Skördare

Cobiolube Chain lubricant - nytt kedjesmörjmedel?

6 inlägg 8493 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cobiolube Chain lubricant - nytt kedjesmörjmedel?

Torbjörn Johnsen  
#456235 Enligt pressmeddelande inför Elmia Wood från tatec.se i Adelöv kommer "Framtidens sågkedjevätska", finska Cobiolube Chain att presenteras på mässan.
Mer info från tillverkaren hittar ni här
Pressmeddelandet från Tatec hittar ni här.

Någon som hört talas om denna produkt tidigare eller t o m testat? Jag sökte här på Skogsforum men kan inte se att det skrivits om den tidigare...



   TS
Avatar Fallback

Re: Cobiolube Chain lubricant - nytt kedjesmörjmedel?

åberg  
#456310 I säkerhetsdatabladet kan man läsa att pH-värdet är runt 8,4 (dvs basiskt), kokpunkt runt 100 grader (vatten?) och "pour point" är minus 42 grader celsius (dvs inte bara vatten).

Nån som vet vad det är för ämnen eller ämnesgrupper i den där vätskan egentligen? Och hur funkar det att låta det stå i tank och pump över sommaren?

Användarvisningsbild

Re: Cobiolube Chain lubricant - nytt kedjesmörjmedel?

totte  
#456377 Det är där som man alltid blir misstänksam, när det inte informeras rakt och tydligt om vad det är för något som ingår. Om inte hela kemin i detalj, så i varje fall en grundläggande information om vad det baseras på.

Avatar Fallback

Re: Cobiolube Chain lubricant - nytt kedjesmörjmedel?

ulfgustav  
#456386 Jag har vid ett antal tillfällen efterlyst ingående ingredienser i olika oljor och smörjmedel, har vid samtliga fall fått förklaringen att det är "receptur" och företags hemligheter. Då man inte får klara fakta så är det svårt att märka skillnader utan att testa. Men det är kanske så tillverkarna vill lura in en i en affär, "föga seriöst" tycker jag i alla fall

Avatar Fallback

Re: Cobiolube Chain lubricant - nytt kedjesmörjmedel?

Elfving  
#456388 Denna tråd får mig att tänka på Oregon Arborol som marknadsfördes hårt för några år sedan. Har inte hört något om det på sista fem åren, finns produkten fortfarande?
Det skulle spädas med vatten innan användning.

Produkten måste vara väldigt billig om den skall kunna konkurrera med vanlig rapsolja från lågprisbutik som många verkar använda med bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Cobiolube Chain lubricant - nytt kedjesmörjmedel?

finskpinne  
#456782 Att dom skriver att den ska lanseras på Elmia betyder inte att det är nått nytt. Det betyder bara att produkten inte funnits på svenska marknaden. Den har funnits i Finland i flera år och verkar fungera bra. I videon smakar han som utvecklat produkten på oljan för att visa att den är ofarlig för naturen. Videon är gjord av nån som nominerade företaget till nåt pris för ett antal år sedan, typ 2013.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).