Motorsåg och handhållet

Rengöra sågar.

11 inlägg 5501 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rengöra sågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454932 Det händer ofta att jag ser sågar som ser ut som de varit doppade i en spann med klister, spån och damm från ofilade kedjor. Nu fick jag ett exempel som fick håren o resa sig i nacken och vill påminna läsarna här om hur viktigt det är att inte bara tänka på säkerheten utan verkligen göra nåt åt det.

Försummad rengörning resulterar ofta i onödiga kostnader vilka lätt kan undvikas.
I vissa fall påverkas säkerheten med i hög utsträckning vilket gör ett farligt redskap ännu farligare eftersom de säkerhetsfunktioner som man förlitar sig på inte fungerar alls eller inte rätt.

Det finns mängder med tips här på forum om rengörning som det rår att söka på men viktigast är o ha tillgång till nåt ställe o blåsa av dem. Luft är bra och påverkar inte såg och rengörare värst mycket.
Att ha vasst och såga spån underlättar. Likaså lämplig kedjeolja.

Blåsa ofta ger inte skiten chans o sitta hårt vilket underlättar massor.

Vid service går man igenom sågen lite mer och nogrannare särskilt spånkåpor och kastskyddsmekanism.
Dessa är lite luriga och ofta fjädrar som kan ställa till det och ev skada nån så tänk er för och det är bättre o be om hjälp eller lämna in än skada sig själv.
Kör inte sågarna om inte kastskydden fungerar rätt. Testa dem regelbundet och var noga med rengörning.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rengöra sågar.

Hepo  
#454973 Det är ju 10 gånger roligare att såga om sågen är ren.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra sågar.

Erre  
#454975 Visst är det så.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra sågar.

Erre  
#454976 Ingen av dessa sågar är direkt ny. 8)

Avatar Fallback

Re: Rengöra sågar.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454990 Kva bruke du på dei sagene der Erre for å få dei så reine?

Användarvisningsbild

Re: Rengöra sågar.

Erre  
#454991 Desoto.

Mange - Desoto rengörningsmedel för industri.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra sågar.

Peteflamingstar  
#455021 En annan liten aspekt är vikten, ibland diskuteras det om t.ex handtagsvärme är värt att ha pga de extra hekton den medför. Sen kan det lätt sitta samma vikt i skit...

Användarvisningsbild

Re: Rengöra sågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455111 Det ör inte svårt o lätta dem ett par hekto...

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöra sågar.

bmboxer350  
#455139 Var finns detta rengöringsmedel att köpa ?

Användarvisningsbild

Re: Rengöra sågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455142 Vet inte om det finns att köpa.
Det är riktigt bra. Bästa jag provat till kåda, veg/bio oljor och annat som sitter hårt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöra sågar.

Erre  
#455161 Googla certified
Eller Desoto.

Kolla var dom har återförsäljare.
Eller maila dom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).