Friluftsliv, Naturturism

Varg utanför dörren?

60 inlägg 42223 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#384775 Oj, den såg stor ut. Där hade man nog varit byte om det inte fanns tillräckligt med mat omkring... Var den helt orädd för bilen eller vad gör den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Astrix1  
#384781 Den jagade lätta byten katter och lösa höns rådjuren på åkrarna.
Här äter han grannens tupp.
Och stor respekt hade jag för en helt orädd varg. Nu har vi två andra fick ingen bild nu på dom.

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

T Landström  
#384784 Målmedvetna djur...
Hade två vargar som passerade mitt pass under älgjakt i januari 2015... Dom hade nog full koll på att jag satt där...
Hade flyttat mig 10 meter under en gran och då passerade dom på 20-25 meter. Ena vargen tittade snett bakåt mot där jag hade stått...
Dom gick rätt in i såten...

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#384816 De vet att de, utan jägaren, är högst upp i näringskedjan härikring...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#452712 Har ett par avtryck jag tror är från en varg i närheten men först blir det lite mera sket. Jag tror älg men det är lite olik dem gängse. Andra säger björn men det är lite väl nära inpå husknuten. Nån vet säkert?!

Mvh. Länsman



1493320627_img_0129.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#452717 Fotspår utan människospår i närheten. Förbjudet dessutom med lösa hundar. Har ju hittat avladdnigar precis utanför dörren tidigare. Nu spår som jag är osäker vad det kan vara, de vara ganska stora. En hund av större ras. Det räcker nog inte med schäfer. Vi tror i vanlig ordning att det är varg. Spårade upp den nästa dag, vilket inte var så svårt då de gick förbi jaktstugan och rakt över isen. Nu var stugan obebodd natten till ära. Och åtelkameran var avstängd. Jag tog några foton på spåren, några har jag här, trodde jag hade fler bilder men kan vara på andra telefonen. Detta är i slasket nästa dag borstade jag av ett bra spår över isen med bra tryck men finner det inte nu. Är det något som kan avfärda varg teorierna eller vad ska man tro av detta, är det en herrelös hund som rövar i området?? Just detta var va en månad sedan.

//Länsman

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren? Missade fotot, här kommer det.

Länsman  
#452718
1493322017_spår-över-isen.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452782 Blaffan är älgskit, 100% säkert.
Spåret i snön kan vara vad som helst, hur lång steglängd var det? De ser inte så stor ut om man jämför med hälen på skoavtrycket.

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#452802 Ok, det var det hälften tänkte i alla fall. Det kan vara så, det är inte tillåtet med hund i området men det är klart någon kan ha tagit en sväng efter en tik eller nåt... Skönt att det är älg runt husknuten då om det är helt säkert. Det var en riktig bombning jämfört med vad man vanligen ser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#453925 Mindre spännande än vad man hade önskat... =)) jag har satt ett par åtel kametor nu som jag borde gjorde från förut, köpte de på jagamera tror jag det hette. Grymt bra. Köpte 2 st. rejäla black LED kameror så nu ska det upp till bevis, billd bevis dessutom. :)

   TS
Användarvisningsbild

Nu ska det åtlas med 5 nyinköpta blackleds

Länsman  
#454328 Hej alla!

Ska åtla hela området nu så jag vet exakt vad som rör sig i krokarna för djur och annat och har för ändamålet införskaffat ytterligare 5 åtelkameror. Sett lite rådjur och räv bara hittills men måste ställa in känsligheten allt för mycket tomma sekvenser.
Någon som har råd hur man använder dem bäst som placering och sånt.

/Länsman

   TS
Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Flax12  
#454441
Länsman skrev:Hej alla!

Ska åtla hela området nu så jag vet exakt vad som rör sig i krokarna för djur och annat och har för ändamålet införskaffat ytterligare 5 åtelkameror. Sett lite rådjur och räv bara hittills men måste ställa in känsligheten allt för mycket tomma sekvenser.
Någon som har råd hur man använder dem bäst som placering och sånt.

/Länsman

Oj! Det var rejält investerat. 70-80cm höjd brukar bli bra bilder. Åtlar du så räcker det med 3-5m avstånd från åteln. Se upp med motljus lampor, sol, reflekterande ytor. Får prova dig fram. Har bara lite erfarenhet från vildsvin och då kan det ju dyka upp lite av varje på bild [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#454867 Nu har jag fått igång dem. Jag prövar lite olika, en har jag satt högt upp på ett träd och lutat den nedåt något den ger en helhetsbild jag vill ha av områden. Hittills har jag sett en räv, en grävning och ett rådjur. Och en satans fågel som inte vill lämna mig ifred. Men mycket tomma filmer och kort blir det varje gång, det grenar som jag tagit bort nu. Och ett träd som vajade för mycket, satte kameran lite hög också kanske. Men jag tror också det en av kamerorna som kan vara en fågel som flyger precis framför ena kameran och sätter igång den hela tiden. Annars funkar alla bra, två köpte på jagamera.se och blocket.se, två av dem på blocket och faktiskt en av de bästa den har simkort och skickar realtidsbilder till mobilen och mailen sen jag jag sätta igång dem med ett komando men så långt har jag inte kommit, den har även fjärrkontrolll. Men alla kameror funkar bra trots lite olika prisklasser och modeller. Skarp bild i alla, men funktionerna finns i de lite dyrare. Men det är känsligheten på två av dem som krånglar. Tror det är den där j@klars fågeln, har skymnat han i ytterkant på filmen ett par gångar. Tror det flyger förbi just där jag har kameran flera gånger om dagen. Den ska jag flytta. Finns det någon jaktaffär som är bra? Ska också köpa in lampor nästa gång så det blir lite bättre ljus på åtelkamerorna. Tar gärna emot alla tips. Det är lite jobb. Men jag har gjort så att jag har dubbla minneskort så jag slipper ta ner dem, byter bara kortet. Det funkar bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#456668
Flax12 skrev:
Länsman skrev:Hej alla!

Ska åtla hela området nu så jag vet exakt vad som rör sig i krokarna för djur och annat och har för ändamålet införskaffat ytterligare 5 åtelkameror. Sett lite rådjur och räv bara hittills men måste ställa in känsligheten allt för mycket tomma sekvenser.
Någon som har råd hur man använder dem bäst som placering och sånt.

/Länsman

Oj! Det var rejält investerat. 70-80cm höjd brukar bli bra bilder. Åtlar du så räcker det med 3-5m avstånd från åteln. Se upp med motljus lampor, sol, reflekterande ytor. Får prova dig fram. Har bara lite erfarenhet från vildsvin och då kan det ju dyka upp lite av varje på bild [emoji4]


Ja, tyckte det var lika bra när jag ändå skulle få kontroll. Impulsköp men med viss logik. ;) Det blev en 7-8 tusen på avbetalning med Klarna så det går an. Rabatt på två av dem så det gick inte låta bli. ;P Men det känns som en investering och jag har känslan av att de håller länge. Gjort det så finurligt nu att jag har dubbla kort för alla så jag byter bara ut dem när jag vill kolla kamerorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#457285 Jag får inte till känsligheten på kamerorna, det är bara massa skog och inga djur på två av dem. Har ändrat lite inställningar och ska kolla igen men jag är inte helt nöjd. Kanske jag som inte kan vi får se. Återkommer med resultat och foton.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).