på lite värme

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

lerbo  
#457930 Brytaren i torkfiltret startar o stoppar väl kompressorn beroende på tryck i systemet

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457935 Absolut, den bryter för lågt tryck tex om de läcker ut kylmedia går de inte få kompressorn att starta eller om de är riktigt kallt händer samma sak

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

lerbo  
#457945 Är det inte den som styr när pumpen går av och på när man använder ac'n, för den pumpar ju inte hela tiden väl

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).