Bioenergi

Torka ved inne??

8 inlägg 18301 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torka ved inne??

Johan_L  
#45604 Hej!
Har varigt inne och läst igenom detta forum ett tag nu och måste säga att det finns en enorm kunskap här! ^:)^
Jag funderar på en sak!
Jag har lite dåligt med färdigkluven ved om ett tag framöver.
Jag har ved som jag kan klyva, jag har också "bankar" (som blir över när jag sågar virke)
Frågan är då: Vilket är torrast innan klyvningen? Rindvirket eller bankarna?
Jag tror att bankarna är torrare men jag vet inte.
Sen har jag möjlighet att få in veden på kärra i en verkstadslokal som håller ca 15-18 grader.
Hur mycket torkar veden inne i verkstaden på 1 vecka, 2 veckor eller hur länge måste man torka den för att det ska vara ok att elda med?
Veden får förövrigt ligga ett tag i pannrummet innan eldning också, så det påskyndar ju torkningen lite också!
Jag tror inte det är någon större fara för man ser ju folk som har veden staplad ute utan något skydd, året om! Som dom senare tar in och eldar. Det kan väl inte vara bra?
Tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback

Re: Torka ved inne??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45609 Mycket bättre att ha ved förvarad utan skydd än vad du ska göra för torknings och eldnings skull.Har lärt av de gammla att ved ska vara kapad och kluven i April-Maj för att få torr ved.

Användarvisningsbild

Re: Torka ved inne??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45614 Har en luftavfuktare som jag brukar sätta in i pannrummet ett par dygn när jag kört in ved.
Upplever att den drar ut fukten rätt bra ur veden. Nu är det ju inte färsk blöt ved jag kör in... utan bara lite fuktig...

Avatar Fallback

Re: Torka ved inne??

Johan_L  
#45617
bengt.a skrev:Har lärt av de gammla att ved ska vara kapad och kluven i April-Maj för att få torr ved.

Jo det brukar jag köra med också!
Sen ligger min ved i en luftig vedbod innan jag kör in den i pannrummet.
Detta är ju bara tillfälligt, har inte ränkt att göra detta till en vana, bara så jag klarar mig nu.
Men nu av olika orsaker (varigt sjuk bla) så börjar det ta på den fina veden.
Så då tänkte jag nu att jag kunde köra upp lite, men gör det någon skillnad att få in veden i verkstaden?
Och hur länge bör den vara där för att det ska vara värt besväret?

   TS
Avatar Fallback

Re: Torka ved inne??

Boden  
#45645
bengt.a skrev:Mycket bättre att ha ved förvarad utan skydd än vad du ska göra för torknings och eldnings skull.Har lärt av de gammla att ved ska vara kapad och kluven i April-Maj för att få torr ved.


Enligt bondepraktikan skall veden vara kluven till påsk. Luftfuktigheten är som lägst under tiden påsk - midsommar, så då torkar det bäst.

Avatar Fallback

Re: Torka ved inne??

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45647 eftersom de har varit jul , så har man givetvis köpt julklappar, till sig själ som man VILL ha, där av "råkade" jag köpa en fukt mätare...

Jag har kommit fram till detta, ang. ved. och dess fuktighet..


Ved som jag högg och klöv under året, från mars-juni har samma fuktighet, dvs 18-28% beroende på trädslag och lite var i högen de har legat.
Tar jag in samma ved i pannrummet, som håller ca 30C när de eldas, så torkar veden ner till 12-20% på 2 dygn.

där har du lite att gå på , vill du veta om veden är "någorlunda" torr så får du köpa en fukt mätare, men lite inte hundra på den , dels för att den förmodligen inte är rätt för alla vedslag osv...

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Torka ved inne??

Mojjemannen  
#45756 Kör upp bakarna! kommer funka utmärkt. Du säger ju att det är undantagsvis detta så det blir fint oavsett.

Avatar Fallback

Re: Torka ved inne??

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45765 Skulle tro att bakarna torkar fortast om du ställer in dem i verkstaden. Har du möjlighet att köra en avfuktare så gör den underverk för luften i verkstaden blir ganska snart fuktmättad om du inte har en oerhörd ventilation.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).