Avverkning (slutavverkning)

Återväxt av al

39 inlägg 20792 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Återväxt av al

Klausan  
#457088 Hallå

Förlåt mit svenska men jag er dansk.

Jag har et natur projekt, där jag ska röja en myr på 9 ha med al for at skydda växter, se foto.

Det sker vet at et firma fäller al och sedan kör stubben över med Pistenbilly med en kross for att skada stubbene mest. Sedan betes området.

Men jag blir lite nervös för att sluta med en hel del återväxt av al, som kommer att vara ett större problem än den nuvarande överväxt, eftersom det är långt ifrån säkert att krossen förhindra all återväxt och kreatur kommer förmodligen inte äta återväxt av al.

Har någon erfarenhet av avverkning av al utan/minimal återväxt exempel genom att smörja stubbene med round up eller andra metoden?

Klaus



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

anersimyra  
#457094 Återkommande röjning kommer du inte komma undan. Fördelen med alsly är att kreaturen trampar sönder röjresterna under betningssässongen.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Återväxt av al

Elfving  
#457113 Du behöver gå över området med slyklinga åtminstone vartannat år, med minst två överfarter för att bli kvitt uppslag av al. Det är bara att göra, det finns inga genvägar. Roundup är inte enklare tyvärr.
Uppslagen till en början är helt galna så du får ställa in dig på en stor första insats.

Avatar Fallback

Re: Återväxt av al

jannee  
#457121 Måla på ett lager med blandning av glykol och roundup på stubben DIREKT efter att du sågat av stammen ( detta kan göras när som helst under året) - du får inte ens vänta 1/2 timme utan omedelbart.
De eventuella uppslag som kan komman nästa år behandlar du med en dusch av roundup, därefter bör du vara alen kvitt.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457132 Glömde det med att vi ska ha en ingress, inte bara länk. Så, länken leder till en text om att bl.a Roundup förlorat sitt tillstånd från och med förra hösten. Detta då giftigheten är så pass hög. Så röjsåg är nog bäst!


http://www.kemi.se/nyheter-fran-kemikal ... -talgamin/
Senast redigerad av Uvskogen tis 30 maj 2017, 10:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

rokon  
#457134 Om jag hade en myr med Al, alltså klibbal då skulle jag vara mycket glad över det. Det vore rena önskedrömmen.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457138
rokon skrev:Om jag hade en myr med Al, alltså klibbal då skulle jag vara mycket glad över det. Det vore rena önskedrömmen.


Eller en mardröm om den myren skulle konfiskeras i naturvårdens namn.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

rokon  
#457154 Räds ej konfiskering i mitt fall då jag lagt in det som experiment att odla klibbal för att tillgogöra mig dessa alrötters masurbildningar till slöjdändamål. Än så länge är inte odlingen påbörjad. Som ren bonus så kan Norrbottens landskapsfågel då födsöka där om jag går vidare med detta

Avatar Fallback

Re: Återväxt av al

jannee  
#457175 Uvskogen har nog missuppfattat det med att Roundup är farligt. Roundups gift har en begränsad effekt och misstänks även för att EVENTUELLT vara cancerframkallande, dock är bevisen synnerligen oklara och ifrågasatta.
Roundup säljs och används dagligen av svenska växtodlare.
Vid Roundupbehandling av stubbar verkar effekten vara bäst sen höst och vintertid - trädet drar då direkt ned ogräsmedlet.
Sommartid och framförallt en varm och torr dag kan det räcka med att bespruta eller stryka av Roundup på löven på lövträdet man vill få bort.
Tidigare användes Roundup t.o.m. som ogräsmedel i vattenskyddstäkter och då just med den s.k. avstrykningsmetoden.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

anersimyra  
#457178 Nja..det var väl heller inte ett korrekt påstående..http://newsvoice.se/2016/05/19/forskare ... s-framtid/ :wink:

Avatar Fallback

Re: Återväxt av al

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457185 Spännande text i sista länken men det kan knappast kallas journalistik. Möjligen opinionsjournalistik om man vill vara snäll, ett annat ord skulle vara propaganda.
Klart är att det finns problem med glyfosfat men knappast med normal svensk användning.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

Göt  
#457190 Vilken sorts djur är det som skall gå där, skulle nog vara ganska säker att får skulle äta allt lövuppslag

Avatar Fallback

Re: Återväxt av al

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457193 @Göt al är speciellt, tror inte ens getter äter det till skillnad på allt annat löv.

Avatar Fallback

Re: Återväxt av al

Elfving  
#457197
Göt skrev:Vilken sorts djur är det som skall gå där, skulle nog vara ganska säker att får skulle äta allt lövuppslag

De får jag har haft att göra med har till mitt förtret lämnat all alsly. Kanske det är skillnad mellan klibbal och gråal huruvida fåren vill äta? Mina problem har varit enbart gråal.

Bilden visar ett exempel på hur det sett ut kring en alstubbe som fått nästan två år på sig. Det är nog smartare att ta dem ännu tidigare. En passande klinga på röjsågen mosar ner det där på sekunder, vill rekommendera Strand Total.
1496162219_img_20160802_153426.jpg

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

Huggar Herman  
#457290
anersimyra skrev:Nja..det var väl heller inte ett korrekt påstående..http://newsvoice.se/2016/05/19/forskare ... s-framtid/ :wink:


Man ska vara medveten om att Newsvoice är inofficiellt organ för Sveriges samlade tokstollar och konspirationsteoretiker. Det som skrivs där bör läsas med en stor skopa salt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).