Skogsvagn (Huggarvagnar)

Eget hydraulsystem på vagnen

74 inlägg 45213 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Seb macahan  
#452327
paan14 skrev:Jag skulle ha en ventil som också har ett utlopp till tank och elstyrdventil till aggregatet om det stöder det.

IMG_1493051719.458638.jpg


IMG_1493051850.458789.jpg


Intressant. Har du erfarenhet av detta?
Jag har idag tillräckligt med flöde men måste koppla min kranventil & aggregat i serie. Vilket leder till att kranen ligger först och den Tapio´n. Funkar en flödesdelare bra vid så pass höga/stora flöden? Jag vill nog ha 60L till kran och lika mycket till aggregat.
Till våren bygger jag om systemet och har varit inne på o koppla det på Ls-hydrauliken på den nya maskinen alternativt extern pump och tank.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

paan14  
#452357 Tyvärr inte testat än. Blir ett sommarprojekt, måste köpa pump innan jag får ihop det. Ber att få återkomma när det funkar. Tror ändå att detta är bästa upplägget.

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

snurra  
#452364 Läs noga på om kranvetilen, den kanske kräver max10 bar i motstånd mot tank, om det är så får du sätta det sist

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#452605 Tycker inte jag fått svar på min fråga. Är ventilen jag länkade till rätt för uppgiften?

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

BjörnS  
#452618
JohannesG skrev:Tycker inte jag fått svar på min fråga. Är ventilen jag länkade till rätt för uppgiften?


Ja, det ska fungera.
Men behöver du verkligen ¾" ?

Här har jag beskrivit hur jag löste problemet: BjörnS - Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

Ventilen som jag köpte i Tyskland kostade 700kr!

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

BjörnS  
#452620 Ventilen finns inte kvar i webshoppen.
Bara i ¾" för 1170kr.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#452632 Tack för svar. Nä 3/4" är kanske onödigt stort. Kopierade bara länken och tänkte inte så mycket på dimension. Vad roligt att höra att det finns fler än jag som funderat och har behov av olika flöden till kran och aggregat.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Seb macahan  
#452633 Ska du ha olja ut till ett aggregat ska du nog ha minst 3/4". Till min Tapio rekommenderar man 3/4-1" i instruktionerna. Kör man ngt mindre aggregat typ Jobo eller Naarva klara man sig nog med 1/2".

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#452634
Seb macahan skrev:Ska du ha olja ut till ett aggregat ska du nog ha minst 3/4". Till min Tapio rekommenderar man 3/4-1" i instruktionerna. Kör man ngt mindre aggregat typ Jobo eller Naarva klara man sig nog med 1/2".

Okej. Priset var ju samma oavsett storlek, så det påverkar inte slutliga valet. :wink: Vet inte när det är möjligt att köpa ett aggregat, men det är ju inte fel att förbereda. Blir då troligtvis ett Arbro 350 eller likvärdigt. Planerna om att köpa en Hypro 450 har skrotats, traktorpocessor är för klumpig i skogen oavsett märke.

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

mikael_s  
#452638 Bygger det inte mycket värme i en sådan där delningsventil? Jag skulle vilja sänka flödet till driften på min vagn, en sån där stllbar prioflödesdelare verkar ju perfekt om det inte ger för stora förluster?

http://www.oie.se/Produkt/prioritetsflo ... sp-(550183)?sectionId=1001793506

Prioriterat (reglerat) flöde till driftens ventil och oreglerat flöde till kranventilen. Serienippel på driftventilen vidare till T-koppling på flödet till kranventilen.

Borde bli ställbar hastighet på driften. Och allt flöde (båda "kanalerna" på prioventilen) till kranen då driftventilen inte används. Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

totte  
#453116 Enligt önskemål delad, diskussionen om kranhängd processor finns nu här: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#455718 En till fundering:
Skulle det fungera att ha tanken i två halvor ca 50cm från varandra med typ Ø100mm slang mellan halvorna?

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455722 I princip men du behöver nog luftning i bägge alternativ en slang både högt o lågt i tanken

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#455733
gnisten83 skrev:I princip men du behöver nog luftning i bägge alternativ en slang både högt o lågt i tanken

Det låter ju bra. Extra luftning eller luftslang mellan bör inte vara några problem att lösa. Om jag skulle köra på denna modellen blir det lite mer jobb vid byggandet, men förhoppningsvis kommer tankarna bli mindre i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#473152 Struntar i två halvor. Ritar nu på en som sitter vid ena sidan.

Vilken godstjocklek rekommenderar ni på en tank som sitter vid grinden. Stor risk finns ju att klenare pinnar och ris tar sig igenom grinden och trycker på tanken. Tjockare plåt mot grinden än övrigt kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).