Traktorn i skogen

Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

36 inlägg 23273 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#456162
1495394859_img_8935.jpg
Hej!
Grunnade på om ni tror det är möjligt att eftermontera AC i min Valtra 6350, tänker mig att isf köpa ett komplett kit med kompressor, kylare, slangar etc. från en skrot, detta monterar jag sen själv och ber en firma provtrycka och fylla systemet. Eller saknas elkablaget i min traktor? andra problem? Kanske är det nån som har en liknande traktor med ac som kan tänka sig att delge bilder på sin bef ac? mvh Henrik



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

lerbo  
#456164 Jag har ac i min 6200 kan försöka få iväg några bilder, men ang elsystemet har jag ingen aning.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#456166 Det vore bussigt! jag är lite sugen på att framförallt se kontakter för att kunna se om mitt elkablage är förberett för AC! :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456167 Kanske kan va lite tråkigt att få igenom slangarna i hyttstolpen när fläktpaketet sitter i taket , de bakre av ventilationsvreden ska väl ha en kontaktfunktion för start av ac pumpen.
Själva kompressorn sitter på vänster sida i motorns överkant.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#456169 Jag ser att det är tomt i vänstra A-stolpen. ser ju inte omöjligt ut att få igenom slangarna där? Nu har jag ju dock inte lyft taket och sett hur det ser ut ovanifrån) Har ni oljekylare och ac kylare fram, dvs tre kylare i grillen? Bra tips att startfunktionen till Ac:n kommer från vredet, funderade lite på hur AC får startsignal!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

lerbo  
#456175 Ja ac kylaren sitter längst fram med slangarna på vänster sida inget jätte snyggt montage kan jag tycka

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

JoTh  
#456177 Vet inte om du har kollat med Lantmännen vad ett komplett nytt AC- kit kostar om det finns kvar till just din traktor? Vet att den lokala Lantmännen verkstan eftermonterade detta på några Valtra traktorer för bra med år sedan,
då jag var in på deras verkstad.
Kanske inte omöjligt att du då får en bra installationsanvisning på köpet,
vilket underlättar en hel del om du kanske tänkt att montera dit så mycket som möjligt själv,
och ta hjälp med själva fyllningen.

Visst går det kanske att köpa vissa delar från en skrot, men i sak vill jag nog avråda från det.
En AC kompressor är inte så dyr, och nytt torkfilter måste du ha vid monteringen samt att slangarna är det lika bra att sätta dit nya fräscha lika så expansionsventilen, så då återstår det lite reglerpinaler och kanske kondensor och förångare som kan vara ide att köpa från en skrot om det finns några fräscha vill säga.
Det tar ju en bra stund att bara täthetskontrollera, vakumsuga och fylla gas, så det arbetet vill man ogärna göra flera gånger i onödan.
Du ser ju ut att ha en väldigt fräsch och fin 6350 så den kan ju kanske vara värd att kosta på en slant och få en AC som fungerar i några år efter installation.
Har faktiskt varit lite sugen på samma sak på min egen 6350,
men den används mest på vintern i skogen, så jag har inte prioriterat upp det på önskelistan än.
Så den här tråden kommer jag att följa med intresse. :-bd

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456184 Kan säkert va värt att kolla upp om de finns kvar.
De är mycket slang till ACn, brukar inte se ut så på bilar.
De tråkiga är att jag har ac i min 6550 där expansionventilen har hängt sig och den sitter i taket....o jag har en takmonterad kran :surp:

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

stegmaster  
#456201 6000 seien gick ju fram til 2007, så det er vel precis dom 10år dom er tvunga att hålla deler nu år 2017, så vore konstig om det inte fanns nytt att köpa.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#456242 Tack alla! vad tror ni om kablage då? kan det vara förberett? jag ser en oanvänd kontakt på höger sida (4-polig), strax bakom generatorn. (syns lite på bilden) sensitter det en sladd rakt upp ovanför termostaten (1-polig kabelsko). (syns också på en av bilderna) Ni som har AC kan ni kika om vart eran AC får ström/signal från, ochlikadant från torkfiltret?! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Krister_81  
#456263 KHP i Finland har modellspecifika ac-kit åt de vanligaste modellerna.
Tog själv offert därifrån till en 6550-02för nått år sen.
Minns dock ej priset mera.
http://www.khp-myynti.fi/133-Luftkonditioneringar

Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#456607 Tack Krister_81, jag mejlade dem i Tisdags, väntar med spänning på svar nu!

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Johanhe3  
#456610 Har nu forskat lite mer i frågan, dock inte fått nå kläm på nåt, ex om kablage är förberett... :???: så imorgon ska jag lyfta av taket och kolla hur det ser ut där. Jag funderar också på att ringa OIE imorgon och kolla vad de ska ha för kylare, kylare expansionsventil, kompressor & Torkfilter. Tänkte kolla om de har slang på metervara isf med. (köper jag grejer av dem så åker jag ju ifs på att bygga fästen etc själv...) Jag återkommer i frågan! :-b

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456614 Kollade lite i elschemat och där kan jag bara se att startbrytaren i de blåa vredet heter S8 och tryckvakten som sitte vid torkfiltret heter S19 och magnetkopplingen på kompressorn heter Y5. Kan inte se vad kontaktstyckena vid respektive anslutning heter men strömmen magneten går via X11stift 9 och X19 stift 8.
X11 sitter i taket och x19 går ut från hytten mot motorn

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera ac i Valtra 6350 årsm2001.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456692 http://www.guchen.com/electrical-truck- ... -2000.html
Har nån räknat på en separat ac?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).