Verkstan

Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

60 inlägg 24764 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#457286 Någon som kan hjälpa mig att identifiera skillnaden mellan ventilerna förutom toppen? Serienumret och yttre utseende är ganska likt ändå. Kanske kan passa trots allt?
MB trac 800
MB trac 1000

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#457289 Den jag länkade till verkar vara någon som skrotar/handlar med delar så det borde finnas kunskap om vad som är kompatibelt och inte.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#457300 http://www.ak-regeltechnik.de/index.php ... stems.html
Om man jag tolkar denna sida rätt så skall de passa då båda är en del av Bosch-system SB 7. Båda numren finns med på sidan. Eller tolkar jag det fel?

Finns även ett hydraulschema på sidan, någon som kan förklara för en mindre insatt vad det betyder?
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#457304 Bra länk med mycket nyttig info! Läge att kolla efter en Case 844 eller liknande på skroten alltså om jag tolkar infon rätt. [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#457307 https://www.schlepper-teile.de/de/trakt ... ailid=4477
Bygger vidare på pusslet...

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#457312 Mer och mer pekar på att ventilerna bör passa, mest spaken som skiljer. I alla fall är det samma Bosch system SB7. :grin: :-BD

Får ta och lossa blocket längst ut och jämföra när jag får tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#457316 Ja och med din info har man ju råd med både 3e och 4e funktion...[emoji106]
Och vid närmare eftertanke så har jag nog sett någon bild på trac-tecnik där man monterat en sådan ventilsektion med den medföljande spaken. Ska leta lite...
Vid 13.11 syns uppgraderingen men det var visst med rätt spak.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#457347 Bild från videon:

Spaken är ju lik övriga, kanske från en originalventil eller nytillverkad. Men helt klart är att själva ventilen och blocket inte är original! Detta var ju goda nyheter! Och spakar är ju en enkel sak att smida till själv. :-bd :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#457351 På schlepper-teile finns det en hel uppsjö av kompletteringsventiler, bla. till MF, JD och Fendt. Sök under: steuergerät
Senast redigerad av Blondin 750 ons 31 maj 2017, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#457352 Du är ganska bra på tyska eller? Jag läste tyska på högstadiet, men inte hjälper det så mycket nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#457353 Haha, jag läste en termin i 8an.... Har lärt mig mer tyska genom att titta på Lasse Åbergs Sällskapsresan, det säger väl en del... :lol: Klipp och klistra in i Google translate är det som gäller. "Trägen vinner.." :-BD
Och det går ju ganska bra när man hjälps åt på Skogsforum också för den delen. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#457528 Pratade med Johan på Swedmog idag i ett annat ärende och frågade då varför en ventil från en gammal 800 inte skulle passa på en 1000 då enligt vad jag läst båda tillhör samma Bosch sytem. Svaret blev att bulthålen skiljer. Mätte bultmönstret på ändblocket och vad jag kan se är det det samma på båda. Finns det andra bulthål som jag inte tänker på eller har Johan för ovanlighetens skull fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457565 Du nämner tidigare att ett hål var igensatt och du friade det. Jag tror att du behöver kolla en gång till där?

Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#460442 Hur har det gått för dig Johannes, har du fått fart på Benzen? Drog just iväg ett mejl till AK-Regeltechnik för att se om det går att köpa en 3:e ventil av dem men deras hemsida verkar vara dåligt uppdaterad så det bådar inte gott...

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#460455 Jodå, kör för fullt nu med hö och ensilage! Bytet av hydraulventilen får dock vänta.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).