Verkstan

Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

60 inlägg 24905 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#456736 Har problem med att ett av uttagen inte fungerar på traktorn samt att det läcker olja ur samma sektion i traktorns ventilpaket. Någon som har några tankar om vad det kan vara? Läckaget löses troligen med ny O-ring, men det andra är jag mer osäker på. Drar man spaken bakåt händer ingenting, framåt fungerar det som det ska förutom att den inte släpper in någon olja i det uttag som ska bli retur. När man drar spaken bakåt känns det även lite annorlunda mot de andra spakarna, går framförallt trögare tillbaka, känns som att det är något som tar i. Om traktorn går men inget är i uttagen och spaken förs bakåt händer ingenting, det blir inget tryck i ledningen. Försökte öppna ventilen ock kika, men blev lite osäker på hur jag korrekt öppnar den. Testade lyfta locket, men det ville inte öppna mer än några cm.

@Blondin 750 Du råkar inte ha någon information om hur ventilen är uppbyggd?

Lite bilder på hur det ser ut. Det är den mittersta av de tre dubbelverkande som är problemet.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#456739 Och om någon lägger märke till att spakarna är lite krökta så beror det med största sannolikhet på att tidigare ägare någon gång fällt ner hytten med dessa i fel läge. Skall göra nya, men det är så dumt att det är M10x1,0 gänga. Får jaga ifatt någon som har ett sådant gängsnitt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#456765 Jag tror dessvärre inte att jag har nåt mer detaljerat än min "skötsel och underhåll", men jag ska kolla när jag går ut i verkstan om en stund.
Om du bara har gjort rent ordentligt runt ventilen tror jag inte att det är så farligt att öppna den, jag hade nog satsat på att först lyfta lite på locket och bottendelen och sen hoppas på att den är uppbyggd på liknande sätt som vanliga ventiler, då kan man dra ur sliden för kontroll. Om det är uppenbart att nåt har havererat så skulle jag ta loss hela paketet för demontering på en REN bänk.

Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#456768 Hittade den här på trac-technik i en tråd om en 800 med golvspakar, kanske kan vara till hjälp även om det inte är exakt lika ventil.
Senast redigerad av Blondin 750 lör 27 maj 2017, 08:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#456769 Har hittat samma plus en för de nyare, så sprängskiss har jag i alla fall hittat. :grin: bara isärskrivning kvar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#456770 Bra, lägg gärna in rätt sprängskiss här sen. Hoppas det går bra med mekandet! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#456816 Stämmer inte 100% med min ventil, men syns tydligt hur den sitter ihop:


Mekandet gick väl sådär. :sad: Fick isär den utan större problem, hittade ett liiiiitet igensatt hål som jag friade. Hittade dock inget tydlikt mekaniskt fel som orsakar problemen. Återmonteringen var svårare, gick riktigt trögt att få i ena sliden igen, och nu går den ännu trögare. :sad: Någon som vet om blocket från en äldre 800 (gråa hemska hytten) kan passa? Har en stående som reservdelstraktor. Skall höra med Swedmog på måndag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#456818

   TS
Användarvisningsbild

Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

bodaedet  
#456834 Prova att putsa med fint sandpapper på sliden.

Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#456838 Tråkigt att du inte hittade nåt fel. Det jag vet om toleranser på slider/ventilblock är att man måste smörja sliden innan montering, om det är torrt så kärvar det med risk för skador på de slipade ytorna och läckage som följd. Det är ruskigt fin precision på den här typen av mekaniska ting och det krävs inte mycket för att det ska gå fel. Granskade du både slid och lopp NOGA?

Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#456840 Jag skulle inte råda till att använda "sandpapper", det är alldeles för grovt, kanske nåt vääääääldigt fint (fyrsiffrigt) våtslip-papper. om det finns någon repa vill säga.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#456846 Granskade båda noga, såg inget fel på sliden möjligen några grader i loppet som jag mycket försiktigt tog bort med en kniv och därefter blåste ordentligt rent med tryckluft. Hade smörjat bra tycker jag.

Vad kan det egentligen vara för fel? Båda sliderna rör ju sig. Efter återmontering verkar det som att det går att bygga upp tryck, dock inte i läge som det skall vara utan lite mitt i mellan. Kan ha varit så även innan, osäker på detta. Jag är som ni säkert märker långt ifrån en expert på detta, därför jag frågar.

För några år sedan var det liknande symtom på en funktion i ventilpaketet till skogsvagnen, men då var det barra att det hade skruvat upp sig invändigt, men ser inget sådant här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#456862 Hur är det med "neutralläget", känns det som att båda sliderna stannar exakt i neutral när du släpper spaken? Jag vet inte riktigt hur den här typen av dubbla slider fungerar men de måste ju samverka på något sätt. Den ena, nr.9, ser ut att ha en vanlig fjäderkonstruktion för att hitta till neutra när man släpper spaken men hur är det med den andra, nr.30 påverkas den av nr.9 genom "kedjelåsen"nr.53 som förbinder dessa med spaken? Glapp där?

Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#456864 Om du ringer Swemog kan du väl kolla priset på en ny sektion, om det nu finns att tillgå, jag är lite sugen på att fixa ett 3.e uttag på min.
På din 800 som står, har du den regler-ratten på den som är avbildad på båda sprängskisserna? Funktion? Enkel-dubbelverkande, flödeskontroll, hållfunktion..?

Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

ulfgustav  
#456865 Märkligt att slider som suttit i ventilen tidigare och fungerat skall börja gå trögt?? Slider och hus kan vara toleransklassade och har du skiftat slider då kan detta uppstå. Att överhuvudtaget slipa på slider är ju helt förkastligt.
Vid montering skall dessutom slid och hus hålla samma temperatur

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).