Skördare

Skördaraggregat för 1 och 2 gallring

23 inlägg 14010 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördaraggregat för 1 och 2 gallring

terri2020  
#45493 Det skrivs väldigt lite om aggregat här i forumet. Skulle vilja höra lite åsikter om aggregat för gallring 1:a och 2:a gallrings aggregat. Logmax, Kesla, SP, Keto m.m. Har en bekant som haft en H09 med Kesla aggregat där han inte gjort något åt aggregatet under ett års tid med tvåskift. Verkar bra kvalitét. Själv tycker jag att SP 451 LF ser otroligt snabbt och effektivt ut. På SP´s hemsida finns mycket och bra filmer med detta aggregat. Kolla detta! Vad anser ni själva ute där i verkligheten? Ni med enorm erfarenhet och mycket kontakter. Snacka er inte bara varma om det ni äger själv utan var ärliga och säg som det är. Inga lösa rykten utan "real fact"!



   TS
Avatar Fallback

Re: Aggregat!

tredor  
#45500 Tycker också att SPs aggregat verkar vara rappa och effektiva.Dom har mellandagsvisning den 29/30 för dom intresserade.

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45529 Vart har de visning? På vilken basmaskin??

Avatar Fallback

Re: Aggregat!

Undrom  
#45533
Engstrand skrev:Vart har de visning? På vilken basmaskin??

Forestline skickade ner en maskin med SP451 LF till Oskarshamn i dagarna hörde jag.
kolla med säljare på Forestline eller säljare SP vart den tar vägen sen , tror den skulle vara visningsmaskin i ett par veckor.

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

stegmaster  
#45538
Engstrand skrev:Vart har de visning? På vilken basmaskin??


Titta her
http://www.spmaskiner.se/?ID=NYHET&News ... sv-se&db=1

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

Knegarn  
#45547 dom som jag har erfarenhet av är: ponsse h60, valmet 960, valmet 945, valmet 350.1
Har även kört lite andra aggregat men bara under kortare perioder så dom kan jag inte uttala mig om
Ponsse h60: ett allround aggregat här norröver, i södra sverige är det antagligen för litet för slutavverkning.
Det fungerade rätt ok för mig ändå, det största irritationen var den lilla cyckelkedjan som sitter mellan drivrullarna och drar diam. givaren, den hoppade/gick av för ofta!
Sen hade jag en äldre modell som hade manuell kedjespännare, det var oxå irriterande.
Annars är det ganska smidigt att föra runt i gallring och relativt driftsäkert.
Valmet 960: en stor klumppedump som satt på en maskin vi köpte och vi kom oss inte till att byta till ett mindre på 1,5 år fast vi körde mest gallring.
Det fungerade faktiskt riktigt bra, kanske just pga att det var så överdimensionerat för våra objekt.
Lite småstrul med elkablar men inga större problem.
Valmet 945: ett väldigt bra gallringsaggregat med snabb matning och bra klipp i sågen samt bra vikt/kapacitet förhållande.
Jag har kört mest med 945 och gillar dess egenskaper MEN det strular för ofta med diam/såg givare samt pararellkedjorna mellan drivrullarna går av för ofta!
Valmet 350.1: ett toppenaggregat så långt, har kört 900 timmar nu och inte gjort mycket mer änn fyllt på kedjeolja. Hultdins supercut är jag dock inte så imponerad av, en tröganvänd kedjespännare som inte håller kedjan så bra på plats.
En annan nackdel i gallring är att drivrullarna kommer ut så långt bakom trädet när man tar grepp att man skadar träden bakom ganska lätt om man inte vet vad man gör, men man lär sig rätt fort hur man använder bara knivar vid sådana lägen.

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45581 Såg en annons Tigercat hade i ATL på en H09. Den satt det kesla,har de gått över från logmax??

Avatar Fallback

Re: Aggregat!

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45583 Den här sommaren körde jag en maskin med ett Kesla25 aggregat.
Jag upplevde det som ett kraftigt och väldigt effektivt aggregat. Bra slangdragningar och smäcker design var även utmärkande för det.

Avatar Fallback

Re: Aggregat!

terri2020  
#45601 Vad körde du för maskin? Har också fått den uppfattningen att Kesla aggregaten är bra grejor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

masterchief  
#45607 Jag provkörde ett Kessla för ett par veckor sedan, ett 25.
Verkade gå riktigt fint för storleken måste jag säga.
Klart rappare än mitt EGS550.
Dock är det svårt ge ett betyg på en provkörning dels beroende på ovanan med agragatet och inte minst att det satt på en Gremo.
Fy vale vicken klen kran mot vad man var van vid :lol:
Jaja går nog o lära sig o köra gremo med, men var lite ovant att inte kunna lyfta 890kg rakt upp på full arm :???:

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

skogsrået  
#45612 provkörde skördaren idag lite mera-vårat Kesla aggregat funkar jättebra om man ändå får passa på att skryta...lite
:lol:

Användarvisningsbild

Re: Aggregat!

GremoNiclas  
#45615 Kör med LogMax 928 på H09 -00. Aggregatet har ju hängt med ett tag så det är klart att fel dyker upp. Har inte kört nått nytt 928 så jag kan inte säga hur slitet det är. Nytt är nytt...
Annars är det ju fruktansvärt otäckt smidigt i 1:a gallringar. :shock:
Har provkört en 1270D med H754 i 1:a gallring och det var allt annat än smidigt. Aggregat med 4wd blir lite klumpigare eftersom valsarna ska runt trädet och klämma in stammen i bröstet på aggregatet. Men det är förstås en vanesak.

Avatar Fallback

Re: Aggregat!

freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45621 jag har kört sp451 ett litet tag men jag inte vilja byta bort det jd745 vi har idag, 4wd aggregat forever enligt mig

Avatar Fallback

Re: Aggregat!

AndreasEriksson  
#45627 Jag har kört några tusen timmar med SP 451 och 551 och enligt min mening så går dom fruktansvärt bra!!.. har inte så mycket att att jämföra med dock.. har kört ett år med 945 innan och det var rena natten mot 451:an. för mycket underhåll och krångliga lösningar med paralell stag till hjulen, diam.givare etc.
Men jag skulle vilja höra mer erfarenheter om 350.1 Vi har planer på att byta maskin men jag är väldigt skeptisk i jämförelse med 551:an!
klarar den risiga träd i max diameter? blir den klumpig i gallring? verkar klent i förhållande till vikten, det är ju ändå flerhjuls drivet och ändå såpass lätt, klarar det påfrestningarna? etc.
behöver veta!

Avatar Fallback

Re: Aggregat!

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45632
terri2020 skrev:Vad körde du för maskin? Har också fått den uppfattningen att Kesla aggregaten är bra grejor.


Det var på en Profi med Logmer kran på 11,7 meter om jag inte missminner mig. den kombinationen maskin kran och aggregat funkade hur bra som helst tillsammans

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).