Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829066 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#455910 Eldrift finns överallt på alla typer av maskiner. Sen är det inte som zalman verkar mena att det aldrig krånglar. Börjar det komma elbilar med 40-50 mils räckvidd till ett vettigt pris så börjar jag bli intresserad. Har en Peugeot partner nu, den behåller jag en 3-5år till. Kan tänka mig att när det är dags att byta den så kanske det finns en elbil som kunde vara aktuell. Fast för att slippa behöva vara testperson så måste det nog gå fem år tills bytet då

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455920 Jag kör ju året runt med min elbil rutten Umeå, Sundsvall, Östersund, Örnsköldsvik, Umeå utan problem.
Har idag åkt Umeå -Upplands-Väsby... Laddade bara ca 30 minuter i Sundsvall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#455921
Zalman skrev:Jag kör ju året runt med min elbil rutten Umeå, Sundsvall, Östersund, Örnsköldsvik, Umeå utan problem.
Har idag åkt Umeå -Upplands-Väsby... Laddade bara ca 30 minuter i Sundsvall

Hade inte du haft din Tesla i ca 3månader?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456342 Har idag pratat med Umeå Energi.
De börjar bygga 150kw laddstolpar 2018 i bla Umeå.
Dessa ska ha solceller och batterilagring får att få ner priset på elen och kunna ha lägre strömstyrkebehov till laddstationerna.


Känns som att 2018 blir det stora genombrottet för elbilar. Lång räckvidd, lägre priser och snabb laddning
gör att många vågar ta steget till en ren elbil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#456358
Zalman skrev:Har idag pratat med Umeå Energi.
De börjar bygga 150kw laddstolpar 2018 i bla Umeå.
Dessa ska ha solceller och batterilagring får att få ner priset på elen och kunna ha lägre strömstyrkebehov till laddstationerna.

Om nu nätsäkringsavgiften blir så hög att det blir mer ekonomiskt att investera i batterilagring, så blir det väldigt intressant att få reda på vad elpriset blir. Under 5:-kWh skulle va ögonhöjande.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456462 Kommer Golf GTE kombi med 10 mils elräckvidd, då blir det en storsäljare.
Ca 40% av nya Passat är ju plugin med 5 mils räckvidd.

"Volkswagen visar Golf GTE som kombi med dubbla räckvidden"
"Snart kan det dyka upp en ny laddhybrid i Volkswagens modellprogram. Golf GTE och Passat GTE skulle kunna få sällskap av en "mellanmodell" i form av Golf GTE som kombi. Den visas just nu upp som konceptbil, och om det visar sig att det finns efterfrågan är det inte omöjligt att den sätts i produktion.
Men i nuläget är Volkswagen Golf GTE Impulse, som modellen heter, alltså bara en konceptbil.
Det är under skalet som det blir intressant. Volkswagen Golf GTE Impulse har ett större batteri än dagens Golf GTE: 16,8 mot 8,8 kWh, och det ger i princip fördubblad räckvidd på eldrift. I övrigt känns det mesta igen från andra Golfmodeller, men konceptbilen har en del egna designdetaljer och en speciell interiör."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ackvidden/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#456475 Oslo var först ut i Europa med tillfälligt förbud mot dieselbilar. Stuttgart har nu också hakat på.
Bara i Tyskland finns ett överhängande hot mot 16 städer som stämts av en tysk miljöorganisation på grund av för dålig luft. Om bara några år kan dieselförbudet vara utbrett över hela Europa.
För varje år dör nämligen 7 000 personer i Europa i förtid på grund av kvävedioxiden, enligt SVT.
Smoggen blir som ett lock
De tillfälliga förbuden i Oslo och Stuttgart infördes i början av året för att komma tillrätta med städernas dåliga luftkvalitet som till viss del beror på dieselbilarnas utsläpp av kvävedioxid. I exempelvis Oslo, som ligger i en havsvik och är omgivet av berg, kan varm luft lägga sig som ett lock över staden vilket gör att luftföroreningar stannar kvar på låg höjd och förtätas.
Om Oslo har dålig luft två dagar i rad råder dieselförbudet. Utryckningsfordon och nyare lastbilar som uppfyller avgasnormen EU6 är dock undantagna.
– Det tillfälliga förbudet är helt naturligt. Vi har även sett det i Aten och Peking. Luften är så dålig i storstäderna, säger Robert Collin, Aftonbladets motorexpert.
Düsseldorf kan snart vara näst på tur. Stadens politiker har på sig till oktober att presentera ett alternativ till förbud.
– Ett förbud mot dieselbilar skulle ge den största minskningen men det vill jag undvika. Jag vill gärna pröva andra alternativ. Om inget annat hjälper finns förstås den möjligheten, säger Johannes Remmel, miljöminister i Nordrhein-Westfalen, i en intervju med SVT.
Men en majoritet av alla bilägare i Europas storstäder kör frekvent dieselbilar. Enligt Bil Sweden finns det också ett fortsatt sug efter dieseldrivna bilar i Sverige. Antalet nyregistrerade dieselbilar ökade med 7,8 procent bara i mars.
– Den är fortfarande väldigt populärt, speciellt norr om Gävle, säger Bertil Molden, vd på Bil Sweden.
Enligt Robert Collin har politikerna svängt från att hårt beskatta dieselbilar, exempelvis i Sverige, till att välkomna dieselbilarna med öppna armar.
– Att då komma och säga att det ska totalförbjudas. Det går inte. Vart ska alla dieselbilar då ta vägen och var ska man få pengar att köpa nya bilar, säger Robert Collin.
Än finns det ingen linje för Sveriges del. Det har snackats om att införa miljözoner i Stockholm men politikerna lågt med ett slutgiltigt beslut.
”Måste ta längre tid att fasa ut”
Borgmästarna i storstäderna Paris, Mexiko city, Madrid och Aten har kommit desto längre och är överens om att stoppa alla dieseldrivna bilar och lastbilar senast 2025. Det är om bara åtta år.
I stället vill man öka användandet av elbilar och skapa förutsättningar för gång- och cykeltrafikanter.
– Det måste få ta längre tid att fasa ut dieselbilarna. Annars kommer det slå för hårt mot människors ekonomi på alla plan. Folk trodde nämligen att de var duktiga när de för något år sedan köpte en bränslesnål dieselbil och till och med betalade 20 000 kronor extra och så får de en örfil i dag.
Bil Swedens vd, Bertil Molden, är dock lugn.
– Om man köper modernare dieselbilar kommer man att bli insläppt. Det kommer hela tiden bättre motorer med minskat utsläpp. Kör vi bara med rätt bränsle, diesel på tallolja, har reningstekniken adblue och bra partikelfilter. De här tre lösningarna förbättras varje månad på motorer som kommer ut, säger han.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456561 Visst kommer andelen dieselbilar snart att börja minska. Men det kommer ta längre tid än som antyds ovan. Och att luften i europa skulle vara 27 ggr giftigare än i Kina där man knappt har katalysator på majoriteten av fordonen och kol och sopor i stor utsträckning förbränns utan rening känns orelevant. Men visst diesel på vanliga personbilar kommer att börja minska då det i mycket är ett europeiskt alternativ och i europa spås inte bilförsäljningen öka i samma takt som i de länder där bensin är populärt. Sen är lättare och billigare att göra hybridlösnignar med bensin än diesel vilket kommer finnas som alternativ till rena elbilar under överskådlig tid.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#456616
Zalman skrev:Har idag pratat med Umeå Energi.
De börjar bygga 150kw laddstolpar 2018 i bla Umeå.
Dessa ska ha solceller och batterilagring får att få ner priset på elen och kunna ha lägre strömstyrkebehov till laddstationerna.


