Trädfällning (arborist)

Sprucket träd

21 inlägg 21452 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sprucket träd

Lilian.S  
#457036 Vi har en hög Ek på tomtgränsen till vårt hus som ägs av kommunen och sköts av vägföreningen i området, Det har visat sig att trädet har en sprick igenom hela stammen, för fyra veckor sedan såg man en spricka på ett par millimeter och nu har den vuxit till drygt 4 cm högs upp där sprickan börjar. Vägföreningen har sagt att trädet ska fällas någon gång under sommaren, vi är oroliga att det klyver sig själv innan dess, trädet når huset om det faller så hur stor risk är det att trädet faller av sig själv?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

halvproffs  
#457040 Säkra isfall med ett rejält spännband om ni är oroliga.

Avatar Fallback

Re: Sprucket träd

Ferguson system  
#457041 Det er vanskelig å si, og spesielt uten å ha sett treet eller området det står i. Generelt, når en sprekk i ett tre utvider seg så mye på kort tid, så bør varsellampene lyse og man må vurdere tiltak snarest.

Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Lilian.S  
#457045
1496067848_ek.jpg
[img]
1496067848_ek2.jpg
[/img][img]
1496067848_ek3.jpg
[/img] Häcken som syns till vänster om Eken är ca 1,60 m hög, så det är en stor Ek, räcker verkligen ett spännband till ett så kraftigt och vidlyftigt träd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sprucket träd

axwell  
#457048
Lilian.S skrev:[/img] Häcken som syns till vänster om Eken är ca 1,60 m hög, så det är en stor Ek, räcker verkligen ett spännband till ett så kraftigt och vidlyftigt träd?


Nu tänker nog inte förslagställaren på den typ av spännband som kan köpas intill kassan på IKEA.

Nej minst 4-ton/styck runt stammen på flera olika nivåer. !

Avatar Fallback

Re: Sprucket träd

Ferguson system  
#457049 Det er tydlig ei stilasgrein som konkurrerer med toppen. Den skulle helst ha blitt fjernet når treet var mindre. Problemet med slike greiner er at de ofte har stygg vinkel med inngrodd bark (skjult svakhet) som i dette tilfellet har sprukket. I tillegg har den en eldre frostskade lenger ned på stammen som møter sprekken med inngrodd bark.
Hovedstammen i seg selv vil nok bli stående, men stilasgreina vil innen nærmeste framtid revne.

Om man absolutt vil redde treet, så er det en mulighet å fjerne stilasgreina, men da må det også stammes opp på den andre siden av stammen for å få rett balanse i treet.

Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

MartinH  
#457062 Hittade en tråd när det gäller träd som faller över grannens hus, se denna länk: http://www.viivilla.se/bygg/sakerhet/gr ... angar-dig/.

Här står det att ett fallande träd inte alltid ersätts av försäkringen. Om det var så att trädet var dåligt. Se denna länk: http://xn--villa-frskring-eib9z.se.

Här framgår att det är bra att skriftligt meddela fastighetsägaren, http://jureka.net/forum/forum_posts.asp?TID=2896.

Jag skulle nog se till att kommunen och vägföreningen får en begäran om fällning och information om trädets skick skriftligt. Samt även eventuellt försäkringsbolag.

Sedan är det väl inte så roligt att gå och vänta på att del av ett träd förmodligen kommer ned snart eller om ett tag.

Mvh
MartinH

Avatar Fallback

Re: Sprucket träd

ÅsaNisse  
#457065 Vägföreningen kan troligtvis inget göra, för det är nog inte dom som äger trädet. Den som är markägare är också ägare till trädet och det är den som kan ta beslut på fällning, eller om det ska säkras på annat sätt. Vägföreningen har bara att sköta vägen och det innebär i detta fallet att om trädet faller på vägen så ska dom se till att kapa upp och forsla bort det från vägområdet så att trafiken kan komma fram. Så länge det står upp och lever kan vägföreningen inget annat göra än att upplysa ägaren till trädet om rådande förhållande.

Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Lilian.S  
#457072 Här är det vägföreningen som har uppdrag från kommunen att sköta området och besluta om vilka träd som ska ner, dom har haft en aborist här som dömt ut trädet och sagt att trädet bör tas ner och att vi inte bör vistas inom räckvidd när det blåser för det är stor risk att den ena delen faller. Vi har försökt att syfta höjden på trädet och det når fram till vårt hus tyvärr. Vi ska ta kontakt med Kommunen i morgon och se om det går att skynda på en fällning av trädet för på onsdag ska det blåsa över 10 m/s och då vågar inte jag vara hemma :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457073 Nu ser jag inte allt, men är det inte den stora delen lutar mot huset? Också då är ju risken inte en en risk! Den lilla ser inte bra ut men inte faller båda. Gör gärna en ritning hur trädet stå och hur den bör falla om olyckan är framme.

Avatar Fallback

Re: Sprucket träd

eqlazer  
#457075
Lilian.S skrev:...Vi har försökt att syfta höjden på trädet och det når fram till vårt hus tyvärr...

Att mäta är att veta, gör som i dokumentet: http://www.skogeniskolan.se/sites/skoge ... _pinne.pdf
Där du står när vinklarna matchar är helt enkelt så långt trädet när när det faller i den riktningen.

Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457076
eqlazer skrev:
Lilian.S skrev:...Vi har försökt att syfta höjden på trädet och det når fram till vårt hus tyvärr...

Att mäta är att veta, gör som i dokumentet: http://www.skogeniskolan.se/sites/skoge ... _pinne.pdf
Där du står när vinklarna matchar är helt enkelt så långt trädet när när det faller i den riktningen.


Vet också när man fällde mot hus att skadan är inte lika stor i toppen av en ek som rotstocken! Det är inte hela tiden man klättrat upp i ett träd och ta ner det så för många pengar när skadan kanske bara blir en takränna som man redan har i bilen. Man kanske bara fäller iallafall och utan skada. (Jag vet att jag skiterpå folk i denna tråd.) Även om trädet når huset är det inte samma som att huset är förstört! Blir kanske en skada! #:-s

Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457079 Jag har en höjdmätare som mäter på decimetern rätt så jag har inte längre problemet. :wink:

Avatar Fallback

Re: Sprucket träd

Simon.M  
#457084 Som det ser ut som på bilden så är det grenen ifrån trädgården som skulle kunna blåsa av så troligtvis ingen fara att stanna hemma

Användarvisningsbild

Re: Sprucket träd

Lilian.S  
#457091
eqlazer skrev:
Lilian.S skrev:...Vi har försökt att syfta höjden på trädet och det når fram till vårt hus tyvärr...

Att mäta är att veta, gör som i dokumentet: http://www.skogeniskolan.se/sites/skoge ... _pinne.pdf
Där du står när vinklarna matchar är helt enkelt så långt trädet när när det faller i den riktningen.

Det var precis den metoden vi använde

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).