Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73349 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#452745 Så jag skulle kunna koppla in mig på kabelhärvan, före kontakten, och grena ut till en sån trepolig som du länkat till?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#452748 Det bästa är att du drar en ny kabel från huvudströmbrytare eller batteri. Att dra en ny kabel är inte så svårt, ta det lugnt och gör det ordentligt, du kommer tacka dig själv i framtiden över att du gjorde ett bra jobb från början. Finns risk för spänningsfall även innan kontakten.

Vad skall du använda för traktor?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#452759
JohannesG skrev:Det bästa är att du drar en ny kabel från huvudströmbrytare eller batteri. Att dra en ny kabel är inte så svårt, ta det lugnt och gör det ordentligt, du kommer tacka dig själv i framtiden över att du gjorde ett bra jobb från början. Finns risk för spänningsfall även innan kontakten.

Vad skall du använda för traktor?


Javisst vet jag att jag kommer tacka mig själv för att jag dragit kabeln, jag är ju bara så ivrig att börja använda den, och då är släpvagnskabeln lättare att dra från \:d/

Jag har en Valmet 465.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#452773 Du kan ju alltid prova och se om det funkar
Jag hade struligt med att radiostyrningen och vinschen inte fungerade så bra i början
Mätte med voltmeter och hade över en och halv volt spänningsfall när vinschen drog
Kopplade en separat ledning direkt från batteriet och då var det inget spänningsfall och vinschen fungerade perfekt
Använd minst 1,5 mm kabel och kolla så du har bra jordpunkt på traktorn gärna på batteriet

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#454395 En polare och jag tog en drick-öl-och-dra-el-kväll så nu är det separata uttaget på plats.
Jag fick även hydraulkopplingarna så jag kunde bygga om returslangen/-arna som jag ville ha den.
Så nu är det testkörning :-bd
Vilken fantastisk mackapär, när man är van med manuellhuggning nere vid marken.
Fullt upp att lära sig spakarna, jag vet inte hur många gånger jag matat tillbaka trädet ur maskinen, och hur många toppar jag blåst genom den utan att kapa :grin:
Sen tycker jag en del spakar är lite ologiska, spak upp ger funktion ner och sådär :???:
Fråga (det lär bli fler) Hur gör man med kvistknivarna, ska man hålla ner spaken hela tiden för att dom ska ligga åt?
1494311337_img_1639.jpg

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

odysses79  
#454397 Har komplett radiostyrning till vimek g30 till salu högstbjudande!

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#454488 Man får hålla nere spaken lite lagom så att knivarna ligger åt. Knivarna har ingen ackumulator, åtminstone inte på den maskin vi har, så det finns inget som får knivarna att följa stammen.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#455605 Här kommer en bild på årets vedhuggning.
Nästan allt kört genom G30:n
Mitt allmänna intryck är: vilken fantastisk maskin.
Nu har jag ju inga större krav än att den ska hjälpa mig med veden och gallringen, för visst finns det nackdelar.
Den lägger virket en bit in i vägen, det hade jag kunnat åtgärda skapligt genom att skjuta den till höger, men det får bli till nästa gång.
Det blir en stor rishög vid maskinen/hjulspåret. Jag gallrar/hugger ganska glest eftersom det är eftersatt, det gör att jag står ganska länge på samma plats och då blir rishögen riktigt stor speciellt med gran. Då suktar man efter en kran a la Hypro450.
Mätningen är sisådär. Nu hugger jag bara ved så 4m-ish räcker för mig. Mäthjulets tänder är rejält slitna så det slirar på stocken ibland. jag ska svetsa på tänderna och skärpa till dem.
Matningen är okänslig. Allt drivs ju av en slirkoppling som påverkas av en hydraulkolv, väldigt svårt att finlira då. Jag ska skärpa tänderna på matarhjulen också.
Jag har lite för lite oljekapacitet, sågenheten kapar aningens långsamt, detta vid 1400-1500rpm på traktorn.
(jag har iofs inte testat att köra på 540E, måste ju avväga invinschningen också)
En del slangar är gamla, spruckna och slitna. Ska ge den en del kärlek nu när jag är klar.

MEN, herrejösses. det är världsliga ting för att citera Karlsson på taket.
Jag slipper gå och kvista böjd som en fällkniv med sågen nere i blåbärsriset. Inget mer ryggont efter passen.
Jag slipper brossla, allt ligger samlat vid vägkanten.
Jag kan ta grövre stammar än jag tänkt mig när jag köpte den, får dock kapa en del grövre kvist med motorsågen.
Jag får vägen risad, åtminstone ena sidan. Nu har jag mycket tallmo så det är inga stora problem med det.
1495095548_img_1661.jpg

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#455926 Snyggt! :-bd :-bd :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#455943 Kul att du är nöjd med ditt köp!

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Hema  
#456055
Bax skrev:En polare och jag tog en drick-öl-och-dra-el-kväll så nu är det separata uttaget på plats.
Jag fick även hydraulkopplingarna så jag kunde bygga om returslangen/-arna som jag ville ha den.
Så nu är det testkörning :-bd
Vilken fantastisk mackapär, när man är van med manuellhuggning nere vid marken.
Fullt upp att lära sig spakarna, jag vet inte hur många gånger jag matat tillbaka trädet ur maskinen, och hur många toppar jag blåst genom den utan att kapa :grin:
Sen tycker jag en del spakar är lite ologiska, spak upp ger funktion ner och sådär :???:
Fråga (det lär bli fler) Hur gör man med kvistknivarna, ska man hålla ner spaken hela tiden för att dom ska ligga åt?
1494311337_img_1639.jpg

Om man ogillar ventilpakets funktion kontra spakrörelsen, så kan man väl alltid byta plats med de båda slangarna?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#466347 En tanke som slog mig:
Skulle det gå att montera en kran på processorn? Exempelvis en gammal lastbilskran då dessa är ganska billiga. Är väl inte optimerade för skogen, men borde ju ändå vara mycket bättre än ingen kran alls.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Hema  
#466369
JohannesG skrev:En tanke som slog mig:
Skulle det gå att montera en kran på processorn? Exempelvis en gammal lastbilskran då dessa är ganska billiga. Är väl inte optimerade för skogen, men borde ju ändå vara mycket bättre än ingen kran alls.

Borde väl gå, men 3-punkten ska orka lyfta och stödben osv. Men det är väl bara en fråga om vilja. :)

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#487698 Har problem med att framför allt svängen på Vimeken vill tappa tryck eller vad man ska säga. När det gungar fån sida till sida när man kör så svänger maskinen fram och tillbaka mer och mer. Finns ett glapp i ena ledlagret. Alla kolvar renoverades förra året, och problemet fanns även innan. Vi tror att det med tiden har blivit värre. Är det ventilen eller chocken som är otät invändigt. Funderar på att göra ett järn som fixerar maskinen i lämpligt transportläge, men finns det en relativt enkel och billig lösning så är det ju bättre att åtgärda grundproblemet.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#488314
JohannesG skrev:Har problem med att framför allt svängen på Vimeken vill tappa tryck eller vad man ska säga. När det gungar fån sida till sida när man kör så svänger maskinen fram och tillbaka mer och mer. Finns ett glapp i ena ledlagret. Alla kolvar renoverades förra året, och problemet fanns även innan. Vi tror att det med tiden har blivit värre. Är det ventilen eller chocken som är otät invändigt. Funderar på att göra ett järn som fixerar maskinen i lämpligt transportläge, men finns det en relativt enkel och billig lösning så är det ju bättre att åtgärda grundproblemet.

???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).