Skotare

Tips på slirskydd (kedjor) till skogsmaskin

8 inlägg 5686 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på slirskydd (kedjor) till skogsmaskin

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2850 Det börjar bli dags för nya kedjor till skotaren (skogsmaskinen), har kört OFA protec men upplever att brodden lägger sig ner. Tips på bra alternativ tack!



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

kedjor!

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2867 Då skulle du nog ha prövat ett par gunnebo megastud 160ts,sådana har jag på min maskin, och där har inte piggen lagt sig, sedan har ofa en ny sorts skogskätting som länkarna är vridna en aning, detta för att piggen inte ska lägga sig. men dessa tror jag bara säljs genom john deere(timberjack)

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2895 Håller med Valmet Anders, men de e ju viktigt att du e noga med att sträcka kjedjorna när dom e nya. Om dom får vara slaka så nöter du på länken så att dom kommer brodden alltid att "ligga" ner.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2912 Tackar för tipsen! Det där med att hålla kedjorna spända gäller väl inte bara när dom är nya? Det är bara så tråkigt att spänna kedjor!! Jag brukar kunna köra ca 1000 timmar efter en spännning, sen brukar man kunna skära ur en sektion och spänna igen.

   TS
Avatar Fallback

Slirskydd

gremo 1050f  
#45357 Har haft vanlig ofa samma problem men nu kör vi på ofa twist och dom håller sig alltid raka och ligger inte ner.

Användarvisningsbild

Re: Slirskydd

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45386 Skulle vilja slå ett slag för Pewag Helt Perfekt Soft. Det är lite trilskande att få de ligga på när de e alldeles nya,men får du dem bara på plats behöver du inte röra dem mer än att möjligen korta spännkedjan en gång/år. Dessutom ska de ju "garantera" att man kan köra på asfalt me dem utan problem. En annan fördel är att de håller längre än de OFA vi körde med tidigare.

Avatar Fallback

Re: Slirskydd

gremo 1050f  
#45563
Engstrand skrev:Skulle vilja slå ett slag för Pewag Helt Perfekt Soft. Det är lite trilskande att få de ligga på när de e alldeles nya,men får du dem bara på plats behöver du inte röra dem mer än att möjligen korta spännkedjan en gång/år. Dessutom ska de ju "garantera" att man kan köra på asfalt me dem utan problem. En annan fördel är att de håller längre än de OFA vi körde med tidigare.


renna skiten hade sonna till och börja med de la sig på sne och gjorde stora spår i trumpeterna :x

Användarvisningsbild

Re: Slirskydd

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45596 Jo det var ju det ja skrev. Innan du får till det i början så kan du nästan bli tokig. Men när du fått dem sitta "perfekt" behöver du inte röra dem sen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).