tor 01 jun 2017, 15:36#457459
Det är nog inget fel. Kallstartknappen är just en kallstartknapp o funkar bara vid startögonblicket. Så fort motorn startat så tar regulatorn över o knappen har ingen verkan. Trycka på den med motorn igång är samma sak som att skruva på justerskruven som sitter strax intill. Det påverkar inte bränslemängden vid ett visst varvtal.
Bränslemängden bestämms av 2 saker. Pumpelementens diameter och slaglängd. Diametern kan du av naturliga skäl inte påverka.
Slaglängden regleras av en reglerstång som flyttas fram o tillbaka. Det är ändläget som du ställer med justerskruven, alltså toppvarvet.
Kallstartknappen gör följande, dra gasrglaget till fullt, tryck in knappen, då hörs ett litet klick när reglerstången tillåts åka lite förbi ändläget. Detta ger rejält med extra bränsle i förhållande till varvtalet när du kör på startmotorn.
Så fort motorn startar o vakum bildas i insuget drar regulatorn tillbaka stången o sköter sen stångens läge i förhållande till varvtalet.
Det är möjligt att det går att lura regulatorn på nåt sätt men skulle du lyckas med det tror jag du får problem att reglera varvtalet.
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran