Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818367 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#455315 Nej Stegmaster jag kollade inte mekaniken på gallret. Men mycket skräp blev det från klyvningen så räkna bort lite vedvolym till skräpvolym. Det var ju sista lilla biten som kördes tillbaka och la sig på tvären och hur som helst. Så det blev mycket skräp. Jag är ju anti mot den konstruktionen Japa har på sina klyvrännor. Skit fastnar under tryckplattan och lyfts vilket sliter ut plattjärnen. Nu ser jag att man bultat fast plattjärnen så dom ska väl bytas efter ett tag då. Visserligen lättare än att skära sönder och svetsa dit nya men så ska ju inte en maskin för flera hundra tusen vara bara.

Sen var ju elevatorn samma som på de gamla maskinerna och dom klossarna/mattorna höll ju inte ens en säsong.

Håller med om att det ju borde finnas maskiner som kan köra hela diameterspannet med bättre fart. Men denna går ju i princip inte att köra annat än sorterad ved från cirka 30 cm med för liten maxdiameter 43 cm. Sån ved har inte jag heller. Tycker inte veden blir snygg heller av den klyvningen. Lite fyrkantiga fula bitar, ganska jämnstora. Dom ser det som en fördel med jämnstora bitar men jag har då aldrig haft någon kund vad jag vet som inte vill ha lite varierade bitar. Lite smått att tända med och lite grövre för att lägga in när man ska gå och lägga sig och lite mitt emellan när man eldar.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#455327 En annan sak jag undras över, er att mange att dessa maskiner med hög tryckkraft och kryssknivar (typ 10/12/16 bitar) inte har högt nog klyvstempel, så vedbiterna ovanpå klyvkniven ofta slår salto, och ramler tilbaka i klyvtrakten.
Ser detta ofta på t.eks tajfun 400 oh 480 och even några finska maskiner.
Men even på riktig dyra proffsmaskiner ser man detta fenomen.
(såg det even på min egen maskin, så det er en av orsakane til att jeg aldrig kör med 10 klyv kniven, största problemet er dock för mycket flis/bös)
Det blir ofta til att man får pilla ut dessa vedklabber manuelt, eller bara skita i detta och klyva sönder dessa bitar med nästa vedklabb, som jag ser någon gör.
Klyvstempelet bör vara minst lika högt som största diam, som det er tänkt klyvkniven ska klara av, er min åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#455332
stegmaster skrev:En annan sak jag undras över, er att mange att dessa maskiner med hög tryckkraft och kryssknivar (typ 10/12/16 bitar) inte har högt nog klyvstempel, så vedbiterna ovanpå klyvkniven ofta slår salto, och ramler tilbaka i klyvtrakten.
Ser detta ofta på t.eks tajfun 400 oh 480 och even några finska maskiner.
Men even på riktig dyra proffsmaskiner ser man detta fenomen.
Det blir ofta til att man får pilla ut dessa vedklabber manuelt, eller bara skita i detta och klyva sönder dessa bitar med nästa vedklabb, som jag ser någon gör.
Klyvstempelet bör vara minst lika högt som största diam, som det er tänkt klyvkniven ska klara av, er min åsikt.
Jag vet vad du menar. Problemet när klyvstempelet är för stort är att höjden kubben ska ramla blir högt. Då måste du ha något som dämpar kubben en platta eller något annars ställer sig kubben på sned ofta. Jag diskuterade detta med Kölefors för några år sen. Platta är ju inte optimalt för att dämpa fallet och det tyckte inte dom heller. Deras tempel är ju inte stort och fallet blir lågt och inga kubbar på sned. Men lösningen dom gjort är kortklyvningen. Jag tänkte ju först att det bara var för att snabba på klyvningen. Men i första hand är det för att den bakomvarande kubben ska trycka när det blir så grovt som ersättning till det relativt lilla templet. Detta för att få så låg höjd som möjligt och undvika något som är i vägen och tar emot kubbarna. Enkelt, effektivt och smart.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

molnia  
#455341 Vi kapade lite ved ikväll, hann bli klara med det klena så vi körde undan kapen o ställde fram klyven. 5 säckar har det blivit från vårens huggning.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

hayabusa 08  
#455811 Min arbetsplats idag.. :wink:

1495193410_image.jpeg

1495193402_image.jpeg

1495193392_image.jpeg


Är den sista brasveden som ska bli klar.
Sämre kan man ju ha det en dag som denna :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455856 Breda sulor på Hydreman!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

hayabusa 08  
#455908 Ja dom e riktigt bra.
600/55 26,5 tror jag det är.
Blir inte mkt spår efter den lille hydreman :grin: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

bm600  
#455932 I år var jag ute i god tid med kapningen så nu åker den in i pannrummet :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#456020
adahlm skrev:Har nu fått svar från fabriken och de skall komma och titta på saken i nåt skede..

Man skulle ju nog tycka att 15kW ska räcka till att både såga och köra klyven tillbaka. Men det tycks nog vara nån planeringsmiss i hydrauliken som gör att trycket till sågen inte räcker till då kolven går in.. Det går att justera hastigheten på sågrörelsen men om man justerar sågen till att kunna kapa direkt efter klyv blir sågrörelsen såpass långsam att man hellre väntar på kolven och kapar med full hastighet.. På mindre, under 10cm virke kan man kapa så att nästa klabb är kapad då kolven kommer in.

Det skulle även gå att justera klyvlängden till mycket kortare. Är nu fulla 60cm. Men tycker att det det blir problem med centreringen av virket mot klyvstålet. Om biten inte går till mitten blir en massa stora klabbar som eventuellt måste klyvas om.

Virket på videon var utvalt för att vara optimalt för produktionseffekten. Raka fina stockar som blir passlig konsumentstorlek efter klyv till 8bitar. Men skiljer ändå inte så mycket från det parti jag råkade få in. Med denna maskin vill man ju ha så grovt material som möjligt och lyckades hitta ett passligt parti med extra hög medeldiameter..


Har de varit från fabriken och tittat?
Funderar själv på att byta min HP 42 till en 43 och tänkte titta närmare nu på Elmia och se hur klyvning och kapning synkar. I reklamen talas om 3 sekunder per bit.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#456039 Näpp, inte ännu.. De delegerade ärendet till en utomstående servicefirma som var påväg förra veckan. Men det blev annulerat och nu har jag själv inte haft tid pga åkerarbeten.. Skall försöka få hit dem inom kort.

3sek cykeltid är tekniskt möjligt om du ställer klyven att göra en 30cm rörelse. - räknar du cykeltid från mina videon blir det väl ca 4-5sek som minst..

Försök att få demokillen att såga nåt grovt samtidigt som klyven går in.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#456043 Har inte fått jobbat på vedbacken på ett par veckor, så i afton blev jag lite förvånad när
jag gjorde en sväng med hunden och upptäckte att det har kommit en blomma där :-o

1495309835_tulipan_vedbacken_s_20_05_17_(2).jpg


I fjol var det påsklilja, och i år tulipan. Vet varför, eftersom jag fick körd dit
lite massa från et dräneringsjobb vid en husmur några år tillbaks :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#456045 Trevlig överraskning. :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#456049
Hema skrev:Trevlig överraskning. :)

Skulle ha plockat den med till fruntimmeret så hon fick syn
för att vedbacken rymmer mera än ved och svätt :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#456074
JensSkoog skrev:
Hema skrev:Trevlig överraskning. :)

Skulle ha plockat den med till fruntimmeret så hon fick syn
för att vedbacken rymmer mera än ved och svätt :lol:

Tänkte just fråga att nog plockade du väl med den åt frun? :grin: 🤗

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#456129
adahlm skrev:Näpp, inte ännu.. De delegerade ärendet till en utomstående servicefirma som var påväg förra veckan. Men det blev annulerat och nu har jag själv inte haft tid pga åkerarbeten.. Skall försöka få hit dem inom kort.

3sek cykeltid är tekniskt möjligt om du ställer klyven att göra en 30cm rörelse. - räknar du cykeltid från mina videon blir det väl ca 4-5sek som minst..

Försök att få demokillen att såga nåt grovt samtidigt som klyven går in.



Såg på Facebook att Du kör med Rapid så vårbruket har väl löpt undan bra [emoji39] Mycket försenat här hos oss, vanligen klart i slutet av april.

Intressant och fin artikel om din nya maskin och vedfirma i den finska entreprenadtidningen!

Borde Du inte kunna höja priset till över 60 e + transport, om lagret tar slut redan i oktober? Vill själv inte sälja torr björkved under 65 e + frakt för att få en skälig ersättning för arbete och investeringar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).