Öppna kategorin

starta eget bidrag

18 inlägg 5988 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

tallen100  
#455301 10000 räcker väl knappt till en ny röjsåg :surp:, sen ska det vara klingor och diverse småsaker hit och dit, så det drar snabbt iväg...

Elmia
Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

skogshasse  
#455359
Peteflamingstar skrev:
Elfving skrev:Röjsåg och passande kläder samt skor och skyddsutrustning. Hade du tänkt något annat? En vanlig privatperson kan mycket väl redan äga en bil vilken har takräcke där sågen kan lastas och vips är man igång med en EF. Menar också att framgång beror mer på kompetens än material.


Jag skulle tro att tiotusen är i underkant om man ska starta skogsvårdsfirma. Man bör väl ha åtminstone en röjsåg, gärna två om man inte ska stå sysslolös i flera dagar om den ena havererar. Sen personlig skyddsutrustning, kanske en motorsåg (bra ifall man får fälla övergrovt ibland), dunkar o övrigt kringutrustning. Ska du jobba åt bolag måste man certifiera sig och det kostar också, kanske duger inte ens enskild firma då utan AB blir aktuellt. Utbildningar kostar, motorsågskörkort, grönt kort/SYN-kurs t.ex. Branschen är väldigt pigg på utbildning och certifikat för allting! En egen extra sjukförsäkring kan vara praktiskt att ha också, kanske hjälp med bokföring/redovisning, och av egen erfarenhet en tillräckligt ny bil som man förhoppningsvis kan lita på. Självklart krävs driv och arbetslust, men tio loppor räcker tyvärr inte långt.


bra skrivit håller med dej fullständigt

   TS
Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

Elfving  
#455378
skogshasse skrev:
Peteflamingstar skrev:
Elfving skrev:Röjsåg och passande kläder samt skor och skyddsutrustning. Hade du tänkt något annat? En vanlig privatperson kan mycket väl redan äga en bil vilken har takräcke där sågen kan lastas och vips är man igång med en EF. Menar också att framgång beror mer på kompetens än material.


Jag skulle tro att tiotusen är i underkant om man ska starta skogsvårdsfirma. Man bör väl ha åtminstone en röjsåg, gärna två om man inte ska stå sysslolös i flera dagar om den ena havererar. Sen personlig skyddsutrustning, kanske en motorsåg (bra ifall man får fälla övergrovt ibland), dunkar o övrigt kringutrustning. Ska du jobba åt bolag måste man certifiera sig och det kostar också, kanske duger inte ens enskild firma då utan AB blir aktuellt. Utbildningar kostar, motorsågskörkort, grönt kort/SYN-kurs t.ex. Branschen är väldigt pigg på utbildning och certifikat för allting! En egen extra sjukförsäkring kan vara praktiskt att ha också, kanske hjälp med bokföring/redovisning, och av egen erfarenhet en tillräckligt ny bil som man förhoppningsvis kan lita på. Självklart krävs driv och arbetslust, men tio loppor räcker tyvärr inte långt.


bra skrivit håller med dej fullständigt


Javisst är det i underkant och håller med i synpunkterna. Men den som redan av eget intresse har en såg och lite utrustning behöver inte nödvändigtvis investera ihjäl sig anser jag. Certifiering är bara ett papper, och det går att få jobb utan det. Fixa resten av dessa papper eftersom så blir det inte så kostsamt i början.
Man måste inte ha betalt redovisningskonsulten för att kunna komma igång med sin EF. Hans faktura dyker upp året efter då man förhoppningsvis hunnit dra in lite pengar. Jag har köpt modern och fullt fungerande röjsåg på tradera för 1200 kr. Den skulle lätt duga som andrasåg de dagar den ordinarie inte går att använda. Troligen är den dessutom mer driftsäker än alla moderna europeiska sågar, ty det står Tanaka på min. Låt vara att den är udda, den är en reservsåg.

Försöker se möjligheterna att komma igång och inte problemen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).