Skogsnyheter

Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

10 inlägg 4153 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455968 http://www.lantbruk.com/skog/skogsarbet ... nkta-loner

Skogsstyrelsen och GS-facket står bakom avtalet som innebär att personer ”som stått mycket långt från den öppna svenska arbetsmarknaden” kommer att få en ingångslön som ligger på 17 000 kronor per månad. För övriga personer gäller ingångslönen 20 921 kronor i månaden – alltså närmare 4 000 kronor mer i månaden, enligt ett pressmeddelande.


Tycker att detta rimmar dåligt med fackens grunder. Vem ska bedöma vilka som ska anställas till dumpade löner eller inte? GS facket försvarade bärplockarna men nu går det bra att sänka lönerna???


Facket väntar med kommentar

GS-facket avböjde på fredagen att kommentera avtalet.

– Vi kommer att sätta oss ner på måndag och diskutera igenom det här, så att det blir rätt, säger Julius Petzäll vid GS-fackets presstjänst till Land Lantbruk.


Vet inte GS vad dom skrivit under eftersom dom inte kan ge en kommentar utan måste vänta till måndag? Eller har någon skrivit under detta utan stöd från andra i styrelsen och nu måste man försöka släta över misstaget?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455975 En anpassning till verkligheten och det var ju trevligt att GS facket är de mest framsynta. 17 000 i månaden är väldigt mycket mer än femtio kronor timmen svart på en pizzeria.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455979 Om det är skogsstyrelsen och GS borde det gälla sådana där "gröna jobb" dvs människor som har väldigt svårt att försörja sig annars? Både födda i Sverige och utomlands.

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

anersimyra  
#455997 Jag har besökt två sådana " arbetsplatser " som drivs av skogsstyrelsen.. :shock: jag vill nog kalla " de gröna jobben " för vad det är, d.v.s dagterapi.. :D

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456008 Jo, jag har väl hört en del från bekanta också...

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

Ola63  
#456010 Skulle tro att det har med lönebidragsnivån att göra. Man får lönebidrag på max 17100×1,38×0.80. Sedan måste man betala ut lön enligt avtalet. Säger avtalet runt 22000 måste man lägga ut ca 8000, säger avtalet 17000 behöver man inte lägga ut många kronor. Jag vet inte vad GS tidigare avtal säger men det är nog ytterligare någon krona kanske.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456375 http://www.skogsaktuellt.se/artikel/540 ... ktivt.html
https://www.gsfacket.se/sv/press/nyhete ... sarbetare/
https://www.gsfacket.se/sv/press/gs-i-media/
https://via.tt.se/pressmeddelande/avtal ... Id=1427155
http://www.skog-supply.se/article/view/ ... oneavtalet


Avtalsansvarig: "Inga lönesänkningar för redan anställda arbetstagare och inte heller någon sänkning av lönen i branschen."


Avtalet kallas Vasa-Skog och gäller 1 jan 2017 – 31 dec 2019. Där finns nu två olika ingångslöner:

En för personer som stått mycket långt från den öppna svenska arbetsmarknaden: 17 000 kronor per månad, samtidigt som personen utbildas i bland annat röj- och motorsågsteknik och praktisk naturvård.
En annan ingångslön för övriga: 20 921 kronor per månad.


I mina ögon så är en sänkning av lönen till 17 000:- från 20 291:- sen kan dom påstå att det inte är någon sänkning av lönen i branschen bäst dom vill. För 17 000:- så innebär det att dom bara ska jobba ca 80% av heltid och sen kan dom åka hem. I dom där 80% ska även utbildning ingå.

Sen är det som Joakim Gustafsson säger
Dessutom undrar man ju vad som får ett fackförbund att gå med på detta? Vad har de blivit lovade i utbyte?
.

Vad tjänar staten på att skada dom redan hårt ekonomiskt pressade entreprenörer med en lönedumpning? Detta är bara början på framtida lönedumpningar i ett desperat försök att dölja den faktiska arbetslösheten. Tyvärr så visar vissa politiska partier sin Sverigefientliga sida bara för att få fina siffror att visa upp.

I min värld så tillhör politiker gruppen enkla jobb. Man kan förskingra pengar, lova guld och gröna skogar, ljuga, skapa sin egen gräddfil för bekanta osv utan att det ens straffas....

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456379 Skogsstyrelsen är inte entreprenörer. Det gäller bara de som skogsstyrelsen anställer. Dessa personer konkurrerar inte med skogsentreprenörer.

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456403
Mangan skrev:Skogsstyrelsen är inte entreprenörer. Det gäller bara de som skogsstyrelsen anställer. Dessa personer konkurrerar inte med skogsentreprenörer.


Fast mycket av de jobb som berör ex naturvård, friluftsliv med mera skulle ju kunna göras av entreprenörer istället....

Är ju dock lite knepigt att anställa personer som stått utanför arbetsmarknaden under en lång tid brukar oftast finnas någon anledning till att de ej jobbat heltid tidigare...

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetares fack skriver avtal om sänkta löner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456413 Tveksam till om jobben skulle gjorts annars. Skogsstyrelsen har ju en pott just för dessa jobb, annars hade pengarna antagligen inte använts i skogen.

En större konkurrens har entreprenörerna från självverksamma och/eller frivilliga i föreningar mm, där kan man tala om lönedumpning! :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).