Öppna kategorin

Stoppa vansinnet!

48 inlägg 13659 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#457014
Tåndemåla skrev:
Flax12 skrev:
Tåndemåla skrev:Det är väldigt få bränningar som görs när det inte är eldningsförbud. Där av har man naturliga avgränsningslinjer normalt. Här har det som du säger gått åt helvete och de kommer få göra om sin risk analys. Sedan en fråga när gjordes första bränningen och hur länge har man bevakat?

Det är ju därför det blir fler kontrollerade bränningar på östra sidan av Smålänska höglandet då det finns en rik brandhistorik i området och då är nyttan som störst.

Jo helt klart är det så. Med smalspår, kolframställning och allt där i mellan och långt innan det, så har det brunnit här. Men om en naturvårdsbränning får vänta några månader eller nåt år kan väl knappast ställa till något problem. Måste vara en flexibilitet på det, med tanke på att det trots allt är förknippat med risker?

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457017 Jo helt klart är det så. Med smalspår, kolframställning och allt där i mellan och långt innan det, så har det brunnit här. Men om en naturvårdsbränning får vänta några månader eller nåt år kan väl knappast ställa till något problem. Måste vara en flexibilitet på det, med tanke på att det trots allt är förknippat med risker?


Jag håller helt med dig! Har du koll på när branden startades och hur avgränsningarna varit? Detta är första gången jag hört att branden gått utanför beräknat/säkrat område. Återtändingar inom begränsningarna är vanligt men inte att de tar dig ut.

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#457018 Nej sett lite olika bud på start av bränningen. Måndag förra veckan tror jag. Finns säkert dom som har bättre koll på det. Jag tror inte att förarbetet skulle vara bristfälligt men vet också av erfarenhet att terrängen skiftar kraftigt i det området. Skapligt med skogsbilväg finns det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

SkogsBasse  
Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457071 På svenska kyrkans hemsida/växjöstift medger de att en naturvårdabränning som gjordes på måndagen och som berörde fem ha har eftertänt på söndagen. De som larmade var de som hade bevakningen så där finns möjlighet på slapphet! Tyvärr var det nord ostliga vindar också branden gick över på privat mark in i Kronobergs län. Jag kände lukten här igår kväll när jag nattade gården. :sad: :sad:

Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

Erre  
#457214 Dagsfärsk

Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

Vardon  
#457224 Hur går det med branden?

Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

Erre  
#457226 Verkar lugnat sig. Men långt ifrån klart än. Regnar här hemma nu men det är ju en bit ifrån. Så jag hoppas innerligt att det blir lite regn över brandområdet med.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

hlb  
#457228 Det slår mig att det nästan alltid har regnat, när brandcheferna efteråt slår sig för bröstet.

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Robertberg  
#457278 Igår på lokalradion (vet inte om det var Kalmar eller Kronoberg) intervjuade de en markgranne, som hade fått ca 100 hektar eldhärdat. Han var något missnöjd kan man säga.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

DagL  
#457408 Skogsbrandomfattningen i Sverige har minskat med en faktor uppåt hundra jämfört med "natursituationen" för ett antal hundra år sedan.
Kontrollerade bränder är nödvändigt för att bevara en del av den biologiska mångfalden från tiden bränder var långt mer omfattande. Detta medför att bränder ibland sprider sig okontrollerat. Det är olyckligt att då fokusera på att finna syndabockar och kalla det vansinne. Även om man naturligtvis bör tänka över hur säkerheten ´kan förbättras.
Det uppstår kostnader vid oavsiktlig spridning och de bör då i första hand belasta Svenska folket (skattebetalarna) och Naturvårdsverket eftersom det är en följd av beslut att slå vakt om mångfalden på detta sätt- Dessutom har det ett naturvårdsvärde att skog brinner som en oavsiktlig följd av hyggesbränningen. Om Staten är likgiltig för detta försämrar den möjligheten att bevara biologisk mångfald och försämrar stödet den behöver från markägare, och ökar kostnader och besvär för de markägare som vill bevara biologisk mångfald.

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

jannee  
#457410 Inte alls ovanligt att saker och ting går åt helvete när byråkrater ska få bestämma. Ingen vettig människa över huvud taget hade haft en tanke på att elda just den dagen stiftet tände på eftersom SMHI lovade varmt och soligt och inte minst torrt väder hela påföljande vecka. Chefen urskuldade sig på Smålandsnytt om att de följt ALLA regler och förordningar som fanns när det gällde just denna hyggesbränning men ändå.....
Det bevisar i sin tur hur felaktiga myndigheters regler är utformade, m.a.o. när byråkratin får bestämma ser man resultatet.
Elda upp flera hundra ha av grannarnas skog borde innebära stora skadestånd för de som beslutat om hyggesbränning + avsked på grått papper - som skogsägare man kan inte annat än att bli heligt förbannad över en sådan dumdristighet, hur bra det än månde vara för den s.k biologiska mångfalden.
Frågan är vem som ska täcka mellanskillnaden mellan vad försäkringsbolagen betalar ut och det verkliga inkomstbortfallet - tänker kyrkan (stiftet) ta av kollekten ELLER :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#457414 När jag startade tråden så stack brandröken i näsan och det skapar obehag hos dom flesta som varit med och bekämpat okontrollerade skogsbränder. "Stoppa vansinnet" i rubriken va kanske lite missvisande med vad jag syftade på. Jag avsåg i min mening den VANSINNIGT olämpliga tidpunkten för att utföra naturvårdsbränningar. Historiskt låga grundvatten nivåer för tidpunkten även i vattendrag och sjöar. Extremt torr väderlek under lång tid. Faktorer som är särskilt viktiga. Dom förhållandena gör att det redan är eldfängt i markerna och våra brandvärn behövs till det. Att flytta "kontrollerade bränningar" till mera normala torr sommar förutsättningar kan inte försvåra den verksamheten i någon högre grad.
Får jag föreslå att debatten om naturvårdsbränningarnas vara eller icke vara görs i en ny tråd.
Mvh Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Stoppa vansinnet!

Flax12  
#457418 Enligt skogsstyrelsens uppskattning på plats är brandområdet ca: 200 ha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stoppa vansinnet!

sundelius  
#457424 På väg hem efter en mycket lugn natt i brandområdet vid Bredaryd
Skulle nog säga att det är faran över där 🙏

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).