Känns som att 2018 blir det stora genombrottet för elbilar. Lång räckvidd, lägre priser och snabb laddning
gör att många vågar ta steget till en ren elbil.

Hej, jag skulle gärna vilja veta hur många fler kg koppar det finnes i en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor, du Zalman har kanske kläm på det? Jag är intresserad av vilken påverkan på kopparpriset en övergång till elbilar kan ha.
Jag tänker på lindningar i elmotorer av koppar samt grövre kopparkablar till dessa och mellan batterierna. I förlängningen så kan man väl tänka att laddstationerna kommer att kräva en del koppar också.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

kalhuggo  
#456632 Köp Boliden-aktier :d . Det intressanta blir att se när president snow och parasitskocken ska täcka upp bortfallet på bränsleskatten, blir säkert minst lika dyrt med elbil som bensin/diesel.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#456633 Aluminium i vissa installationer funkar nästan lika bra.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456644 Zalman påstår att det är 27 ggr högre luftföroreningar i Europeiska städer än i Kina. Vilka städer då? I Kina går man med andningskydd i många städer. Då bör man väl åtminstone ha gasmask i Europa om påståendet skulle vara sant! Är det Stockholm, Sundsvall eller Sveg han syftar på som har blivit så förorenade av dieselbilar eller vad är grejen?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#456647
Palleman skrev:Zalman påstår att det är 27 ggr högre luftföroreningar i Europeiska städer än i Kina. Vilka städer då? I Kina går man med andningskydd i många städer. Då bör man väl åtminstone ha gasmask i Europa om påståendet skulle vara sant! Är det Stockholm, Sundsvall eller Sveg han syftar på som har blivit så förorenade av dieselbilar eller vad är grejen?

Ja det skulle vara intressant att veta, har för mej att svaret på liknande fråga var att dieselbilarna förorenade så förskräckligt lokalt :roll: , så det kan ju i så fall vara lite varsomhelst.
Och tydligen så är dom utsläppen mycket värre än dom globala, som andra länder spyr ut :lol: Genom att få bort dieselbilarna så räddas alltså världen på vissa ställen, övriga länders olika utsläpp är det inte så noga med att göra något åt. Det är förbränningsmotorernas fel att luften är smutsig..... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#456648 Det här är en riktig svammeltråd =))

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#456657 http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).