Jakt och Fiske

Fortsatt stora viltbetesskador i Götaland

5 inlägg 8774 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fortsatt stora viltbetesskador i Götaland

Torbjörn Johnsen  
#456534 Enligt Skogsstyrelsen är viltbetestrycket fortfarande oacceptabelt stort i Götaland. Mer än hälften av tallarna i ungskogen är drabbade av skador och rönn, asp, sälg och ek blir utkonkurrerade av andra trädslag:

https://via.tt.se/pressmeddelande/forts ... Id=1460912



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt stora viltbetesskador i Götaland

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456551 Jag har skrivit det förr och jag skriver igen: Det råder allmän blybrist i den svenska skogen! 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fortsatt stora viltbetesskador i Götaland

Flax12  
#456596
Niking skrev:Jag har skrivit det förr och jag skriver igen: Det råder allmän blybrist i den svenska skogen! 😡
/Niklas

Så är det. Att vi ska kunna plantera och röja fram bete till nuvarande nivå på älgstam, samt ökande rådjurs stam och att dessutom dov/kronhjort som etablerar sig ovanpå det, kommer aldrig att lyckas.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt stora viltbetesskador i Götaland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456622 Av de inventerade arealerna i Västra Götaland var det en väldigt liten del som var röjd alls. Om inte de oröjda arealerna klarar sig från betesskador, hur skalldå röjningsmetoden kunna påverka fodertillgången??

Gick och röjde ett hygge nyligen, mycket stort uppslag av asp och ek. De har kommit till knähöjd på 6 år. Björkarna och granarna (de som överlevde) är ca 1,5-2 m. Lämnade det mesta men fick röja gator genom eken för att komma fram. Tätt, tätt växer den som buskar upp till knähöjd...

Avatar Fallback

Re: Fortsatt stora viltbetesskador i Götaland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456623
20170521_182304.jpg

Eken är det gråa i mitten, inte riktigt utslagen. Björk vid sidan och något som jag tror är brakved.

Självsådd tall hårt betad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).